Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Bruktbil: Jaguar XF (2009)

Hvis du er ute etter mest mulig luksus, best design og gode kjøreegenskaper for minst mulig penger, skal det mye til for å slå Jaguar XF på bruktmarkedet.

Jaguars økonomi hadde svingt fra høyt til lavt da XF ble introdusert som etterfølgeren til Jaguar S-Type i 2007. S-Type var en heller semmer affære med basis fra amerikanske Lincoln LS, og nå skulle inntrykket rettes opp. XF ble vist på Frankfurt-utstillingen på høsten og inntok Norge våren 2008. Kun måneder etterpå var det klart at eier Ford måtte si takk for seg etter å ha brukt adskillig med millioner av pund for å holde liv i både Jaguar og Land Rover.

LES OGSÅ:

Men kattedyr har minst ni liv, og ny eier ble det indiske Tata-konsernet. Pipa satte seg nok i halsen hos mang en Jaguar-entusiast ved den ironiske tanken på at det britiske arvesølvet skulle havne i hendene på et selskap fra den tidligere kolonistaten. Siden inderne har spyttet enda mer penger inn i selskapet og latt ingeniørene utvikle nye produkter i fred, har de kritiske røster stilnet.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

XF ble den siste modellen utviklet under Ford, og den er et veiskille fra tidligere Jaguarer. Kvaliteten er betraktelig bedre, designet lekrere og tøffere, samtidig som kjøreegenskapene er kvesset flere hakk. Bakhjulstrekk er naturligvis på plass og kjørestilen er lagt i komfortabel retning.

Samtidig er det et langt fastere understell, mer presist og komplett. Chassiset er stramt, som de beste fra Ford, og XF har ingen vansker med å bli sammenlignet med for eksempel kjøremaskinen BMW 5-serie. Motorutvalget besto av V6- og V8-bensin. Senere kom en enda kraftigere XFR til. Vår bil har den mest utbredte motoren, en V6-diesel på 2,7 liter og 207 hester fra PSA-konsernet (Citroën/Peugeot). Med den skjer 0-100 km/t på 8,2 sekunder og toppfarten er 229 km/t.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Interiør
Plass har aldri vært suksessfaktoren til Jaguar. Faktisk har de vært mestere i å rote bort plassen før, se bare på hvor lite bagasjerommet er på eldre XJ’er. Men også dette ble kraftig forbedret på XF. Rommet bakerst tar 540 liter og med 4,91 meters lengde (lengre enn både BMW 5-serie og Mercedes E-klasse) er du sikret god plass selv i baksetet. Det eneste vi kan utsette noe på, er at takhøyden er litt snau. Bløtt skinn, tykke gulvtepper, solid treverk og behagelig lavt støynivå preger interiøret ellers.

Engelskmennene har skapt en nær perfekt harmonisk atmosfære ved å veksle mellom klassisk eleganse og moderne teknikk. Solide panellister, eksklusivt skinnkledd dashbord, skjold som dekker luftdysene idet du kutter tenningen og den innovative girvelgeren er bare noe av det som gjør bilen spesiell. I dag ser grafikken på navi/info-skjermen litt utdatert ut, og det er litt tungvint å betjene setevarmer via denne skjermen. Det blir litt for mange trykk før du kommer fram.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer



Oppsummering
Mange trodde det skulle gå nedover med Jaguar under indisk eie, men det motsatte har skjedd. XF fikk en facelift i 2011 og nylig har bilen kommet som stasjonsvogn (Sportbrake) og firehjulstrekk er for første gang blitt tilgjengelig. XF er et klassisk eksempel på bilen som koster mye mindre enn folk flest tror. Den ser ut som en millionbil, men er tilgjengelig på bruktmarkedet fra under 350 000 kroner. Det er billig!

Er bilen solgt ny i Norge, kan du være sikker på at den er spekket opp med det meste av utstyr også. Samtidig er heldigvis kvaliteten bedre enn eldre Jaguarer. Greit å være obs på tidlige produksjonsutgaver, el-feil som feil på navi/info-skjermen, løse dørlister, feil på klimaanlegg og turbo-problemer på dieselmotoren. XF har ellers gjort det til dels svært godt i flere eier-undersøkelser.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Et 30-talls biler ligger ute på finn.no. Prisene begynner fra 340 000 kroner og oppover, avhengig av alder, kjørelengde og utstyr. Det er desidert flest dieselmotoriserte biler å velge blant. Oppunder 400 000 kroner finner du lett en bil med dokumentert service-historikk og gjerne eksemplarer som er solgt ny i Norge. Alle bilene har skinnseter, men let til du finner en Premium Luxury-utgave med mest mulig utstyr.

Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen

Testresultat

Jaguar XF

+ Utseende, kjøreegenskaper, pris

- Dyr i drift, usikker verdiutvikling