Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Bruktbil: BMW Z4 (2003)

Er du en av de som tror Z4 er like traust som Z3? Ta en prøvetur, så vil du nok forandre mening…

Historien var allerede rik av legendariske BMW-roadstere, som 328, 507 og ikke minst Z1, da de introduserte Z4 i 2003. Dessverre hadde forgjengeren Z3 etterlatt seg en dyp ripe i det sportslige imaget, etter at BMW nok hadde tatt alt for lett på oppgaven med den modellen. Så med ny bil på plass gjaldt det å komme opp med en åpen toseter tøff nok til at kritikken stilnet. Frisørbil-tiden var over – Z4 var hardkokte saker!

LES OGSÅ:

For å få til dette ble et helt nytt design introdusert med blant annet konkave og konvekse sideplater, såkalt flame surfacing. Det ble ett av sjefdesigner Bangles karaktertrekk fra den tiden. I tillegg til betydelig skarpere og tøffere design ble chassiset vesentlig strammet opp fra Z3 i tillegg til at bilen ble større. Bak det lange panseret er setene plassert tett på bakhjulene. 10 år etter lansering imponerer kjøreegenskapene fortsatt i dag.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Det er selvsagt bakhjulstrekk som gjelder og motorutvalget startet kun med sekssylindrete rekkemotorer plassert tett inn mot kupeen, før også en rekkefirer på 2-liter ble tilgjengelig i 2005. Toppmodellen Z4 M Roadster kom året etter med M3-motorens 343-hester sterke rekkesekser. 2-literen, 2,2-literen og 2,5-literen er blant de mest utbredte på det begrensete norske markedet.

Vår bil har 2,5-literen og 192 hester. 0–100 km/t oppgis til 7 sekunder (7,5 sek med automat) og toppfarten er 235 km/t (227 km/t med automat). I likhet med forgjengeren kom Z4 også med en coupé-utgave (kun 3,0si og M). Den er ytterst sjelden å se her til lands. I 2006 fikk Z4 en facelift, der det ytre ble endret i heller beskjeden grad. På motorsiden ble det derimot større endringer. En helt ny generasjon Z4 sto klar i 2009. Den forente to verdener ved å gi bilen ståltak. Dermed kunne Z4 bli både coupé og cabriolet, i likhet med Mercedes SLK.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Interiør
Går du til innkjøp av en toseters sportsbil, er neppe plass blant de viktigste kriteriene dine. Nå skal det sies at Z4 kan gi en viss klaustrofobisk effekt ettersom kupeen er rimelig trang. Lav som den er vil du erfare at det er en gymnastikkøvelse å entre eller forlate bilen, spesielt med taket på. Oppbevaringsrom er mangelvare bortsett fra et rom bak setene. Bagasjerommet tar 240 liter. Det er større enn konkurrenter som datidens Audi TT, Mazda MX-5 og Mercedes SLK (gjelder kun med taket nede).

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Overgangen fra BMW Z3 til Z4 var stor også på innsiden. Z4 var priset en del høyere og dermed fikk den samtidig et mer påkostet interiør. Det preges av aluminiumdekor i dashbordet (ekstrautstyr), generelt høy materialkvalitet, et enkelt og pent design i tillegg til god ergonomi. Men som med andre BMW’er så gjelder det også her å være obs på utstyrsnivået. I begynnelsen var selv klimaanlegg ekstrautstyr og etter hvert ble utstyr som multifunksjonsratt og navigasjon tilgjengelig.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Oppsummering
Frisørbilstemplet ble nok delvis fjernet ved overgangen fra Z3 til Z4. Likevel ble den ikke en ubetinget salgssuksess. Prisen var nok utslagsgivende og her til lands er slike biler uansett som en kuriositet å regne. Det bekreftes ved at kun rundt 70 biler ligger til salgs i skrivende stund på finn.no. BMW Z4 er uansett er bil som byr på masse av kjøreglede, den virker solid sammenskrudd og forholdsvis moderne tross 10 år på baken.

Den er tilgjengelig fra 170 000 kroner og oppover, men legg på til drøyt 200 000 kroner og du får bil med et minimum av utstyr og passelig kjørelengde. Kjente feil å være obs på er software-problemer (motorstyreenhet), hurtigslitasje på bremser, slitt forstilling, defekt el-kalesje, vannlekkasje ved sidevinduene og eventuelle knirkelyder fra interiøret.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Cabriolet’er og roadstere selger marginalt i Norge. Utvalget av Z4 er derfor beskjedent og en del er gjerne bruktimportert i senere tid. Blant bruktbilene vi kommer over begynner prisen på 170 000 kroner. Legger du på til rundt 200 000 kroner pluss, så bør du finne et pent eksemplar med riktig utstyr (for eksempel et must med skinnseter og klimaanlegg).

Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen

Testresultat

BMW Z4

+ God kvalitet, bra kjøreegenskaper

– Tørst, trang kupé