Bruktbil: BMW 3-serie (2007)

Dette er bilen nordmenn søker mest etter på Finn.no. Det er det mange grunner til...

Her snakker vi familiebilen for deg som er glad i en real kjøreopplevelse i fornuftig innpakning! BMWs 3-serie har i flere tiår stått for det ypperste innen kjøredynamikk og er til de grader bilen du virkelig blir glad i om du liker å kjøre bil. Dessuten er dette tysk kvalitet og ikke noe tilfeldig en spagetti-italiener har rasket sammen i en fei før lunsj.

LES OGSÅ:

3-serien kom i 1975, men stasjonsvogn, eller Touring som det heter der i gården, fikk vi først med den såkalte E30-generasjonen i 1987.

Generasjonene har siden kommet på løpende bånd med rundt åtte års mellomrom. E46-generasjonen kom bare fire år etter forgjengeren E36 i 1999, og i 2005 var det klart for bilen vi kjører nå – E91.

BMW har strevet for å få optimal vektfordeling i 3-serien, noe som gir en nydelig balanse. Dette er virkelig sjåførens bil!

Motorutvalget er stort og spenner fra en rekke bensin- til dieselmotorer. Dieselmotorene utmerker seg dessuten som relativt gjerrige på forbruk. Firehjulstrekk står også på menyen, men det koster en del mer kroner.

Utseendemessig ligger BMW på et temmelig forsiktig nivå, og det skal sies at designet ikke akkurat truer det Alfa Romeo byr på.

Kvalitetsfølelsen er gjennomgående god på alle plan i 3-serie. Det er valgt ut solide og kostbare materialer i interiøret, noe som blir enda bedre om det rette utstyret er med. Det er det også viktig å være klar over – altså at du finner en bil med riktig utstyr.

Det meste er nemlig ekstra hos tyskerne, og noe av det bør du forvisse deg om at bilen du ser på har er sportsseter, M-sport-pakke, sotede vinduer osv.

Shadowline med lakkerte eksteriørdetaljer er også tøft. Vi anbefaler ikke sportsunderstellet, da dette gjør bilen for stiv og stumpete på norsk vei. Bilene er godt sammenskrudd og selv med nesten 130 000 km bak seg, er det ingen antydning til slitasje på verken eksteriør, interiør eller drivverk.

Elektronikkproblemer har vært en gjenganger hos BMW med feilmeldinger og pikselfeil på displayer. Disse problemene lukes stadig ut, så nyere biler er blitt bedre.

Noen klager på knirking fra interiøret, og runflat-dekkene gir en svakere stabilitet ved kjøring i svinger. I tillegg koster BMW mer enn andre merker i forsikring og du må også regne med høyere delepriser og servicekostnader.

Interiør
Langsmontert motor er kjennemerket til BMW. Det gjøres for å sikre den optimale balansen og de gode kjøreegenskapene. Men ulempen er at det igjen går utover plassen i kupeen.

I 3-serie vil en familie på fire fort merke det på utflukt. For å få plass til alt, må de ofte bruke skiboks for å få plass til all bagasjen. Bakseteplassen er også litt trang. På den annen side er kvalitetsfølelsen veldig god i BMW.

Det er solide materialer, pene panellister, rene linjer og god oversiktelighet. Km-standen avslører overhodet ingen slitasje her. Med M-sport-pakke får du ekstra tjukt og godt ratt, samt solide sportsstoler. Utstyr denne bilen ikke har, men som du bør sikre deg ved et BMW-kjøp, er multifunksjonsratt og kanskje integrert navigasjon.

Bakhjulene stjeler muligheter for plassutnyttelse der bak. Bagasjerommet står tallmessig ikke særlig tilbake for konkurrentene ettersom det tar fra 460- til 1385 liter bagasje.

Oppsummering
De siste 10 år er BMWs markedsandel økt fra 2,5 til 5,5 prosent. Veksten avslører først og fremst hvor god økonomien er i Norge, for BMW er kostbart. Men så er eierne over middels entusiastiske i forhold til bil.

Merket er ettertraktet, mange er bruktimportert og du finner lett sedanutgaver ned mot 50 000 kroner. Fra 130 000 kroner er det mye å velge blant, men ta deg god tid til å finne rett bil med riktig utstyr. M-sport-pakke (ikke på understellet), sotede vinduer på Touring, sportsseter og multifunksjonsratt er noe av det du bør kikke etter.

3-serien er kanskje personbilmodellen som best dyrker kjøregleden, og balansen er helt nydelig. Du må bare være innstilt på at framkommeligheten vinterstid kan være vanskelig. Byggekvaliteten er solid, motorutvalget stort og du kan trygt vite at denne bilen er lett å selge igjen.

Testresultat

BMW 318D Touring

Kjøreglad, god kvalitetsfølelse, holder seg godt i pris

Kostbar i kjøp og drift, dårlig framkommelighet på glatta