Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Bruktbil: Audi A4 Avant 2,0 TDI (2010)

Det ligger jo i navnet; A4. Men selv om den er et vanlig syn i trafikken, trenger den slett ikke være en kjedelig bil å eie...

Merket med de fire ringer hadde liten tradisjon med stasjonsvogner i mellomklassen før Audi 80 ble introdusert som Avant i 1993. Selve 80-modellen strekker seg tilbake til 1966, men tidlig på 90-tallet begynte prosessen med å utvide modellutvalget og høyne anseelsen til bilmerket. Allerede to år etter ble modellen faset ut og erstattet av den helt nye A4, som virkelig markerte en ny æra for Audi.

LES OGSÅ:

Mer avansert teknikk, smekrere design, mer elegant interiør og et utall valgmuligheter hva angår motor og utstyr var oppskriften tyskerne slo til med. Nå skulle de for alvor konkurrere mot BMW og Mercedes. Og det virket. Audi A4 ble mye mer bil og hadde i tillegg et overtak på de andre ved at den lenge var alene om å være tilgjengelig med firehjulstrekk. Nye generasjoner kom og gikk. A4 ble stadig gradvis større, fylt med mer avansert utstyr og teknikk, og utseendet ble bare enda lekrere.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

I 2008 kom tredjegenerasjon med internkoden B8, og sent samme år kom den som Avant – altså som stasjonsvogn. Fra førstegenerasjon A4 Avant er lengden økt med 22 cm, bredden med 10 cm og bagasjerommet ble 100 liter større. Designet tok en ny retning, og LED-lys i fronten ble et signalement mange bilprodusenter har tatt etter.

Valgmulighetene var enorme. Forhjulstrekk, firehjulstrekk, et utall bensin- og dieselmotorer toppet av heftige S4 og RS4, var nok til å dekke de flestes behov. I tillegg ble utstyrsnivået temmelig omfattende og innstegsprisen øker fort betraktelig når det nødvendige utstyret legges til. Vår bil har en nedtunet 2-liters dieselmotor på 120 hester. Den yter 290 Nm ved 1750 omdreininger, gjør 0–100 på 11,2 sekunder og har toppfart på 197 km/t. En redesignet utgave av denne generasjon A4 ble lansert i fjor.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Interiør
A4 er blitt stor. Kun sju cm skiller lengden til den hakket større VW Passat. Bagasjerommet tar 490 til 1430 liter, noe som passer greit for en familie på fire. Interiøret er også endret mye fra tidligere, blant annet ved at det er sentrert og dreid mot føreren.

Midtkonsollen er blitt høyere og det hele gir et noe mer sporty preg. Kommandosentral-systemet MMI (ekstrautstyr) har vunnet priser for sin brukervennlighet og alt er tilrettelagt bra med høy grad av god kvalitetsfølelse. Men opplevelsen er samtidig nokså avhengig av at bilen er spekket opp med riktig utstyr.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Oppsummering
Audi A4 Avant er en av de tre mest attraktive premium-stasjonsvognene i mellomklassen. Med generasjonsskifte i 2008/2009 tok den nok et steg opp og ble enda lekrere, mer sporty og luksuriøs enn noen gang tidligere. Størrelsesmessig er den blant de større i klassen, men er likevel ikke like stor innvendig som de ytre mål kan gi inntrykk av. S-line-stylingpakke gjør A4 tøffere, men unngå sportsunderstellet. Det er for stivt.

Det er begrenset med hva som har dukket opp av feil ettersom modellen er så ny, men verdt å se opp for er ulyd fra hjullager, defekte dempere til bagasjeluken og litt trang gir-overføring på manuell girkasse.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Utvalget er rikt og mange firmabiler har nylig kommet tilbake fra leasing. I tillegg finnes det mange eksemplarer mange bruktimportert, og du finner biler fra 190 000 kroner og oppover. Vær obs på å finne en bil som ikke er ribbet for utstyr.

Sportsseter, xenon, multifunksjonsratt og midtarmlene er gjerne et must du bør få med. S-line-pakke, navigasjon, MMI-system og p-sensorer er typisk attraktivt utstyr du gjerne må betale mer for, men som du vil få igjen når du en gang skal selge.

Testresultat

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Stilrent design, velkjørende

Lite plass, S-line-understell er altfor hardt

Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen