Bruktbil: Alfa Romeo 159 Sportwagon (2007)

Italiensk eleganse, gode kjøreegenskaper og plass til en liten familie i en pålitelig innpakning... Er det mulig, det da?

Alfa Romeo er et navn som klinger godt hos alle autofile. Dessverre klinger det ofte like godt i lommeboka hos mekanikeren. Slik var det i alle fall fram til godt utpå 90-tallet. Med 156-serien begynte derimot kvaliteten på drivverk, elektronikk og finish å ta seg opp, men det var ikke før 159-serien i 2006 at den kollektive skepsisen til merket virkelig begynte å avta. Plutselig kunne hvem som helst handle seg en pen italiensk familiebil som var like pålitelig som en Volvo, BMW eller Audi (ifølge svenske Bilprovningen).

LES OGSÅ:

Nå har modellen fått mange år på baken og de store, kjente feilene burde for lengst ha vist seg. Men det har de ganske enkelt ikke. Med unntak av et tannstang-problem, som ble byttet på garanti, på de tidligste modellene og noen defekte EGR-ventiler, som følge av tett partikkelfilter (forøvrig et vanlig problem på alle moderne dieselbiler som småkjøres mye), har det ikke vært meldt om større feil. Jeg har selv prøvd eksemplarer som har kjørt over 200 000 kilometer uten å ha oppdaget uvanlige slitasjetegn. Mitt inntrykk er at disse bilene er særdeles godt sammenskrudd. I kombinasjon med Fiats JTD-dieselmotor på 150 hk og 320 Nm oppleves den også som sterk og fleksibel.

På veien ligger den plantet med en stabil og solid vegholdning. Umiddelbart føles den ikke direkte leken eller dynamisk, men når svingene kommer, er den med på notene så det griner. Den har kanskje ikke BMWs optimale 50/50-vektfordeling på papiret, men en skulle nesten tro det.

Det er spesielt på vinterføre at 159 viser sin sterke side. Den stabile vegholdningen gir deg haugevis med tillit og framkommelighet er sjelden noe problem. Riktignok finnes det en firehjulsdrevet versjon kalt Q4, men denne kommer bare i kombinasjon med den største dieselmotoren, en 2,4-liters femsylindret sak på 210 hester (trekker som et godstog!), eller en 3,2-liters bensinmotor på 260 hester.

Sistnevnte er ikke den legendariske V6-eren signert Giuseppe Busso, men en langt mer sedat og traust V6-er fra GM (en konsekvens av høye CO2-tall og stramme budsjetter). For de bensinfrelste med et litt høyere budsjett, kan vi nevne at 159 nå leveres med en nydelig 1,8-liters Turbo Benzina-motor på 200 hk...

Interiør
Det er dessverre slik at ikke alle trives i førersetet på en italiensk bil. 159 er riktignok en av unntakene, med høy grad av fleksibilitet. Dette er en av de få Alfaene der rattet kan trekkes godt ut mot sjåføren, noe som er godt nytt for langeinte motorister. Ellers har interiøret et svært autofilt preg, med alle klokker vinklet mot sjåføren som i et fly.

Plastdekslene rundt girspak og stereo er ikke av typen som tåler atomkrig og får fort riper og merker. Men generelt er interiøret slitesterkt og bærer lite preg av kilometerstand. Slik jeg ser det, er 159s lekre design også dens eneste last. For de snasne kurvene går dessverre ut over innvendig plass bak. Takhøyden er begrenset og beina bør helst ikke være for lange. Pipa skifter ikke låt i bagasjerommet, som heller ikke kan konkurrere med andre i klassen.

Lukeåpningen er høy og ikke akkurat skapt for innlasting av barnevogn og tunge handleposer. Men hvis du snur litt på krona er det ikke snakk om uhorvelig mange liter mindre enn andre stasjonsvogner (445/1235 liter)... En skiboks på taket løser de fleste plassproblemer.

Oppsummering
Etter årtier der billidenskap og enorme utgifter har gått hånd i hånd, er det forfriskende endelig å kunne sikre seg en ekte italiener til en fornuftig penge og lavt driftsbudsjett. Ja, det finnes stasjonsvogner med bedre bakseteplass. Ja, det finnes også alternativer med bedre forbrukstall. Men hvis kjøreegenskaper, egenart, design og stil har noe som helst å si for deg, stiller Alfa Romeo 159 utrolig sterkt.

Prisutviklingen har heller ikke vært så aller verst til å være en Alfa Romeo. Kort oppsummert: Her får du klassens desidert peneste bil med sterk motor og pent forbruk i en pålitelig innpakning. Hva er så haken her? Vel, egentlig bare én ting: Naboens fordommer.

Han kommer til å fnyse og tenke «makan til tulling som kjøper italiensk. Han kommer til å bli ruinert!», mens han fyrer opp den nitriste Passaten der motorlampa lyser for femte gang i år.

Testresultat

Alfa Romeo 159 Sportwagon

Pålitelig, god motor, herlig design

Mindre baksete- og bagasjeplass enn konkurrentene