Den evigunge formen til VW Boble, samt det faktum at så mange ble laget av dem, gjør bilen til en klassiker du kan sette ditt eget personlige preg på, uten at noen beskylder deg for å tukle med en originalbil. Både Rune og Daniel liker å kjøre sin egen personlige stil, og således har de lykkes 100 prosent med å få et unikt kjøretøy som passer dem.  Foto: Stein Inge Stølen
Den evigunge formen til VW Boble, samt det faktum at så mange ble laget av dem, gjør bilen til en klassiker du kan sette ditt eget personlige preg på, uten at noen beskylder deg for å tukle med en originalbil. Både Rune og Daniel liker å kjøre sin egen personlige stil, og således har de lykkes 100 prosent med å få et unikt kjøretøy som passer dem. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Boble-feber i Oljebyen

På Autofils Roadshow støtte vi på disse to herlige Boblene. Oljebyen Stavanger smurte oss med sjarm!

Den klassiske Bobla har den kanskje mest unike opprinnelsen av alle biler i historien. På 30-tallet hadde Adolf Hitler tatt makta i Tyskland, og de ønsket å modernisere landet hurtigst mulig. En av tingene som måtte gjøres, var å la vanlige folk få sjansen til å kjøpe en rimelig bil.

Felles interesser
Hitler beundret Henry Ford. Av to årsaker: For det første hadde Ford klart å produsere sin Model T til en latterlig lav pris, noe som gjorde at alle amerikanere fikk sjansen til å kjøpe sin egen bil. (Den andre årsaken var direkte tragisk, nemlig at Ford delte Hitlers ekstreme anti-jødiske holdninger.)

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Fredssymbol, ironisk nok
Der Führer kontaktet sin nære og gode venn Ferdinand Porsche, og mirakelmannen kom raskt opp med det som vi i dag kjenner som VW Type 1. Et ikon av en bil som fikk koselige kjælenavn overalt hvor den ble solgt etter krigen. Käfer, Bug, Boble, hvert land hadde sitt navn. Mest forbløffende (og særdeles ironisk) er vel det faktum at Bobla endte opp som selve grombilen for 60-tallets fredsaktivister. Gjerne pyntet med blomster og diverse hippie-slagord.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

I dag står Bobla solid plantet som en rimelig og klasseløs inngangsbillett til veteranhobbyen.
To av dem som har latt seg fascinere av den klassiske bobla, er Rune Lutsi fra Sandnes og Daniel Jusnes fra Harstad. Begge dukket opp med sine biler da vi besøkte Stavanger i forbindelse med vårt Roadshow, og begge bilene vakte berettiget oppsikt blant de øvrige frammøtte.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Bobler med egenart
Rune dukket for øvrig opp med to biler. Den andre var en T 181 fra 1978, en gammel tysk militærbil. Den røde Bobla er fra 1963, og er nydelig Kustomisert (som gammel George Barris-fan skriver jeg Kustom med K og ikke C) med dyp rød lakk, mye krom og et herlig senket stuk. Denne bilen lyser sommer og glede lang vei!

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Når det gjelder senking, er det imidlertid vanskelig å unngå Daniels hvite 1965-modell. Den har fått Puma-forstilling foran, og med ekstremt lite bakkeklaring og en utrolig camber-vinkel på hjula virker ikke dette som bilen man drar så altfor langt på tur med. Ifølge eieren er den grei å kjøre, men han må planlegge turen hva angår kumlokk og kongler. Er det fartshumper av den firkantede typen, må Daniel snu…

Råere Camber-vinkel enn det Bobla til Daniel Jusnes har skal du lete lenge etter. Kombinert med minimal bakkeklaring er ikke dette bilen du drar til Nordsløyfa med... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Man må lide for skjønnheten, er det ikke det man sier?

Kjært barn, mange navn

VW Boble ble den hetende i Norge, men hva het den i andre land?

Tyskland: Käfer (bille)
Frankrike: Coccinelle (marihøne)
Indonesia: Kodok (frosk)
Bolivia: Peta (skilpadde)
Polen: Garbus (pukkelrygg)
Honduras: Cucaracha (kakerlakk)
Colombia: Pulga (loppe)
Jugoslavia: Buba (insekt)
Danmark: Gravid rulleskøjte
Island: Bjalla (klokke)
Mexico: Pulguita (lille loppe)
Finland: Kupla (boble)

Foto: Stein Inge Stølen
Den evigunge formen til VW Boble, samt det faktum at så mange ble laget av dem, gjør bilen til en klassiker du kan sette ditt eget personlige preg på, uten at noen beskylder deg for å tukle med en originalbil. Både Rune og Daniel liker å kjøre sin egen personlige stil, og således har de lykkes 100 prosent med å få et unikt kjøretøy som passer dem. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Råere Camber-vinkel enn det Bobla til Daniel Jusnes har skal du lete lenge etter. Kombinert med minimal bakkeklaring er ikke dette bilen du drar til Nordsløyfa med... Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen