Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW M5 (1999)

Finner du et pent eksemplar av arten M5 i E39-generasjon og har pengene tilgjengelig, er det bare å slå til. Dette er en av de råeste personbilene på planeten...

M-navnet kom med BMW M1, men det ble virkelig kjent og tilgjengelig først med M5 som kom i 1985. På generasjonen 5-serie med internkoden E28 hadde BMW plassert motoren fra nettopp M1, og den håndbygde bilen kunne vise til superytelser. For hva sier du til 0–100 km/t på 6,2 sekunder? På midten av 80-tallet var det absurd i en familiesedan. Dermed hadde BMW skapt en helt ny sjanger. Lynraske familiebiler!

LES OGSÅ:

I 1989 kom ny modell M5, hvor ytelsene hadde økt til 315 hk. Den kom også som stasjonsvogn. Mot slutten av 1998 sto neste generasjon klar basert på modellen E39, som er bilen vi er ute og hygger oss med. På dette tidspunktet hadde BMW fått solid konkurranse fra alle bauger og kanter, så de bestemte for å bite fra seg. M5-motoren ble oppgradert fra forgjengerens utgående 3,8-liters rekkesekser til V8-motor på 5-liter. Antall hester spratt opp til 400 og selv Porsche 911-eiere hadde grunn til å frykte forbikjøringer hvert øyeblikk med denne i sladrespeilet.

Foto: Autofil Vis mer

Med 500 Nm til disposisjon var M5 blitt råsterk! Hundre klarte den på 5,3 sekunder mens toppfarten fortsatt var sperret på 250 km/t. Uten den hevdes det grombilen er god for 300 km/t. Ettersom M5 ikke lenger ble håndbygd kom produksjonen opp i over 20 000 enheter. Når det kommer til kjøreegenskaper er dette en meget imponerende bil, selv om vi ser det med dagens øyne. Lyden er herlig grov, trøkket i rygget fortsatt imponerende solid og den virker ennå solid sammenskrudd etter å ha rullet over 120 000 km.

Forholdsvis lettkjørt må den også sies å være selv om clutchen er noe tyngre enn nyere, ordinære biler. Samtidig kan du fint ha med familien og kjøre komfortabelt, hvis ønskelig. Modellen var i produksjon frem til 2003. Året etter kom ny modell (E60) med V10-motor og hele 507 hester.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Igjen er det lett å se det absurde. For når du opplever ytelsene er det sprøtt å vite at bilen har romslig med plass til fem og luksus fra øverste hylle, den gang den ble produsert. Du sitter godt omsluttet av faste sportsstoler i kledelig tofarget skinn, som kan elektrisk justeres for perfekt sittestilling. Videre legger det semskete skinnet i taket og de børstete aluminiumspanelene i dashbordet en standard som er attraktivt og sjelden selv i dag.

Parkeringssensor, xenon, regnsensor, multifunksjonsratt og navigasjon var også heller uvanlig utstyr i 1999. Testeksemplaret er godt vedlikeholdt, men du merker at materialkvaliteten er høy og at BMW’en virker svært godt sammenskrudd selv etter mange år på veien. For dem med akademisk interesse for den slags, kan vi opplyse at M5’en har bagasjerom som rommer 460 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
BMW M5 er en legende og de heldige få som kjører noe sånt som dette til daglig, kan prise seg lykkelig om de kan overse det saftige bensinforbruket. Det blir nemlig fort mer enn to liter på mila… Vår bil kostet ny 1 264 000 kroner i 1999 før du la til noe utstyr, noe førstegangseierne da selvsagt måtte regne med. Med slike priser utpekte den seg ikke nevneverdig på noen salgsstatistikker.

I dag finner du kun en håndfull biler til salgs på finn.no. Ser du bort fra de iøynefallende fire pottene som stikker ut, er dette en temmelig diskret bil i forhold til ytelsene. Fjerner du M-skiltene vil naboene dine kanskje tro du har blitt tullerusk og skaffet deg en gammel, vanlig 5-serie. Men når de og andre rundt deg minst aner det, kan du gire ned og vise hva som virkelig bor i dyret...

Testresultat

BMW M5 (E39)

Superbil i praktisk innpakning

Mange er svært hardt kjørt, original M5 er sjeldent

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil