Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW M3 (1993)

De har hver sin plass i grombilenes ”hall of fame” og er noe av det mest spennende du kan legge vantene på. Best av alt – nå får du dem til under 300 000 kroner.

M3 er en av spydspissene i BMWs sportslige M-serie. Den inntok arenaen i 1986, basert på det daværende E30-karosseriet av 3-serie. Under panseret satt en 2,3-liters rekkefirer på 196 hester. Den ble satt i produksjon kun for å tilfredsstille homologeringskrav så BMW kunne stille i asfaltracing i WTCC. Alt var trimmet, så den var mer ekstrem enn vanlig 3-serie.

LES OGSÅ:

Produksjonen opphørte med ny 3-serie i 1991, men to år etter sto ny M3 klar. Da med 3-liters sekssylindret motor på 286 hester. 0–100 gikk på 5,4 sekunder og toppfarten var 250 km/t (brutalt på den tiden!). Modellen var tilgjengelig som både sedan, coupé og cabriolet. I 1996 økte volumet til 3,2-liter og den fikk 321 hester.

Produksjonen stanset i 1999, og ny M3 kom i 2001. Bakhjulstrekk med nær 300 hester og vinterføre er en utfordrende kombinasjon. Men M3’en er forbausende enkel å kontrollere og skyvet er rått hele veien fra under 2000 omdreininger til nærmere 7000. Fartsressursene er enorme! Rekkesekseren låter helt herlig. Dette er pur kjøreglede, og den duger selv etter nesten 17 år på baken.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Vår bil er en coupé og er dermed ikke noe du sleper med deg familien i. Men du har brukbar bakseteplass. Interiøret ellers er typisk 3-serie. Vi lar oss imidlertid imponere over to-soners klimaanlegg på en 93-modell. Bøttestolene på testbilen er naturligvis ikke originale.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
E36-utgaven av BMW M3 lider under den generelle oppfatningen av modellen som en litt harry bil. Det er i grunn veldig synd, for den er imponerende god å kjøre. Men mye dårlig styling og flakkende roller i ulike gjengoppgjør i hovedstaden, bidrar ikke akkurat til å heve anseelsen. Kanskje får den klassikerstatus med tiden? M3 var i alle fall et godt innarbeidet merkenavn allerede i 1993, og ryktet gikk lenge før bilen kom.

Foto: Autofil Vis mer

18-åringer med et snev av bilinteresse drømte om den, men det var nær sagt ingen som kunne kjøpe den ny. I stedet måtte de misunne menn i 40-årskrisa, entusiastiske firmabileiere uten særlige begrensninger, pappagutter og kanskje en og annen lottomillionær. I dag er ikke utvalget brukte M3 overveldende, akkurat. Men det ligger stadig pene eksemplarer ute på markedet. Det gjelder å være klar i toppen, for en del av bilene er importert og er ikke registrert.

Noen er ombygd, noen er delebiler og det finnes kort sagt mye rart. I prislista som går tilbake til 1994, står den priset til 798 000 kroner. I dag finner du brukbare biler til rundt 200 000 kroner. Nyere og penere eksemplarer får du fra cirka
250 store.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

BMW M3 E36 (1993)

Reinspikka moro

Omdiskutert image, noen dårlig vedlikeholdte eksemplarer