Blir dette neste års morsomste bil?

Caterham byr på en moderne tolkning av klassikeren Super Seven. Et karbonbygg med lav vekt, turtallsmotor, antispinn og launch control.

Det er kanskje ikke så mange som kjenner til Caterham og deres Super Seven. For å gjøre en lang historie kort. Caterham var en gang en stor forhandler av Lotus og de hadde stor suksess med Lotus Super Seven. Da Lotus ikke lenger ønsket å produsere bilen i 1973, tok Caterham over produksjonen og bygger verdens mest kjøreglade bil den dag i dag. De veier noen gram over 500 kilo avhengig av utstyr, og du får dem med motorer fra 80 til 320 hk!!!

F-1 teknologi
I det siste har Caterham blitt en seriøs konkurrent av konkursrammede Lotus. De satser i Formel 1, det har nylig kommet to nye Super Seven-modeller og nå lanserer de en helt ny tolkning av Seven, slik de ser den for seg i fremtiden. Konseptbilen som kalles Aeroseven er bygget av Formel 1 teamet og består stort sett av lettvektsmaterialet karbonfiber. Monocoque, paneler, ratt og stoler er bygget i materialet, og selv om Caterham holder fakta tett om brystet, tipper vi på en vekt rundt 600 kilo.

Digitalt
Borte er vippebryterne fra Biltema. Et topp moderne digitalt display som styres fra karbonrattet, gir deg all info, et antispinnsystem gjør at selv folk uten dødsforakt vil kunne utnytte bilens potensial. Motoren får en trimmet Ford Duratec-motor med 240 hester som kobles til en sekstrinns manuell kasse og bilen får en launch control som sender riktig porsjon krefter ned i bakken. Det skal holde til en akselerasjon til 100 kilometer i timen i underkant av fire sekund.
Dersom den kommer i produksjon, er det nok ikke lenge før vi ser en sterkere versjon med motor og drivlinje fra nykommeren Seven 620R. Det vil si en toliter på 310 hk og en sekstrinns sekvensiell girkasse. I dagens bil skal du klare 0-100 på 2,8 sekunder om du får grepet ned i bakken.