Her er juryen om skal kåre Årets Bil 2014: Espen Stensrud (juryleder), Fred Magne Skillebæk, Bård Eker, Kari Asheim, Ulrika Risberg, Hilde Schjerve og Anders G. Hovde Foto: Torbjørn Berg/Dagbladet
Her er juryen om skal kåre Årets Bil 2014: Espen Stensrud (juryleder), Fred Magne Skillebæk, Bård Eker, Kari Asheim, Ulrika Risberg, Hilde Schjerve og Anders G. Hovde Foto: Torbjørn Berg/DagbladetVis mer

Bli med og stem på Årets Bil 2014!

30 biler skal konkurrere om å bli Årets Bil. Hvilken er din favoritt?

Dere lesere av Autofil skal sammen med leserne av Dagbladet og DinSide Motor få være med å avgjøre hvilken bil som fortjener tittelen Årets Bil 2014.

Dette er de 30 kandidatene som er med etter det første utvalget. Disse 30 skal på sikt reduseres ned til 10 finalister.
Disse 10 finalistene skal deretter testes ut av juryen, som består av sjefredaktør Espen Stensrud i Autofil (juryleder), Ulrica Risberg, direktør marked og kommunikasjon i NAF, Hilde Schjerve, avdelingsleder tema i Dagbladet, Kari Asheim, avdelingsleder transport i Zero, Anders Hovde, seniorrådgiver i TNS Gallup, Bård Eker, industridesigner og eier av Eker Group, Koenigsegg og Hydrolift og Fred Magne Skillebæk, redaktør i DinSide.no/motor.
Kriteriene juryen skal forholde seg til er:
–Miljøegenskaper
–Passiv og aktiv sikkerhet
–Pris, økonomi og pålitelighet
–Kjøreegenskaper, praktisk bruk, design og komfort
–Resultatet av leseravstemningen

Senere i år skal det kåres en endelig vinner som kan smykke seg med tittelen Årets Bil 2014.
- Med denne uhyre sterke juryen, er det opplagt at det vil bli friske diskusjoner. Men jeg lover at vi etter grundige vurderinger skal finne fram til en verdig vinner, sier Stensrud.

Men før den tid trenger vi din hjelp. Du bidrar med å stemme på din favoritt. Begrunn gjerne hvorfor i debattfeltet, etter at du har stemt. Og husk at alle som stemmer er med i trekningen av drivstoff til en verdi av 5000 kroner!

1. Nissan Note

Nissan vil igjen å være med på notene. Denne gangen med en mye mer spennende og praktisk bil enn den forrige, som ble aldri noen stor suksess. Med Safety Shield – altså et sikkerhetsskjold – kan den by på linjeskiftvarlser, blindsonevarsler og et kamera bak som hele tiden blir holdt rent ved hjelp av en vifte og spylerdyse. I tillegg har den 360 graders kamera, som den første i småbilklassen.
Pris fra 164 000 kroner

Les test av nye Nissan Note

2. Skoda Rapid

Rapid ligger hakket under Octavia i størrelse, men aldri har du fått mer plass for pengene. Kombiutgaven Spaceback er Skodas første bil i kompaktklassen, og har et friskt design som skal lokke yngre kjøpere. Den er 18 cm kortere enn sedanen, men byr på hele 415 liters bagasjerom. Det er 35 liter mer enn Golf.
Pris fra 199 900 kroner

Les test om Skoda Rapid Spaceback

3. Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer

Her er verdens første hybrid-stasjonsvogn. Teknikken er kjent fra Prius med et CO2-utslipp på lave 85 g/km, men nyter du godt av et moderne design og gode plassforhold. Selv med stor batteripakke innabords, er det likevel plass til 530 liter i bagasjerommet. Touring Sport Hybrid er også Toyotas første billig-hybrid som kan trekke en liten tilhenger. Dog bare 345 kilo.
Pris fra 266 000 kroner

Les prøvekjøringen av Toytoa Auris Touring Sports


LES VIDERE ETTER STEMMEBOKSEN:

4. Mazda 6

Foto: Mazda Vis mer

Mazdas nye sekser er blitt en svært så sporty variant i familiebilmarkedet. Med sin Skyactive-teknologi, som handler om både mindre vekt og lavere forbruk, er den virkelig blitt en konge: Nye Mazda 6 er slanket hele 70 kilo fra forrige modell, og med en 2,2-liters diesel på 150 hester er forbruket nede i 0,44 l/mil og med et CO2-utslipp på 116 g/km. Prisen for sedan og stasjonsvogn den samme.
Pris fra 325 300 kroner

Les prøvekjøring av Mazda 6

5. Subaru Forester

Fjerde generasjon Forester er blitt mer voksen og har lagt på seg 3,5 cm i lengden, 2 cm i bredden og 1,5 cm i høyden. Mer plass, mer utstyr og mer praktisk er stikkordene, sammen med de tidligere gode fortrinnene: Permanent firehjulstrekk og en behagelig boxer-diesel, som gjør den lettkjørt, men likevel robust. En ekte Folke-SUV!
Pris fra 390 200 kroner

Lest test av Subaru Forester

6. Opel Adam

Opel har gjort et spennende steg inn i småbil-klassen som har vært dominert av Fiat 500, VW Up! og trillingene Peugeot 107, Toyota Aygo, Citroën C1. Lille Adam har alt som skal til. Den har særpreg, er sporty å kjøre og finnes i et hav av farge- og utstyrsvarianter for å kunne tilpasse bilen etter ditt personlige ønske. Og når du kan gjøre om soltaket til en herlig stjernehimmel, er det lov å håpe på sin egen lykkestjerne.
Pris fra 169 900 kroner

Lest mer om Opel Adam

7. Ford Kuga

BLIR TOHJULSDREVEN: Men så sparer du mye penger på det. Foto: Ford Vis mer

Kuga er en av de mest velkjørende suvéne på markedet. Den nye utgaven er blitt vesentlig større - hele 8,1 cm lengre enn forrige modell. Det nyter baksetepasssasjerene godt av, men også bagasjerommet har økt til fra 410 til 481 liter.
Den kan tilby mye sikkerhetsutstyr og scorer stort på kollisjonstesten hos Euro NCAP.
Bakluka som kan åpnes ved å svinge beinet under støtfangeren, er deilig å ha når du kommer med fire fulle handleposer.
Pris fra 391 900 kroner

Les om prøvekjøringen av Ford Kuga

8. Kia Carens

Kia gjør stadige kvantesprang. Deres nye familiefrakter er en total forvandling fra forrige generasjon Carens og byr på 7-seter, 7 års garanti og en pris som starter på under 280 000 kroner. Det gir mye trygghet for en barnefamilie. Den er fleksibel, praktisk, komfortabel å kjøre – og har fått et dynamisk design som skiller seg ut fra mengden av ”kassebiler”.
Pris fra 279 900 kroner

Les vår test av Kia Carens

9. Range Rover Sport

Dette er sannsynligvis årets må-ha-SUV blant fjellfolket som frekventerer Hemsedal og Geilo. Nye Range Rover Sport er hele 420 kilo lettere enn forgjengeren, noe som skyldes utstrakt bruk av aluminium. Og med en effektiv 3-liters dieselmotor på 254 hester, er den nesten blitt en halv millon ”billigere.” Med mulighet for en tredje seterad er det plass til sju personer om bord.
Pris fra 898 950 kroner

Les test av Range Rover Sport

10. BMW X5

Foto: BMW Vis mer

Det er hele sju år siden forrige generasjon X5 kom. Det er lenge i dagens bilverden. Nå er den erstattet med en helt ny bil som skal ta opp konkurransen med Range Rover Sport, Mercedes-Benz ML og Porsche Cayenne. Kjøreegenskapene er som alltid på topp, og nå har den også fått økt komfort. For første gang kommer den med en firesylindret motor: 25d på 211 hester. Da blir også innstegprisen hele 100 000 kroner mindre enn dagens modell.
Pris fra 787 100 kroner

Dette er nye BMW X5

11. BMW 3-serie GT

Bilen deler plattform med den kinesiske 3-serien, og nyter derfor godt av 11 cm lenger akselavstand. Dette gir bedre landveiskomfort, men også bedre plass i baksetet og i bagasjerommet. 3-serie GT er således kanskje det beste kjøpet av dem alle, dersom du er ute etter en BMW 3-serie.
Pris fra 425 200 kroner

Les test av BMW 3-serie GT

12. BMW 4-serie

3-serie coupé er død. Leve 4-serie. Med lavere tyngdepunkt og smekrere design er den nå bedre rustet for heftigere oppgaver enn forgjengeren. Og mens vi venter på M4 tar vi gjerne til takke med 435i Coupé. Der er både veiegenskaper og ytelse i toppklasse, men vi savner litt mer karakteristikk i lydbildet.
Pris fra 454 700 kroner

Les test av BMW 4-serie

13. BMW i3

Med sin spesielle oppbygning og struktur viser elbilen i3 vei for fremtiden. Karbon og CRP er med på å gjøre bilen både lett og sterk. I tillegg er den bygget fra bunnen av som en ekte elbil. Elmotoren yter 170 hk, og bilen skal gjøre 0-100 på 7 sekunder og ha en rekkevidde på 16 mil. I andre markeder leveres den også med rekkeviddeforlenger i form av en bensinmotor. Intelligent teknologi gjør at bilen alltid er på nett.
Pris fra 235 000 kroner

Les mer om BMW i3

14. Lexus IS 300h

Her jobber en 2,5-liters bensinmotor i kombinasjon med en elektromotor og batteripakke. Resultatet er oppgitte 99 gram CO2/km, som er klassens snilleste. I tillegg byr den på sportslig fremtoning og gode kjøreegenskaper, og en utstyrspakke som oser premium.
Pris fra 397 600 kroner

Les test av Lexus IS 300h

15. Mercedes-Benz CLA

Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Med enkle grep har Mercedes-Benz laget en sedan av nye A-klasse, og vips, man har en CLA. Coupé-formen, i kombinasjon med fire dører, gir CLA både et sporty utseende og en relativt praktisk løsning. Er du ute etter en heftig kjøremaskin, så kommer CLA også i AMG-utgave med hele 360 hester fra en 2-liters motor .
Pris fra 311 400 kroner

Les om prøvekjøringen av Mercedes-Benz CLA

16. Mercedes-Benz S-klasse

Mercedes-Benz S-Klasse, (W 222), 2012 Vis mer

Bilen tar sikte på å toppe segmentet for de store luksussedanene. Dette gjør Mercedes-Benz med alle mulige verktøy, som eksempelvis dufter i friskluftsanlegget og komfortabelt understell med luftfjærer. Her får du alt det utstyret du kan tenke deg, bortsett fra et ratt som sitter rett i bilen.
Pris fra 1 037 400 kroner

Les mer om Mercedes-Benz S-Klasse

LES VIDERE ETTER STEMMEBOKSEN:

17. Peugeot 308

Foto: Peugeot Vis mer

Nye 308 er bygget på en modulær plattform, som alene gir en vektreduksjon på 70 kilo. Med snilleste motorisering spytter den ut kun 85 gram CO2/km. Med Golf i siktet kan 308 by på et bagasjerom på hele 420 liter, 40 liter mer enn i Golf, og bilen har tilsvarende førermiljø som lillebror 208.
Pris fra 212 000 kroner

Les testen av Peugeot 308

18. Porsche Cayman

Mer sportsbil for pengene finner du ingen steder, skrev DinSide Motor etter å ha testet bilen. Bilen ble også kåret til World Sportscar of the Year. Noen vil til og med ha det til at Cayman og den takløse slektningen Boxster er morsommere kjøremaskiner enn selveste 911. Pris fra 674 000 kroner

Les testen av Porsche Cayman

19. Tesla Model S

Foto: TESLA Vis mer

Denne bilen definerer et helt nytt marked, og er den mest anvendelige elbilen noengang laget. Den er en spydspiss inn mot fremtiden, og viser at det er mulig å lage en fullverdig bil som kun går på strøm. I tillegg har den kjøreegenskaper som mang en ordinær bil kan missunne den.
Pris fra 499 000 kroner

Les vår test av Tesla Model-S

20. VW e-Up!

Foto: VW Vis mer

Up er en glimrende liten bil, og e-Up er en glimrende liten elbil. Rekkevidden er oppgitt til 16 mil, og bilen kan lades med hurtigladere. Dette er en ypperlig urbanracer med helt greie ytelser, som 0-100 km/t på 11,3 sekunder, takket være 82 hk og et dreiemoment på 210 Nm.
Pris fra 182 700 kroner

Les mer om VW e-Up

21. Citroën C4 Picasso/Grand Picasso

Foto: Citroën Vis mer

Like stor som forgjengeren, men lettere og romsligere. Førstnevnte er 5-seteren, mens den lengre Grand Picasso har tre seterader. Den fremstår som resolutt avantgarde både når det gjelder design og teknologien om bord er fremtidsrettet og intuitivt presentert via to skjermer.
Pris fra 260 000 kroner

Les om prøvekjøringen av Citroën C4 Picasso

22. Ford Ecosport

Foto: Ford Vis mer

Førstemann ut fra Ford i mini-SUV-segmentet, der den vil konkurrere mot Peugeot 2008, Renault Captur og VW Taigun. Den nye lillebroren til Ford Kuga er konstruert på Ford Fiesta-plattform og utstyres med Fords imponerende 3-sylindrede EcoBoost-motor.
Pris fra: Ikke klar

Les mer om Ford Ecosport

23. Ford Focus Electric

Foto: Ford Vis mer

Jada, Ford har kastet seg på elbilbølgen! Men det første forsøket er ikke godt nok til å slå markedsleder Nissan Leaf. Forden er sprekere, den er meget velutstyrt og den har kompaktklassens beste kjøreegenskaper - som man forventer fra Ford. Men det koster litt mye, bagasjerommet er for lite - og Focus Electric kan ikke hurtiglades.
Pris fra 268 000 kroner

Les test av Ford Focus Electric

24. Jaguar F-Type

Den ferske roadsteren fra Jaguar er endelig en rendyrket sportsbil med imponerende ytelser og en enda mer imponerende motorlyd – også fra 3.0 V6-utgaven med kompressor. Et meget brukbart alternativ til Porsche for den som setter pris på design med personlighet og britisk, sportslig eleganse.
Pris fra 1 125 000 kroner

Les mer om Jaguar F-Type

25. Mazda 3

Foto: Mazda Vis mer

Alternativet til VW Golf, Toyota Auris & Co for den som ønsker mer spenstig design. Det den mangler i plassutnyttelse tar den for en stor del igjen med trivelige kjøreegenskaper, gode drivlinjer og et godt utstyrsnivå, også når det gjelder aktiv sikkerhet.
Pris fra: Ikke klar

Les om prøvekjøringen av Mazda 3

26. Skoda Octavia

Tredje generasjon av den populære familiebilen fra Tsjekkia er basert på den nyeste Golf-plattformen. Det kunne ikke bli feil, og bilen er kraftig forbedret i forhold til forgjengeren. Nye Octavia er større, men lettere enn før, og har moderne effektive motorer. Den er fortsatt relativt kompakt og samtidig meget romslig.
Pris fra: 238 000 kroner

Les testen av Skoda Octavia stasjonsvogn

27. Suzuki SX4 S-Cross

HOT HOS DE GAMLE: Suzuki treffer de eldste bilkjøperne i Norge. Snittkunden er hele 18 år eldre enn Tesla-kjøperne. Foto: SUZUKI Vis mer

Her er SX4 generasjon to, en bil som nå har vokst seg inn i den kompakte folkesuv-klassen med sine 430 centimeter. Mer voksen er den blitt både i størrelse og design. Den kan leveres med en fiffig panoramatak-løsning. Og så har den fått et mer avansert 4x4-system med flere innstillingsmuligheter
Pris fra 280 000 kroner

Les mer om nye Suzuki SX4

28. Toyota RAV4

Den ”gamle traveren” og en av de desiderte norgesfavorittene blant SUV-ene er grundig fornyet. Den nye RAV4 fortjener igjen å være blant toppselgerne. Den er en god del større, mye romsligere, kjører bedre og gir førere og passasjerer mer kvalitetsfølelse inne i kabinen.
Pris fra 311 500 kroner

Les test av Toyota RAV4

29. Hyundai iX35 Fuel Cell

Foto: Hyundai Vis mer

Verdens første masseproduserte hydrogenbil er endelig klar! Bilen er utstyrt med elmotor (100 kW), en brenselcell (100kW), litiumolymerbatteri (24kWh) og to hydrogentankermed kapasitet til å lagre 5,64 kg hydrogen ved 700 bar. Hyundai oppgir et forbruk på 0,95 kg H2/100 km (NEDC) og en rekkevidde på 594 km. Toppfarten er 160 km/t og 0-100-sprinten går unna på 12,5 sekunder. Pris fra kr. 1,2 millioner kroner (!) Men i løpet av to-tre år skal den ned på et prisnivå som gjør den konkurransedyktig mot andre drivlinjer.

Les mer om den ordinære Hyundai iX35

30. Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid EV

Den første ladbare hybriden i denne SUV-klassen. Den er utstyrt med en batteripakke på 12 kWh, to elektriske motorer på 60 kW hver (82 hk + 82 hk) og i tillegg en toliters bensinmotorsom både kan lade (som en generator) og kjøre bilen direkte. Outlander Plug-in Hybrid EV kan kjøres helelektrisk i rundt 55 km. Bilen drives da av to elektriske motorer, en for forhjulene og en for bakhjulene. Her har man firehjulsdrift tilgjengelig ved behov. Forbruket er oppgitt til 0,61 liter per mil, med et CO2-utslipp på 49 g/km. Ladetiden via strømnettet tar rundt fire timer. Pris er ikke klar, men skal ligge rundt 500.000 kroner.

Les mer om Mistubishi Outlander PHV

LES VIDERE ETTER STEMMEBOKSEN: