360 hester og 450 Newtonmeter leveres av Mercedes A45 AMGs toliter, noe som gjør den til verdens sterkeste serieproduserte firesylindrede motor med god margin. Foto: Autofil
360 hester og 450 Newtonmeter leveres av Mercedes A45 AMGs toliter, noe som gjør den til verdens sterkeste serieproduserte firesylindrede motor med god margin. Foto: AutofilVis mer

Blandet drops fra Genève-messen

Vi har samlet alt fra helsprø konseptbiler til modeller du straks vil kunne se på gata i en og samme video. Sett deg tilbake og nyt det beste fra Genève 2013...

Selv om hovedfokuset i Genève utvilsomt lå på superbiler, eller kanskje rettere sagt hyperbiler siden opptil flere har over 900 hk bak torpedoveggen, var det mye annet som tiltrakk seg oppmerksomheten fra Autofils delegasjon.

Reddende engel for Alfa?
Nye Alfa Romeo 4C en sportsbil vi har ventet med spenning på i flere år allerede. Mange rykter har svirret, men nå er alle tallene på bordet. Den vil få 240 hk og 350 Nm fra en 1,75-liters firesylindret turbomotor. Konstruksjonen består hovedsakelig av karbonfiber og aluminium, noe som bidrar til den lave egenvekten på 895 kilo.

Importøren håper på en pris på rundt 700 000 kroner når Alfa Romeo 4C kommer til landet mot slutten av året. Foto: Autofil Vis mer

Verdens sterkeste firer
Mercedes har holdt seg unna sportslige firesylindrede motorer i en årrekke. Vi må faktisk helt tilbake til 190 E 2,3 og 2,5 16V, og da var det ikke engang Mercedes selv som sto for tuningen, men britiske Cosworth. AMG-merket har heller aldri prydet en motor med mindre enn seks sylindre, før nå.

Det er lenge siden vi har sett en så bøllete Mercedes. A45 AMG er et etterlengtet tilskudd i segmentet. Foto: Autofil Vis mer

Det skal Mercedes ha; når de først får ut fingeren, vet de å gjøre ting skikkelig. For den firesylindrede toliters motoren i nye A45 AMG pumper ut hele 360 hester og 450 Newtonmeter, noe som gjør den til verdens sterkeste serieproduserte firesylindrede motor.

Se superbilnyhetene fra messen her!

Drivstoffgjerrig entusiastbil
Går det an å vekke autofile følelser basert på en visjon om lavest mulig forbruk og utslipp? I utgangspunktet vil vi si nei. Men Volkswagen har bevist at det motsatte er tilfelle. XL1-prosjektet startet i 2002, men det er først nå de har funnet suksessoppskriften og lanserer det ferdige resultatet. 1-tallet i navnet XL1 betyr at den bruker under 1 liter per 100 kilometer, det vil si 0,01 liter på mila.

Med en rekordlav Cd-verdi på 0,189 bruker bruker Volkswagen XL1 bare 8,4 av sine 48 hk på å holde bilen i stødige 100 km/t. Foto: Autofil Vis mer

Det er tall som er svært vanskelige å fatte. Nøkkelen er lav vekt, lav luftmotstand og effektiv drivlinje. Med en konstruksjon som nesten utelukkende består av karbonfiber veier den bare 795 kilo, og en ultragjerrig tosylindret turbodieselmotor jobber i kombinasjon med en plug-in hybrid-drivlinje for å sørge for at ikke en dråpe går til spille.

Herlig amerikansk åpenbaring
Den nye Corvetten har vakt blandete reaksjoner blant fansen for sitt design. Frontlyktene er stjålet fra Ferrari F12, de bakre siderutene er stjålet fra Nissan GT-R og baklyktene er stjålet fra Chevrolet Camaro. Sier de som misliker bilen.

Vi mener nye Chevrolet Corvette Stingray ser langt bedre ut uten tak enn med. Foto: Autofil Vis mer

Men når taket er fjernet slipper man i hvert fall maset om GT-R-siderutene. Convertible-utgaven hadde verdenspremière i Genève, men Chevrolet hadde ikke så mange konkrete fakta. V8-motoren på 6,2-liter har minst 450 hk, og har også sylinderkutt for bedre forbrukstall. Panseret er av karbon, og du kan velge mellom 6-trinns automat eller 7-trinns manuell.

Ringens herre er tilbake
For de av dere som enten kjører på Nürburgring jevnlig eller drømmer om å reise dit, kan dette bli et særdeles vanlig syn på parkeringsplassen utenfor Devil’s Diner. Porsche 911 fyller 50 år i år, og feirer seg selv ved å lansere femte generasjon GT3. Dette er det nærmeste du kommer en fabrikkbygd løpsbil på skilter, i alle fall fram til GT3 RS kommer.

Nye Porsche 911 GT3 har allerede satt tiden 7:30 på Nürburgring, tre sekunder raskere enn forrige utgave i langt heftigere RS-utførelse... Foto: Autofil Vis mer

Tallene snakker for seg selv: 475 hk ved 8250 omdreininger, toppfart på 315 km/t og 0–100 på 3,5 sekunder. Vekta har økt litt i forhold til forgjengeren med 1430 kilo mot 1395, noe som må forventes når PDK-girkasse og aktiv firehjulsstyring blir standard.

Med en rekordlav Cd-verdi på 0,189 bruker bruker Volkswagen XL1 bare 8,4 av sine 48 hk på å holde bilen i stødige 100 km/t. Foto: Autofil
Nye Porsche 911 GT3 har allerede satt tiden 7:30 på Nürburgring, tre sekunder raskere enn forrige utgave i langt heftigere RS-utførelse... Foto: Autofil
Importøren håper på en pris på rundt 700 000 kroner når Alfa Romeo 4C kommer til landet mot slutten av året. Foto: Autofil
360 hester og 450 Newtonmeter leveres av Mercedes A45 AMGs toliter, noe som gjør den til verdens sterkeste serieproduserte firesylindrede motor med god margin. Foto: Autofil
Vi mener nye Chevrolet Corvette Stingray ser langt bedre ut uten tak enn med. Foto: Autofil
Det er lenge siden vi har sett en så bøllete Mercedes. A45 AMG er et etterlengtet tilskudd i segmentet. Foto: Autofil
Kia Provo Concept Foto: Autofil
Hamann Mystere: Messens klart mest diskrete doning. Foto: Autofil
Italdesign Parcour, designet av Giugiaro selv. Foto: Autofil
Kia pro_cee'd GT Foto: Autofil
Mercedes-Benz CLA Foto: Autofil
Honda Civic Tourer Concept Foto: Autofil