Tyvene tok seg inn i denne garasjen mens Roald sov bare få meter unna.     Foto: Stein Inge Stølen
Tyvene tok seg inn i denne garasjen mens Roald sov bare få meter unna. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Biltyvenes mareritt

Da Roald Lies sjeldne Mitsubishi Lancer Evo 6 ble stjålet, bestemte han seg for å ta opp jakten på egen hånd. Det skulle vise seg å bli en kamp mot både politi og kriminelle.

Det er natt, datoen er 1. februar 2008. Vinden blåser sterkt over den værutsatte eneboligen ved kysten utenfor Tønsberg. Roald sover lett bare noen få meter i luftlinje fra dobbeltgarasjen. Et høyt dunk gjør at han våkner brått, og han blir liggende og lytte i noen minutter. Han registrerer at klokka er rundt fire. Etter en stund faller han til ro og tenker at det må ha vært vinden som spilte han et puss. Morgenen etter går han ut og finner garasjeporten på vidt gap. Mitsubishien er borte.

Stjålet uten en lyd
Dette er nå over fire år siden. I ettertid har han brukt store ressurser på å finne gjerningsmennene, både med og uten politiets hjelp.
Autofils utsendte møter Roald hjemme, der det hele fant sted. Den beskjedne, muntre mannen viser gladelig fram permer fulle av utskrifter og kopier han har samlet siden tyveriet.
– Jeg løp inn og kastet meg over hustelefonen og mobilen samtidig. I den ene ringte jeg politiet, i den andre slo jeg nummeret til sporingssystemet som er montert i bilen. Her fikk jeg bare feilmelding, nummeret virket ikke, forteller han.

Politiet svarte med å sende ut en patrulje som kommer etter mye venting. Det ble fort tydelig at tyvene har vært proffe. De finner ingen fingeravtrykk og har veldig få ledetråder. Alt som er igjen er litt glasskår etter at en siderute har blitt knust, og en sigarettsneip.
– Bilen må ha blitt tauet rett på en henger. Hvis den hadde blitt startet, ville jeg hørt det umiddelbart på grunn av det grove eksosanlegget, sier Roald (40). Den høres ut som et jetfly når den fyres opp i garasjen, legger han til. Politiet sendte aldri åstedsteknikere, og brukte lite ressurser på å hjelpe Roald. Det ble fort tydelig at denne saken ville bli nedprioritert, og at han bare kunne glemme å finne bilen.
– Men jeg hadde en del interessante spor, sier han.

Oppringt av ”Thomas Mogawbe”
Et av sporene er en telefonsamtale kvelden før tyveriet. Bilen sto annonsert til salgs siden han følte den var for strøken til å brukes slik han ville. Han hadde fått mye tilbakemeldinger. Men personen som ringte rundt halv ti 31. januar virket litt mistenkelig.
– Det var en mann med østlandsdialekt. Han spurte om bilen sto på vinterdekk eller sommerdekk, siden han gjerne ville prøvekjøre bilen samme helg. Dagen etter tyveriet sjekker han nummeret. Dette var en telefon kjøpt sammen med et kontantkort i en telebutikk i Ås noen dager i forveien, og var registrert under navnet Thomas Mogawbe på en postboksadresse ved Landbrukshøgskolen i samme kommune. Roald kontakter telebutikken, men de kunne ikke hjelpe med identifiseringen av mannen.

Det var en slik bil, en Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition, Roald eide. Foto: Arkivfoto Vis mer

Defekt sporingssystem
Da Roald kjøpte bilen fikk han et krav av forsikringsselskapet (IF) om å montere sporingssystem i bilen. Dette ble gjort hos Falck i Larvik et halvt år før bilen ble stjålet. Systemet var av typen FollowIt, en tracker som sender ut et signal en gang i timen til et vaktselskap. Under montering ble systemet testet og godkjent, og han blir betrygget om at han lett kan finne bilen hvis den blir stjålet. Etter tyveriet ringer Roald selskapet og lurer på hvor bilen befinner seg.
– Svaret jeg fikk var ganske skuffende. Det siste signalet de hadde registrert fra trackeren var i Larvik 31. oktober 2007. Det var dagen systemet ble montert, sier han. I tillegg har det vist seg i ettertid at signalet systemet sender ut, kan peiles med enkle midler. Det vil si at tyvene kan vente ved bilen til de plukker opp signalet og triangulere hvor systemet er montert på kjøretøyet.

DNA-spor
Håpet var heldigvis ikke ute. Sigarettsneipen som ble funnet i garasjen måtte ha dukket opp natten da bilen ble stjålet. Politiet sikret sneipen som bevis, og klarte å trekke ut DNA-spor. I tillegg viste det seg at bombrikken i bilen hadde slått ut samme natt som den ble tatt. Siste bompassering var i Oslofjord-tunnelen mellom Hurum og Drøbak. Det kunne tyde på at bilen befant seg i Follo eller Østfold, siden det ikke var registrert passeringer hverken ved Oslo i nord eller mot Sverige i sør og øst. Nå begynte ting å bli interessant.
– På det tidspunktet så ting veldig lyst ut. Politiet hadde bompasseringene, sneipen med DNA-spor, IP-adresser knyttet til klikk på salgsannonsen, telefonsamtalen dagen før i tillegg til flere lignende saker som kunne knyttes opp mot konkrete gjerningsmenn, forteller Roald.

Utlovet dusør
Men det skulle ta lang tid før noe ble gjort. Politiet i Tønsberg kunne ikke ta saken videre siden det nå handlet om en mulig gjerningsmann i et annet fylke. I mellomtiden sendte Roald ut etterlysning på bilen gjennom flere nettforum. Et løfte om dusør for alle tips som førte til at saken løses, satte ting i bevegelse.

– Jeg fikk inn ekstremt mange opplysninger. Folk hadde sett bilen både her og der, og jeg måtte bruke mye tid på å filtrere ut de tipsene som det faktisk var hold i. Men etter hvert pekte flere ting i retning mot navngitte personer i Østfold, forklarer han. Det var spesielt ett tips som skulle vise seg å være veldig interessant. 26. april, over to måneder etter tyveriet, fikk han beskjed om at bilen hans befant seg utenfor huset til en person på en konkret adresse i Østfold. Politiet ble kontaktet, men da de sjekket adressen, ble ingen bil funnet. Samme dag blir en Lancer Evo 6 av samme type og farge som Roalds observert ved flere anledninger i høy fart nordover på E6.

Ny hjelp fra politiet
Over et år senere, i juni 2009, ringer Roalds telefon. I andre enden sitter Tarje Gulbrandsen, som er etterforsker ved Enebakk lensmannskontor. Han hadde fått saken sendt over fra Tønsberg politistasjon, som hadde fått svar på DNA-analysen en stund i forveien. Etter at politiet i Tønsberg hadde latt saken ligge i nesten halvannet år, var dette gode nyheter. Det skulle etter hvert vise seg at DNA-prøven fra sigarettsneipen stemte overens med profilen til en person som var godt kjent av politiet i Follo.
– Vi fikk en bistandsanmodning fra Tønsberg Politistasjon, sier Gulbrandsen. Vi kalte inn en konkret person til avhør høsten 2009. Etter dette sendte vi saken tilbake til politiet i Tønsberg,
der politijuristene skulle ta en avgjørelse om hva som eventuelt skulle gjøres videre, forteller han.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Saken blir henlagt
I Tønsberg dras tiden ut enda en gang. Det første problemet oppstår da juristen med ansvar for saken slutter i stillingen i januar 2010. En ny jurist får saken. Hans Henrik Aske ved Tønsberg Politistasjon må sette seg inn i omstendighetene helt fra bunnen. Roald prøver å komme i kontakt med Aske, noe som viser seg å ikke være så enkelt. Han sitter på opplysninger som han mener kan belyse politiets viktigste bevis ytterligere. Saken blir henlagt av Aske 18. mars.
– Vi har gjort alt vi kan i dette tilfellet, sier politijurist Hans Henrik Aske. Utover dette ønsker jeg ikke å kommentere henleggelsen.

Skuffet
Roald er mildt sagt lite imponert over saksgangen hos politiet i Tønsberg.
– Det var utrolig skuffende. Jeg trodde dette skulle være en fiks ferdig sak siden det forelå DNA-bevis og lignende eldre anklager mot samme person, forteller en oppgitt Roald Lie. Jeg synes det er kjedelig å oppleve så stor forskjell i oppfølging mellom de to politidistriktene. De burde i alle fall klart å samarbeide, sier han videre.

Veldig vanskelig å stjele
Mitsubishi Lancer Evo 6 er en bil mange autofile kjenner til. Roalds eksemplar var i tillegg en sjelden venstrerattet Tommi Mäkinen-utgave, som det bare finnes en håndfull av. Dette gjorde nok denne bilen spesielt ettertraktet blant de kriminelle bilmiljøene i Norge. Likevel er det ingen smal sak å stjele med seg en slik uten å bli merket. Thomas Kristiansen ved Grua Auto er en av de i landet med mest erfaring rundt disse bilene.

– Jeg synes det er imponerende at tyvene har greid å komme seg ubemerket av gårde med Roalds bil. Du trenger en kodet nøkkel for å starte den i tillegg til den vanlige startsperren. De fleste eiere installerer også ytterligere sikkerhetssystemer siden det er rimelig kostbare biler, sier han.

Hvor er bilen i dag?
Roald begynte på bar bakke da han bestemte seg for å finne bilen sin. Han hadde ingen kunnskap om de kriminelle bilmiljøene. Roald vurderer nå å prøve å få saken gjenopptatt. Han har brukt over 200 000 kroner av egen lomme, og har engasjert folk for å drive privat etterforskning. I dag har han kartlagt store deler av de mørkere bilmiljøene, og hevder han har en idé om hvor bilen befinner seg.

– De fleste sikre tipsene jeg fikk pekte i én retning. Bilen min er i all sannsynlighet strippet ned til deler, og befinner seg på en eller flere lignende eller ombygde Lancer EVO’er et eller annet sted i Norge, sier Roald. Mange biler blir tatt ut av landet, men på bakgrunn av tips og kunnskap om miljøet tror jeg ikke det er tilfelle med min, legger han til.

Vil gjerne få opp saken på nytt
Informasjonsrådgiver ved IF skadeforsikring, Jon Berge, forklarer at de gjerne vil følge saken videre hvis den blir gjenopptatt.
– Vi er så klart interessert i å fremme erstatningskrav mot vedkommende som står bak, sier han. Vi har bistått politiet i etterforskningen og overlevert alt av bevismateriale. Ut over dette må vi nesten bare avvente. Han opplyser også om at det sitter omtrent 4000 monterte FollowIt-trackere i norske kjøretøyer. Selskapet Falck FollowIt som monterte Roalds enhet har ingen gode teorier om hva som kan ha gått galt.

– Dette er første gang vi opplever en tilbakemelding av slik teknisk karakter, sier Terje Berntsen, som er produktansvarlig ved Falck FollowIt. Han vil understreke at det er lett å finne ut om monterte sporingssystemer fungerer eller ikke.
– Kunder kan lett sjekke om trackeren virker ved å sende en SMS og motta kvittering fra denne, forklarer han.

Lite miljø
Det er flere ting som tyder på at Mitsubishi Lancer EVO har fått samme status blant kriminelle i Norge som Ford Sierra Cosworth hadde på 90-tallet. På den tiden var det svært få Cosworth’er som fikk stå urørt, og det vokste fram store illegale miljøer rundt bilene. De ble strippet og ombygd, noen ble brukt som show- og gatebiler, mens andre ble sendt ut av landet.
I tillegg er det mye som tyder på at miljøet driver med svindel og annen vinningskriminalitet, ikke bare med Mitsubishi Lancer Evo’er men også med andre bilmerker.

– Har du vurdert å kjøpe en ny Lancer?
– Jeg kjøpte faktisk en nyere Lancer Evo 9 bare to måneder etter tyveriet. Jeg hentet bilen 9. april. Bare fire timer etter at den var parkert hjemme, kom det folk i en spesiell Audi stasjonsvogn med falske skilter i gården. Jeg gjemte deretter bilen og solgte den videre etter noen få dager, sier Roald. Jeg har ikke lyst til å forsyne disse karene med enda flere deler. På den andre siden kjenner jeg miljøet så bra at jeg lett kan finne bilen hvis den blir stjålet. På den måten er det kanskje tryggere enn noen gang, sier han med et smil.

Har du sett den?
Roald oppgir følgende opplysninger om bilen i tilfelle noen sitter på informasjon som kan hjelpe saken:

  • Merke: Mitsubishi
  • Type: Lancer Evolution 6 Tommi Mäkinen Edition (venstreratt)
  • Reg. nr.: BD 30537
  • Km. stand ved tyveri: 29 100
  • Chassisnummer: JMYSNCP9AYU000667
  • Motornummer: BY0664
  • Produsert: Kort periode i 2000

Sitter du på et tips i denne saken? Send oss en epost på [email protected]!