Bilder fra en politiaksjon mot en flyhangar utenfor byen. Foto: Politiet
Bilder fra en politiaksjon mot en flyhangar utenfor byen. Foto: PolitietVis mer

Bilkrim: Se hva vi fant i biltyvenes hovedstad...

Når biler forsvinner fra Norge, havner de ofte i Øst-Europa. Vi tok med skjult kamera og dro på illegalt bilmarked i Litauen!

Bilmarkedet i byen Kaunas i Litauen inneholder tusenvis av biler fra hele Europa. Her kan du kjøpe omtrent hvilken som helst doning til en latterlig billig penge - så lenge du tar med bilen ut av EU.

Glem speilreflekskameraet

- Har du skjult kamera tilgjengelig? blir jeg spurt. Han som spør, er en pensjonert politioverbetjent fra Østfold med ekspertise på området baltisk kriminalitet. Vi deler en kaffekopp i trygge omgivelser på Autofil-kontoret, to dager før avreise til Litauen, for å danne et grunnlag for reportasjen. Han fraråder sterkt at jeg tar med et stort speilreflekskamera til markedet.

Jeg merker allerede at komfortnivået rundt oppdraget synker betraktelig. Dessverre har jeg kjøpt flybillettene uten avbestillingsforsikring. Ved ankomst i Litauen et par dager senere blir derfor speilrefleksen lagt igjen på hotellrommet, mens et diskret kompaktkamera puttes i lomma. Dette er et godt stykke fra de vanlige fotooppdragene med biler som motiv. Jeg har faktisk aldri tatt bilder i skjul før - dette blir en helt ny erfaring. Forhåpentligvis en erfaring jeg kan ta trygt med hjem...

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Den første sprengkulda

Etter å ha passert en knøttliten bygning på størrelse med ei gjennomsnittlig pølsebu, står jeg innenfor porten på markedet. Det er vanskelig å anslå hvor mange biler som befinner seg her, men det er garantert et firesifret antall. Den første halvtimen trasker jeg bare rundt og prøver å ikke se mistenksom ut. I begynnelsen er det få andre besøkende, men etter hvert dukker de opp. Været er heldigvis på min side. Litauen har, som Norge, hatt en usedvanlig varm vinter. I dag er det derimot over 15 minusgrader, og de ansatte har sitt svare strev med å få liv i de utallige bilene som garantert har kontinentale batteripakker og dieselblanding som fryser i rørene. De har med andre ord ikke tid til å fotfølge de besøkende. Skuldrene senkes noen hakk når jeg ser oppkjøpere traske rundt og ta bilder helt åpenlyst, sannsynligvis for å dokumentere bilene for potensielle kunder i hjemlandet.

Så får jeg plutselig øye på noe som vekker stor interesse - en sølvfarget BMW 520i E39. Ikke en spesielt hårete utgave, men en liten detalj skriker mot meg: En rød trekant i bakvinduet der det står "Børn i bilen".

Vi tipper denne ikke er solgt ny i Litauen... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

"Only for Russia"

Like etter ser jeg en Skoda Octavia med de velkjente DK-bokstavene klistret på bakluka. Sist jeg sjekket, hadde Danmark enda stivere bilavgifter enn Norge. Det kan da ikke lønne seg å selge en bil til utlandet? Her er det ugler i mosen.
To minutter senere kommer jeg over en ansatt, fullt i gang med å montere eksportskilter på en VW Touran, denne også med DK-merker. Jeg prøver å ta et diskret bilde, men han oppdager meg. Skitt! Hva gjør jeg nå?! Her er det bare å skru på skuespillet.
"How much for this car?" spør jeg, og prøver å late som om fotoseansen bunner i en kjøpsinteresse.
"8000 euros", svarer han med et skeptisk blikk.
"OK", svarer jeg. "Can I take it to Germany?"
"Germany? No. This car is only for Russia", svarer han og fortsetter med sitt.

Her blir litauiske eksportskilter montert på en dansk Volkswagen Touran. Bilen skal til Russland. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Raid mot flyhangar

En time senere sitter jeg i Voyager'en med Arvidus. Pulsen har senket seg, bildematerialet er sikret og ingen reagerte nevneverdig på spørsmålene jeg stilte. Det var nesten for lett.
Nå er vi på vei over elva, til et lite bildelemarked. Hvis du er ute etter billige reservedeler, er det bedre å dra til Gariunai, et enormt marked utenfor hovedstaden Vilnius, drøye 100 km unna. Der kommer du garantert til å bli tilbudt tyvegods i bøtter og spann.

Men det er her i Kaunas-området de stjålne bilene blir hugget opp. For noen få år siden gjorde tysk politi et raid mot en flyhangar utenfor byen der de fant tonnevis av deler fra stjålne kjøretøy, i tillegg til nyere biler som var helt eller delvis demonterte. Spesielt representert var luksusmerkene BMW, Audi og Mercedes.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Vel fremme ved markedet er det tydelig at luksusmerkene uteblir. Her får du riktignok kjøpt lamper til de fleste modeller, enten billige Taiwan-duplikat eller "brukte deler". Men dette er åpenbart et marked der småtyvene er sterkere representert enn de større, organiserte bandene. Garasjeutstyr som jekker, pipesett og luftverktøy selges - også dette "brukt". Ingen originalinnpakning, ingen kvitteringer.

Det er ikke rent få i Norge som har opplevd innbrudd i garasjen der verktøy og utstyr har forsvunnet. Kanskje stammer jekken jeg står og ser på fra en carport på Skedsmo…?

Mange deler, ingen kvittering, ingen spørsmål. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

650 000 Stjålne biler i Moskva

- Internasjonalt omsettes flere penger av bilkriminalitet enn narkotika. Vi snakker om enorme summer, forteller Nils Kristian Brekke, utreder i Codan Forsikring.
Etter 20 år i bransjen, derav 11 år som politietterforsker, har han dannet seg et unikt bilde av bilkriminaliteten i Europa. Brekke forteller at han stadig blir oppringt av kollegaer som observerer mistenkelige norskregistrerte biler. De aller fleste stjålne biler havner til slutt i Russland, Hviterussland eller enda lenger øst, med Litauen som mellomstopp.

- I 1999 var det registrert 650 000 stjålne biler i Moskva alene. Vi har ingen grunn til å tro at tallet er lavere i dag. Politiet i Russland har ingen mulighet til å gjøre noe med det. Alt du får, er en lapp i ruta som sier at bilen er stjålet. Så kan du bare kjøre videre.
Tungt byråkrati, korrupsjon, forsikringssvindel og manglende ressurser er noen av årsakene til at maskineriet får drive videre. Med andre ord er det bare en bit av logistikken jeg er vitne til her i Kaunas.

Nils Kristian Brekke, utreder ved Codan Forsikring, viser her frem skiltet som var satt på en norsk Audi A5 som til slutt ble sporet opp i Hviterussland og hentet hjem. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Fra KGB til mafia

Dette bekrefter lederen i politienheten for organisert kriminalitet i byen. Vi møtes på en av byens små, sjarmerende restauranter. Jeg får ikke lov til å ta oppgi navnet hans eller ta bilder siden han ofte er involvert i hemmelige operasjoner.
- Kriminalitet i Litauen har blitt veldig lik den i Russland og Italia - veldig mafiastyrt, med svære organisasjoner. Da vi var underlagt Sovjet, var de kriminelle miljøene her til lands svært isolerte. Etter at muren falt, begynte plutselig miljøene i Litauen og Russland å kommunisere.

Han har kontor i en bygning som under den kalde krigen var et KGB-hovedkvarter. Det er lett å forstå hva han sikter til. Da Sovjetunionen raknet, var det plutselig mange høyt distingverte KGB-offiserer som ble arbeidsledige over natten. De hadde ekstrem kompetanse rundt etterretning, våpenlogistikk og drifting av hemmelige organisasjoner: kvaliteter som har flere applikasjonsområder på den kriminelle siden av loven i fredstid. Resultatet ble det vi ser i dag. Den lokale, arbeidsløse ungdommen blir vervet av mafialignende organisasjoner med knytninger til Russland, som bruker de til å utføre vinningsforbrytelser over hele Europa. Han peker også på en annen viktig årsak til at biltyveri fortsatt er et stort problem.

Dette var KGBs hovedkvarter i byen under den kalde krigen. Nå holder byens etterretningstjeneste til her. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

- Jeg jobber ikke personlig med bilkriminalitet. Min gruppe fokuserer på narkotikasmugling, et problem som har langt større ringvirkninger. Politistyrkene i Litauen prioriterer derfor også saker med narkotika fremfor bilkriminalitet. Mister du bilen din, går det bare ut over forsikringsselskapet ditt. Du får erstatning, og kjøper deg en ny bil. Blir du eller noen i familien hekta på stoff, kan derimot hele livet ditt gå i knas. Litauen er et viktig geografisk transittland, noe som betyr at det fraktes både narkotika og stjålne biler gjennom her til en hver tid. Vi må bruke de ressursene vi har på det vi føler er viktigst.

Truer folk på livet

Det Kaunas-politiet sier, er at vi sannsynligvis ikke kommer til å se noen storsatsing på bilkriminalitet i de baltiske landene med det første. Det er umulig å klandre politiet for prioriteringen, narkotikasaker må så klart gå foran et biltyveri. Men det betyr at bileiere i Skandinavia ikke kan føle oss trygge. Og mye tyder på at bandenes midler blir råere og råere.

- Det har vært en trend i Europa den siste tiden der tyvene tar seg inn i hus og truer folk på livet for å få bilnøkler. Dette gjelder spesielt dyrere luksusbiler, sier Nils Kristian Brekke.
- Det er en trend vi håper ikke vil komme hit.

To Mercedes CLS AMG parkert i samme gate, i en by med gjennomsnittlig månedslønn på under 4000 kroner... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men hva skjer hvis du først har blitt frastjålet bilen? Er det mulig å finne den og få den tilbake?
Hos Codan Forsikring har de høstet unike erfaringer på akkurat dette feltet, både når det gjelder sporing og henting av stjålne biler i utlandet. Erfaringer som tilsier at det slett ikke er umulig å finne en stjålet bil, selv om både skilter, vognkort og chassisnumre er forfalsket. Det som derimot er vanskelig, er den byråkratiske prosessen for å få bilen utlevert og forbryterne dømt.

- Vi har hatt noen saker der vi sporet opp norske biler i blant annet Hviterussland. Kjøretøyene ble oppdaget ved rutinekontroller, og beslaglagt. Men det var bare starten på en lang og tung prosess, forteller Brekke.
- I praksis må eier anse bilen som tapt, og bare ta imot forsikringspengene. Men vi vil likevel jobbe for å stikke kjepper i hjulene på bandene.

Den pensjonerte politimannen fra Østfold er derimot mer optimistisk. Han forteller at det har blitt stoppet et stort antall biler på vei ut av Skandinavia de siste 10-15 årene. Flere prosjekter har blitt iverksatt i samarbeid med både tysk, nordisk og polsk politi med de østeuropeiske tyveribandene som hovedmål.
Men hvis uhellet skulle være ute og bilen forsvinner fra gårdsplassen, er ikke bruktmarkedet i Kaunas det dummeste stedet å lete...