Nei, dette er ikke Vålerbanen. Her ser du en ørliten flik av den berømte Nürburgring - verdens desidert lengste og mest avanserte bane. Foto: Stein Inge Stølen
Nei, dette er ikke Vålerbanen. Her ser du en ørliten flik av den berømte Nürburgring - verdens desidert lengste og mest avanserte bane. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Autofil roadtrip i Toyota GT 86: Dag 7

Toyotas sportsbil har imponert så langt, men hvordan klarer den seg når guttene raser ut på Autobahn og verdens tøffeste racerbane?

Vi har nettopp entret Tyskland etter et langt, rolig strekke gjennom grensetraktene i Frankrike. Lorden var skuffet over å måtte forlate Sveits, spesielt etter den fantastiske omvisningen på Monteverdis bilmuseum. Men også fordi han elsker den storslagne alpenaturen. Stølen prøver å trøste ham ved å fortelle hvor mye autofil glede som venter de lenger nord i terrenget. I mellomtiden trekkes også smilene opp ved opplevelsen av testbilen i høy fart.

Bilen heter Toyota GT 86, hvor GT står for Gran Turismo. Noe som innebærer at man skal kunne frakte folk hurtig over lange kontinentale avstander, uten at de inni bilen er spesielt utslitte etter turen. På timeslange strekk gjennom Tysklands Autobahn, er farten ofte godt over 200 km/t. På det raskeste ser Lorden og Stølen 235 km/t på speedometeret, og fortsatt har bilen mer inne.

- Dette er en helt fantastisk langdistancecruiser, og 100 prosent verdig tittelen GT, utbryter Stølen.
- Ikke er vi slitne heller, denne bilen bare spiser opp milene uten det minste problem, bifaller Lorden.

Bilen kommer uanstrengt opp i hastigheter godt over 200 km/t. En ekte GT-maskin, med andre ord! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Dette er heller ikke overraskende et av punktene på ”Ti autofile ting du må oppleve før du dør”-listen...

Punkt 8: Ha over 200 km/t på Autobahn

Oppe i Eifel-fjellene ligger den siste virkelige utfordringen for Toyota GT 86. Den har imponert opp sveitsiske alpepass, ligget plantet på veien i 230 km/t, og vært en komfortabel cruisemaskin når det trengs. Men hvordan klarer den seg på Nürburgrings nordsløyfe, den råeste og mest fryktede racerbanen i hele universet? For å finne svaret er det bare å kjøpe et inngangskort, og fyre løs. 8 runder på nordsløyfa. Mer enn nok til å avdekke enhver svakhet ved chassis, bremser eller drivverk.

To blide karer som for en gangs skyld er hundre prosent enige om en ting: Nürburgring er et fantastisk sted for autofile! Foto: En ivrig tysker Vis mer

Hvordan bilen oppfører seg på banen, kan du lese om senere i bladet..! Vi lover også en spennende video fra kjøringen på banen (selv om de strenge banevaktene holdt på å kaste oss ut på grunn av kamerabruken...). Uansett hvordan det gikk, har vi i alle fall gjennomført punkt 9 på listen!

Punkt 9: Kjøre Nürburgring Nordschleife.

Det skjedde mange flere spennende ting på og rundt banen som vi gleder oss til å fortelle mer om i morgen..!