Dette er første etasje av det fabelaktige Monteverdi-museet. Ytterligere to etasjer med supereksklusive biler er å finne her. Foto: Stein Inge Stølen
Dette er første etasje av det fabelaktige Monteverdi-museet. Ytterligere to etasjer med supereksklusive biler er å finne her. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Autofil roadtrip i Toyota GT 86: Dag 6

Hva er Sveits kjent for? Gjøkur, ultrapresise klokker, bankvesenet og en urokkelig nøytralitet. Men de har også stått bak ett av de kuleste luksusbilmerkene i historien!

- Monteverdi? Vi har ikke tid til å dra på opera, Arnstein!
Stølen er lettere forvirret idet vi forlater hotellet i Basel. Lorden har forklart at de har en avtale med Monteverdi-museet, noe som faktisk ikke har noe med komponisten Monteverdi å gjøre i det hele tatt. Tvert imot var Monteverdi også et sveitsisk bilmerke av ypperste klasse, grunnlagt av Peter Monteverdi i 1967.

Bilene konkurrerte med Rolls-Royce og Ferrari, og deres midtmotoriserte bombe Hai (som i havdyret, ja!) fra 1970 med Chrysler Hemi-motor var kanskje verdens raskeste bil på den tiden. Når vi i tillegg får privat audiens på museet som befinner seg i forstaden Binningen, blir alle autofile plugger tent.

Dette er et selvsagt punkt på vår ”Ti autofile ting du må oppleve før du dør”-liste, som vi gjennomfører mens vi er på tur:

7: Besøke et eksklusivt bilmuseum.

I tillegg til å levere noen av de råeste sportsbiler og GT-modeller av sin tid, var også Monteverdi ekstremt forut for sin tid når det gjaldt luksuriøse SUVer. Av en eller annen grunn er Lorden svært opptatt av modellen Safari, som det befinner seg fire eksemplarer av på museet. Denne bilen kan på mange måter minne om en Range Rover, men med langt større motor og med langt lavere produksjonstall.

Den distinkte grillen på Monteverdi Safari, merkets største salgssuksess. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Lorden er faktisk så opptatt av Safari at han nå sitter og saumfarer nettet etter brukte modeller...

Etter opplevelsen i det fabelaktige Monteverdi-museet går bilturen videre. Etter bare noen få minutter er vi noe uventet plutselig over grensen til Frankrike. Det som ikke er så uventet (spesielt for de som har fulgt med på Månedens Krangel i bladet), er at Lorden og Stølen på ingen måte er enig om selv de minste hverdagslige detaljer. Som for eksempel temperaturen inne i bilen. Heldigvis har Toyota GT 86 tosone-klimaanlegg, noe som gjør at Stølen, med sin tilsynelatende evigvarende forkjølelse kan kose seg i 26 graders tropevarme, mens Lorden (som den kalde fisken han er) boltrer seg i 18 graders kuling.

Ispinne eller solstråle? De to co-pilotene er som ild og vann. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Alt er som vanlig, med andre ord. At de ikke klarer å holde bilen ryddig etter fem dager på veien, er nok heller begges feil...

Slik ser det gjerne ut når to mannfolk deler bil i flere dager i strekk... Foto: Stein Inge Støle Vis mer