Noen velger å kjøre Gotthard-tunnelen, mens andre foretrekker den gamle fjellveien over passet. Gjett hvilken vi tok... Foto: Stein Inge Stølen
Noen velger å kjøre Gotthard-tunnelen, mens andre foretrekker den gamle fjellveien over passet. Gjett hvilken vi tok... Foto: Stein Inge StølenVis mer

Autofil roadtrip i Toyota GT 86: Dag 5

Nå har guttene lagt lavlandet bak seg og klatrer opp i høyder vanligvis ukjent for nordmenn. Hvordan klarer bilen seg på Europas mest krevende kjøreveier?

-Wow, vi er jo tilbake i Norge, jo! utbryter Stølen som ikke har opplevd alpene tidligere. Det trekker han straks tilbake da fjellene bare fortsetter å vokse i horisonten. Alpene kan betegnes som Vestlandet på steroider. Fjelltoppene ruver så høyt at det ofte ikke er mulig å se de ut av vinduet uten å stikke hodet ut..!

For å forsere Gotthard-passet har du to muligheter. Enten kjører du tunnelen som de fleste gjør, da man etter sigende sparer tid på dette (noe vi betviler etter å ha sett den enorme køen som tårnet seg opp ved inngangen...). Eller så kan du ta den autofile varianten, nemlig å kjøre den gamle fjellveien som snirkler seg oppover den mektige fjellsiden. Og dette er tilfeldigvis neste punkt i ”Ti autofile ting du må oppleve før du dør”-listen:

5. Kjør et fjellpass i Alpene bak rattet på en morsom bil!

Temperaturen falt fra 28 grader til nærmere 5 grader oppe på toppen av passet. Ikke så rart siden vi bare er 300 meter under Norges høyeste fjell... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Det er på slike veier Toyota GT 86 virkelig kommer til sin rett. Chassiset er satt opp for å gi føreren mest mulig tilbakemelding fra underlaget, i tillegg til at motoren virkelig elsker å bli jaget langt opp i turtallsregisteret.

Vi er kanskje litt barnslige av oss, men det ligger jo i en autofils ånd å ha lyst til å brenne litt gummi. Noe som bringer oss til punkt 6 på listen vår:

6. Utfør en donut i en bakhjulsdrevet bil.

Er Toyota GT 86 riktig bil for oppgaven? Så absolutt! Utstyrt med en Torsen-differensial på bakakselen og ideell vektbalanse er den mer enn villig til å ta en sveitsisk runddans!

Med Torsen-differensial er det ingen problemer å lage smultringer på sveitsiske togperronger... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Lorden er svært begeistret for bilen, men faktisk enda mer over landet Sveits. Så begeistret er han at han velger å ta med sensei Stølen til byen Basel for å vise han ett av sine absolutte yndlings-bilmerker, som tilfeldigvis er sveitsisk..!