Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Audi Q5 (2009)

Fire ringer i grillen, god bakkeklaring, akseptabel plass for passasjerer og bagasje og firehjulstrekk: alt sammen er nå tilgjengelig til en fornuftig penge, bare få år etter at bilen ble lansert. Hva er det å ikke like?

Audis Q-serie begynte allerede i 2006, da storbilen Q7 ble lansert. I dag vet vi at det bare var starten på en lang rekke SUV-biler, blant annet med modeller som Q1 og Q6 på vei. I 2008 fikk vi Q5. En høyreist firehjulstrekker med tøft design, romslige plassforhold, sofistikert interiør og kjøreegenskaper som en vanlig personbil skulle virke lokkende på de med litt høyere lønn enn allmuen.

LES OGSÅ:

Oppskriften var lik den BMW hadde hatt suksess med på X3 og Land Rover til en viss grad med Freelander. Q5 kom først ut med digre motorer som gjorde bilen knalldyr. Men den langt mer folkelige 2-liters diesel, med 170 eller 143 hester, kostet fra i overkant av 500 000 kroner. Manuelt gir eller dobbelt clutch-kassen S tronic var valgmulighetene. Også en ren forhjulsdreven variant ble tilgjengelig, men denne har solgt ytterst beskjedent i Norge. Vi tror det har med å gjøre at nybilkjøpere i denne prisklassen ikke foretrekker ”jukse-SUV”. Prismessig har det dessuten stor betydning for verditapet.

Foto: Autofil Vis mer

Testbilen er ”folkevarianten” med 170-hesters diesel som var mest utbredt til 143-hesteren kom året etter. Dreiemomentet ligger på 350 Nm fra 1750- til 2500 omdreininger. Egenvekten er 1730 kilo og det gjør at SUV’en tar 0-100-spurten på 9,5 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 204 km/t og snittforbruket er oppgitt til 0,67 liter på mila. Hengerfeste er populært på slike firehjulstrekkere og Audien makter å drasse på opp til to tonn. Kjøreegenskapene er blant Q5’ens beste kort. Understellet er fast og det krenger lite. Quattro-systemet gir permanent firehjulstrekk og det sikrer fremragende fremkommelighet under de aller fleste omgivelser. Nylig har en hybridvariant av Q5 kommet på markedet og Audi kommer i disse dager ut med en beskjeden facelift av modellen.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Var det noe storebror Q7 fikk pepper for (i tillegg til det noe omdiskuterte utseendet), så var det den dårlige plassutnyttelsen på en så diger bil. I Q5 er det en del bedre uten at den er klassens romsligste med sin billengde på 4,63 meter og bredde på 1,88 meter. Bagasjerommet tar gladelig imot respektable 540 liter og 1560 liter når du legger ned baksetet. Baksetepassasjerene sitter høyt og greit. I forsetet likeså. Utformning og materialvalg gir deg følelse av eksklusivitet som fortsatt fungerer bra på den tre år gamle bilen. Q5 kan variere en del i interiøret og det avhenger av hva slags utstyr førsteeier har valgt. Vår bil er minimalt utstyrt, så navigasjon, skinnseter, automatgir (eller S tronic, som er alternativet her) og multifunksjonsratt er finesser du kan savne.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Audi Q5 er drømmebil for mange i middelklassen. Nå får du den godt tilgjengelig for under 400 000 kroner! Den tøffe firehjulstrekkeren har gjerne skiboksen permanent montert på taket for å bedre bagasjeplassen. Som ny ble den fort veldig dyr, da utstyret ikke var billig. Navigasjon til ca. 30 000 kroner, metallic lakk nærmere 10 000 kroner og S-line-pakke også til rundt 30 000 kroner. Disse kostbare valgmulighetene slipper du som bruktbilkjøper, men det krever at du vet hva du skal ha. De billigste bilene er gjerne de uten vesentlig utstyr som bilen fortjener, og som gjør den tilsvarende vanskelig å få solgt videre igjen senere. Det er hittil lite kjente problemer med Q5 og de fleste kjøper den for utseende, image og Audis renommé.

Testresultat

Audi Q5

En SUV som oser prestisje

Litt sterilt utseende

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil