230 hester i en romslig stall. Lett tilgang til motorrommet når det enorme panseret slås framover. Foto: Geir Hovensjø
230 hester i en romslig stall. Lett tilgang til motorrommet når det enorme panseret slås framover. Foto: Geir HovensjøVis mer

Åttitalls-ikon til superpris: Chevrolet Corvette C4

Hvis du er ute etter en drømmebil med V8 som ikke vil ruinere deg, er Corvette C4 kanskje det beste kjøpet du kan gjøre. Terje Værlien fra Elverum forteller deg hvorfor!

Fjerde generasjon Corvette med betegnelsen C4 ble lansert i 1983, og Terje Værlien fra Elverum har allerede sikret seg et eksemplar. C4 ble kalt 84-modell da produksjonen startet i januar 1983, og den varte i tretten år, helt til 1996.

Fraværende rustproblemer
– Jeg har bestandig hatt sans for amcars, forteller Terje.
– Opp gjennom åra har jeg hatt diverse pickuper fra Ford og Chevrolet, og et par rå Mustanger. Nå hadde jeg lyst på Corvette, og kjøpte den fra Florida.
– Corvette ruster ikke! framhever han som en viktig årsak til bilvalget, og ramser opp:
– Karosseriet er av glassfiber. Plattformen og skjelettet av stål er galvanisert og i tillegg effektivt rustbeskyttet. Hjulopphenget er av aluminium.
– Og noe helt nytt: De tverrstilte bladfjærene foran og bak er også av glassfiber. Så jeg trenger ikke tenke på komplisert sveising, det er bare å kjøre.

Bakruta er også bakluke, og faktisk er bagasjeplassen brukbar. Foto: Geir Hovensjø Vis mer

Billig nå …
Riktignok må han vente et par år. Terjes bil er en 86-modell, og det ville blitt styggdyrt å registrere den før den runder 30.
– Men nettopp derfor finner du C4 til svært gunstig pris i USA, sier Terje.
– Jeg ga omtrent 45 000 kroner for selve bilen hos et proft firma med solid rykte i Norge. I tillegg kommer frakt og diverse utgifter pluss moms, til sammen rundt 78 000 kroner for en svært god bil. Det kan lønne seg å kjøpe før bilen blir sjelden og prisen stiger.

Se andre attraktive 1983-veteraner her!

Kurant veteran
– Det fine med Corvette, og de fleste amcars, er at det amerikanske markedet er så stort. Det er aldri problemer med å skaffe deler, og prisene ligger gunstig, har Terje erfart.
Stor tilhengerskare og livlig klubb- og treffmiljø hjelper også til.

Glassfiberkarosseri og galvanisert stålskjelett og hjuloppheng av aluminium betyr lite rustproblemer. Foto: Geir Hovensjø Vis mer

Masse krefter
5,7 liters V8 smallblock var det vanlige under det superlange panseret. Terjes bil har 230 hester, fyker til hundre på 6,8 sekunder og greier 240 km/t. I starten i 1983 var tallene 208 hk, 7,5 sekunder og 220 km/t. Ikke puslete det heller. Den veier jo bare drøyt 1400 kilo.
– Faktisk kan du kjøre under liter’n på mila på pen langtur, sier Terje. Den går på ekstremt lavt turtall, slett ingen nervøs turtallssportsbil i italiensk ånd.

Digitale instrumenter: Enten liker du det, eller så liker du det ikke. Foto: Geir Hovensjø Vis mer

– Jeg har kost meg litt med bilen på prøveskilt. Du verden så artig å kjøre! En slags ekstremt stor gokart. Hard og ukomfortabel, men klistrer seg til veien. Den ble jo kåret til «sving-mester» av motorpressen. Ikke vanlig for en amcar, akkurat …

Chevrolet Corvette C4 1984

MOTOR: V8, 5,7/208 hk
TOPPFART: 220 km/t
0-100: 7,5 sek
L/B/H: 448/180/119 cm
VEKT: 1415 kg
PRIS: 50 000–90 000 kr
KLUBB: Corvette Club Norway
WEB: www.corvetteclub.no