André Eilertsen har satt ni Guinness-rekorder med helikopter. Nå satser han på å oppfylle spenningssøkende nordmenns drømmer gjennom eventfirmaet Superday.no. Foto: Stein Inge Stølen
André Eilertsen har satt ni Guinness-rekorder med helikopter. Nå satser han på å oppfylle spenningssøkende nordmenns drømmer gjennom eventfirmaet Superday.no. Foto: Stein Inge StølenVis mer

André Eilertsen: Helt i skyene

Radiostemmen fra trafikkhelikopteret har flydd fortere og høyere enn noen annen nordmann og er i besittelse av 9 offisielle og to uoffisielle verdensrekorder. Nå skal André Eilertsen oppfylle dine og mine villeste fartsdrømmer.

- Hvis trykket hadde falt, ville vi poppet som druer begge to, forteller André Eilertsen og lager en særdeles illustrerende lyd med munnen. Vi sitter på en utekafé i Lillestrøm hvor den kjente helikopterprofilen forteller om sitt sykeste rekordforsøk noensinne. Hadde jeg ikke visst nøyaktig hvem som satt på den andre siden av bordet, ville jeg tippet at han var en familiefar med økonomijobb, huslån, Golden Retriever og hytte. Jeg hadde i alle fall ikke tippet at han og en russisk testpilot i 2002 fløy i 3160 km/t i 90 000 fots høyde, i et slitent MIG-25 jagerfly fra 70-tallet.

Hva får en relativt normal person til å utføre et slikt stunt? Selv er han usikker, men han mener det må ha noe med absolutter å gjøre.
– Radiokarrieren jeg har hatt, har alltid bestått av subjektivitet. Alt har vært avhengig av at noen liker det jeg gjør. Men en rekord er ikke subjektiv, den er absolutt. Enten er det en rekord, eller så er det ikke det. Sånt synes jeg er fryktelig fascinerende, sier han og smiler bredt.

Første flytur som 17-åring
Den hasardiøse flyturen i MIG-25 er uten tvil det heftigste han har gjort. Og det farligste. Det knusende trykket ved 27 500 meters høyde er en ting. Men hvis noe uforutsett hadde skjedd, var det ikke noe alternativ å skyte seg ut heller. Den enorme hastigheten ville ha påført kroppen ekstreme G-krefter, noe som ville ha betydd en umiddelbar død. Forsøket gikk heldigvis bra, og André er ikke bare verdens raskeste og høyest flyvende sivile pilot, han er også den nordmannen som har vært nærmest verdensrommet.For å forstå hvorfor André endte opp i et gammelt, russisk jagerfly som ei geværkule – stryk det, faktisk dobbel hastighet av ei geværkule, godt oppi stratosfæren over Sibir – må vi se på oppveksten hans.

André i rekordflyet, et MIG-25. Foto: Privat Vis mer

– Jeg fikk sitte på med et seilfly som 15-åring. Etter det var jeg fullstendig solgt. Jeg begynte å lese flyteori og ble helt sugd inn i avionikkverdenen.
Mens alle kompisene forberedte seg på billappen, hadde Askim-gutten mer høytsvevende planer der han satt på gutterommet i huset på andre siden av fossen for Solberg-brødrene. Etter to års lesing tok han eksamen i flyteori og fikk sin første tur bak stikkene som 17-åring.

– Læreren var rimelig nervøs på den turen husker jeg, sier André og flirer.
Et par dager etter 18-årsdagen var lappen i hende. Han var nå Norges yngste pilot. Billappen hadde han ikke hatt tid til å tenke på, en gang.
Ved siden av flydilla hadde han også en sterk interesse for media. Tanken om å bli ruteflyver ble endret og nye ideer ble plantet. Etter førstegangstjeneste i militærpolitiet, skar han i stedet av gårde til USA for å ta helikoptersertifikat. Som 21-åring fikk han både lappen og jobb hos CBS og CNN som trafikkhelikopterpilot. Og vips, media- og flydilla var slått sammen på elegant vis.

Har sett mye stygt
Etter et år i USA med biljakter og trafikkaos på californiske veier, vendte han blikket mot Norge. Var det mulig å ha en slik jobb i hjemlandet?
– I 1993 lanserte jeg en idé for Radio1 om å starte en trafikkhelikoptertjeneste i Norge. På den tida fantes det ikke noe slikt, og ingen visste helt om det ville funke.
Heldigvis for André ble tjenesten kjempepopulær, og han ble raskt en kjent radiostemme for norske bilister.

– Året etter dro jeg tilbake til USA, til en politihelikopterskole i Dallas. Der lærte jeg meg noen teknikker for å lettere kunne følge biljakter.
Det skulle vise seg å lønne seg. I løpet av sine 15 år i lufta for Radio1, P4, NRK og Radio Norge fulgte han 18 heseblesende politijakter live på radio. Dette, i tillegg til å ofte være førstemann på stedet ved vanlige trafikkulykker, har satt sterke spor i Askim-mannen.
– Etter over 6000 flytimer med trafikkovervåking har jeg sett hundrevis av stygge ulykker. Det er mye jeg helst skulle vært foruten, men når barn og dyr er involvert, blir jeg spesielt preget. Én ting er når råkjørere i bil eller på motorsykkel mister kontrollen og kræsjer. De har på en måte tatt et valg. Men barn og dyr er totalt uskyldige, de velger ikke sin skjebne. Det er ofte vondt å være vitne til, sier han med et alvorstynget blikk.

André Eilertsen har satt ni Guinness-rekorder med helikopter. Nå satser han på å oppfylle spenningssøkende nordmenns drømmer gjennom eventfirmaet Superday.no. Foto: Privat Vis mer

Mistet 11 venner i trafikken
Men han ville likevel aldri ha byttet ut disse erfaringene.
– Jeg husker spesielt en situasjon der jeg ble rekvirert av en ambulanse på vei til et sykehus. Ombord i bilen pågikk en fødsel med komplikasjoner, og de trengte å rydde trafikken for å komme fortere fram. Jeg gikk ut på radioen og advarte lytterne – og like etterpå kunne jeg se at trafikken flyttet seg og lagde plass. Det var en utrolig følelse..!
I tillegg til å se utallige ulykker fra fugleperspektiv har han fått kjenne trafikkdødeligheten på kroppen.

– 11 venner og bekjente har kjørt seg i hjel på veiene opp gjennom tidene. Da jeg vokste opp i Askim, sto bil og motor sterkt hos ungdommen, enda sterkere enn i dag. Fyllekjøring og ikke minst manglende beltebruk var svært vanlig. Når du har sett ulykker der folk blir liggende 30 meter foran bilen, blir du klar over hvor viktig beltet faktisk er.
– Jeg liker å teste grenser både i bil, fly og helikopter, men da skal det være under ordnede forhold. Biler kan godt kjøres fort, men da skal det gjøres på bane. Og i lufta må en ha full kontroll hele tiden, forteller han.

Drømmer om verdensrommet
Grensetestingen har ført til hele ni offisielle Guinness-rekorder i helikopter ved siden av de to flyrekordene i Sibir. Samtlige ble i hovedsak gjort for å øke bevisstheten rundt trafikkdødelighet med spesielt fokus på menn i alderen 18-24, i tillegg til å samle inn penger til kreftrammede barn.
Etter å ha lagt radiokarrieren på hylla, fortsatte han flyutdanningen og sikret seg høyest mulig grad både innen fly og helikopter. I praksis betyr det at han nå kan sette seg bak spakene på en hvilken som helst flymaskin i 180 land. Bare tre andre nordmenn har nådd dette nivået.

Dette bildet er tatt fra innsiden av cockpiten under rekordforsøket i 2002. I 90 000 fots høyde er det ytre rom bokstavelig talt like over hodet og jordens krumming er lett synlig. Foto: Privat Vis mer

– Den store drømmen hadde vært å få fly et SR-71 Blackbird. Men de ble dessverre parkert under Clinton-administrasjonen, så sannsynligheten for det er liten. Men jeg kunne godt tenke meg å få oppleve vektløshet i verdensrommet, legger han til.
På mange måter framstår André Eilertsen som en svært tosidig fyr, der han på den ene siden fokuserer på trygghet og holdninger, mens han på den andre siden jakter på ekstreme adrenalinrush. Ifølge ham selv trenger ikke det ene utelukke det andre. For å bevise dette, har han startet eventbyrået Superday.no, der han tilbyr halsbrekkende opplevelser under trygge forhold. Her kan du gjøre ting du fantaserte om i barndommen, alt fra å fly helikopter eller jagerfly selv, å oppleve vektløshet i et parabelflyvende Boeing 727, til å bokstavelig talt bli astronaut. Det siste koster svimlende 20 millioner dollar og inkluderer ett års utdanningsprogram i Star City i Russland toppet av et syv dagers opphold på ISS i bane rundt jorden. Ikke noe du gjør i løpet av et utdrikningslag, med andre ord...

Nye muligheter
– Dette er det nye spenningsmomentet i livet mitt, å være bindeleddet mellom folks drømmer og virkelighet, sier André, mens han tar en sup av kaffekopp nummer to.
– Jeg brenner spesielt for jagerflyopplevelsene. For bare få år siden måtte du ut med nærmere 100 000 kroner for å ha en «Top Gun»-opplevelse. Nå kan du gjøre det for 15 000 kroner. Det er helt vilt, sier han med åpenbar entusiasme.
– Mye av grunnen er den økende privatiseringen av jagerfly. F-5 Freedom Fighter-flyene er straks tilgjengelig for salg, og det skulle ikke forundre meg om du får kjøpt F-16 om ikke så altfor lenge, heller.
Men han er ikke sikker på hvor lenge dette vil være lov. Økende sikkerhetskrav og bruk av droner og ubemannede fly og ikke minst terrorfrykt kan når som helst sette en stopper for at privatpersoner skal få oppleve et jagerfly fra førersetet. Hvis så, hva kunne André tenke seg å gjøre da?
– Flyginga i seg selv har ikke stått i sentrum hos meg. Jeg har alltid brukt det som et verktøy i en større sammenheng, enten media, å assistere andre eller å oppfylle folks drømmer. Så kanskje ambulansehelikopter hadde vært tingen, hvis de ville ha meg. Eller kanskje politihelikopter. Eller...
Han får et drømmende blikk.
– Nei, ambulansehelikopter hadde vært fint, sier han og drikker opp resten av kaffen.

FAKTA:
Født: 28. mai 1971
Første flytur: 1988
Flysertifikat: 1989
Helikoptersertifikat: 1991

PILOTKARRIEREN:
CBS / CNN i California: 1992
Radio1: 1993 - 1999
P4: 1999 - 2002
Rekord i MIG-25 i Sibir: 2002
NRK: 2002 - 2003
Radio Norge: 2004 - 2009
Guinness-rekord med helikopter: 2005
Startet eventbyrået Superday i 2008

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Dette bildet er tatt fra innsiden av cockpiten under rekordforsøket i 2002. I 90 000 fots høyde er det ytre rom bokstavelig talt like over hodet og jordens krumming er lett synlig. Foto: Privat
Foto: Stein Inge Stølen
André Eilertsen har satt ni Guinness-rekorder med helikopter. Nå satser han på å oppfylle spenningssøkende nordmenns drømmer gjennom eventfirmaet Superday.no. Foto: Stein Inge Stølen
André i rekordflyet, et MIG-25. Foto: Privat
Wikipedia oppgir toppfarten på et MiG-25 til Mach 2,83, med Mach 3,2 i parantes «at risk of significant damage to the engines». Rekordforsøket var med andre ord ikke HELT trygt... Foto: Illustrasjon
André Eilertsen har satt ni Guinness-rekorder med helikopter. Nå satser han på å oppfylle spenningssøkende nordmenns drømmer gjennom eventfirmaet Superday.no. Foto: Privat