Redaksjonen er uenig. Stein Inge Stølen (til venstre) foretrekker italiensk eleganse, mens Knut Arne Marcussen (til høyre) går for tysk technik. Foto: Autofil
Redaksjonen er uenig. Stein Inge Stølen (til venstre) foretrekker italiensk eleganse, mens Knut Arne Marcussen (til høyre) går for tysk technik. Foto: AutofilVis mer

Alfa Romeo 159 vs BMW 318: Kunst eller håndverk?

Dette er to av de mest kjøreglade stasjonsvognene på markedet. Forhjulsdrift møter bakhjulsdrift, design møter teknikk: Hvilken skal du velge?

Vi er helt splittet innad i redaksjonen. Den ene velger Bayern uten å blunke, mens den andre heller mot støvellandet. Her skal vi prøve å veie bilene opp mot hverandre på en fornuftig måte, uten å la følelsene spille for mye inn.

Sjekk hva du får for den gamle bilen din!

Noe som så klart er umulig når det er snakk om autofile biler. Det er jo nøyaktig følelsene som regjerer både ved kjøp, bruk og salg av disse stasjonsvognene. Hvis du er ute etter en fornuftig og bekymringsfri familiefrakter, kjøp en Toyota Avensis.

Disse bilene appellerer derimot til en helt annen kjøpegruppe. De kan riktignok befinne seg i samme livssituasjon som Avensis-eieren, med hus, fast jobb og en smårolling eller to. Men de nekter å gi slipp på lidenskapen for biler.

Fornuft og følelser i harmoni
Dette er med andre ord duellen for de virkelig autofile. Heldigvis er det fullt mulig å ivareta lidenskapen uten å ruinere seg fullstendig. Det er i alle fall disse stasjonsvognene gode eksempler på. Begge er utstyrt med effektive og utslippsvennlige dieselmotorer, som likevel leverer nok trøkk til å sikre kjøregleden.

Alfa Romeo 159 er utstyrt med en 150-hesters JTD-motor med 320 Nm, mens BMW'en har en lettere nedtrimmet 2-liter turbodiesel med 143 hk og 300 Nm. Konkurrentene har derimot identiske prestasjonstall, der 0-100-sprinten går unna på 9,6 sekunder og toppfarten nås ved 210 km/t.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Underdogen her må sies å være Alfa Romeo 159. Merket har fra gammelt av slitt med et noe frynsete kvalitetsrenommé, delvis grunnet rust og diverse kvalitetsproblemer. Det er jo en kjent sak at slike rykter blir sittende fast i folks underbevissthet i lang tid, selv etter at kvalitetsproblemene er utbedret. Derfor er det svært få som har fått med seg at Alfa Romeo etter hvert har blitt svært solide og pålitelige biler.

Les mer om Alfa 159 i den fullstendige bruktbiltesten

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Giugiaro vs Chris Bangle
159-serien tok over etter 156 i 2006. Den ble bygget på en relativt tung GM-plattform, men med den velprøvde JTD-motoren ble likevel prestasjonene og forbrukstallene gode. Designet ble penneført av Giugiaro, en levende legende som ved siden av Gandini og Bertone har stått for noen av de råeste bildesignene i historien.

Da 159 ble lansert, fikk den omtrent umiddelbart status som verdens peneste stasjonsvogn. Bare i nyere tid har statusen blitt truet av skjønnheter som Jaguar XF Sportbrake, etter seks år på tronen. Dette er med andre ord et design som holder seg godt..!

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

BMW var derimot ikke fullt så heldige med designet. Midt oppi Chris Bangles verste sjokkdesign-periode var riktignok ikke E90 3-serien det verste BMW serverte, men det må sies at både forgjengeren E46 og etterfølgeren F30 ser langt bedre ut.

Likevel, E90 ble en dundrende suksess takket være fenomenale kjøreegenskaper og skyhøy kvalitetsfølelse. Noen irriterende (og tidvis dyre) feil dukket riktignok opp, men i det store og hele har dette vært et svært hyggelig bekjentskap for eierne.

Full bruktbiltest av BMW 3-serie E90 finner du her

Ikke best på plass
Felles for begge stasjonsvognene, er at de ikke vinner noen priser for interiørplass. Både bakseteplassen eller bagasjeromsvolumet er av den sparsommelige sorten, men BMW 3-serie ligger nok et hakk over Alfaen. Men som tidligere nevnt er dette biler for de som bytter bort plass med andre autofile egenskaper. Og her scorer begge bilene høyt.

Alfaen har, til tross for sin relativt høye egenvekt, svært gode kjøreegenskaper både når det kommer til fartsressurser og vegholdning.

BMW'en har så klart et fortrinn siden den har bakhjulsdrift og optimal vektbalanse. Dette er godt nytt for de sladdelystne, men mindre heldig for framkommelighet på vinterføre.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Konklusjonen:
Kostnadsmessig ligger Alfa 159 og BMW 3-serie svært likt. Testbilene koster begge rett over 200 000 kroner, og prisene er like tette på modeller med andre motorer og utstyrsnivå. Driftskostnadene er også mye det samme, selv om BMW kanskje kommer litt dårligere ut med tanke på delepriser og kjente feil. Likevel er det nok 3-serie som kommer best ut her. Ikke på grunn av design; på det feltet er Alfa Romeo 159 bortimot uslåelig. Den er heller ikke nevneverdig bedre på plass og komfort, og kjøreegenskapene er omtrent på samme nivå hvis du ser bort fra drivhjulsspørsmålet (noen autofile sjeler foretrekker faktisk forhjulsdrift..!). Er du en av de som heller går etter følelsene enn å følge strømmen og synes design er vel så viktig som andre egenskaper, er en Alfa Romeo 159 ganske enkelt det beste kjøpet du noensinne vil gjøre.

Høyere salgstall, attraktive priser og bedre utvalg er utslagsgivende her: BMW 3-serie Touring vinner duellen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men som en totalpakke er BMW 3-serie Touring et bedre kjøp enn Alfaen. Hvis du leter godt etter den riktige bilen ved kjøp, pleier den godt, tar service på uavhengige verksteder for å spare kroner og gjør hjemmeleksa di på delefronten, vil du få et herlig autofilt bilhold.

Og når tiden kommer for salg, er det godt å vite at BMW 3-serie er Norges mest søkte bilmodell på Finn.no..! Du vil med andre ord ikke ha store problemer med å bli kvitt den når tiden er inne.

Les mer om bilene her:

BRUKTBILTEST: Alfa Romeo 159 Sportwagon

BRUKTBILTEST: BMW 318D Touring