Fredric lot ingen motstandere slippe unna under den avgjørende tandem-kjøringen. Foto: Stein Inge Stølen
Fredric lot ingen motstandere slippe unna under den avgjørende tandem-kjøringen. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Aasbø blant de beste i verdens største drifting-mesterskap

Etter en beinhard finale på Irwindale-banen i California, er årets drifting-sesong over. Fredric Aasbø satte alle kluter til og sikret seg en respektabel fjerdeplass.

Irwindale, California, USA: Etter en sterk sesong i Formula Drift, verdens tøffeste drifting-mesterskap, stilte Fredric Aasbø til start i finalen natt til søndag norsk tid. Løpet ble avholdt på Irwindale-banen utenfor Los Angeles, California, for 10. år på rad.

En kjapp regel-innføring:
En drifting-runde blir avholdt slik: Deltakerne kjører parvis, i to fortløpende løp. Den ene ligger foran og prøver å kjøre så fort og så bredt som mulig, i tillegg til å treffe så nært som mulig ved tangeringspunktene rundt omkring på banen uten å kjøre de ned. Den andre prøver å "speile" bevegelsene til ledebilen, og ligge så tett på som mulig. Kontakt er lov, men ikke i den grad at det påvirker kjøringen. En svært publikumsvennlig bilsport, med andre ord..!

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Ekte cliffhanger
Etter å ha slitt med tekniske problemer under den innledende kvalifiseringsrunden, tok ting seg opp under topp 16-kampen. Her viste Fredric hvorfor han har fått økenavnet "The Norwegian Hammer". To jevne løp mellom ham og motstanderen førte til at dommerne ba om en omkamp, og her var nordmannen i en egen klasse.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

I topp 8-kampen ble det enda mer spenning. Her stilte Fredric mot Tyler McQuarrie i en Chevrolet Camaro, og begge leverte gode løp med små, tekniske feil underveis. Fredric hadde et jevnt over bra følgeløp, men måtte korrigere sladden under den ene langsvingen, noe dommerne ikke likte særlig godt.

Kjørte bra, tapte likevel
Under det påfølgende løpet der Fredric kjørte ledespor, gjorde McQuarrie flere feil, blant annet kjørte han utenfor banemarkeringene. Dommerne valgte likevel å tildele McQuarrie seieren, mot manges forbauselse. Derfor fikk ikke Fredric kjempe om pallplassering under dette løpet. Vinneren ble Daigo Saito fra Japan, som også sikret en tredjeplass totalt i mesterskapet.

Fredric kom seg videre fra topp 32, slo ut motstanderen i topp 16, og endte opp blant topp 8, hvor han måtte se seg slått. Innsatsen var likevel god nok til å sikre et godt mesterskapsresultat. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Jevn fremgang
Likevel har han ingen grunn til å være misfornøyd. Takket være en jevnt over god sesong, kan nordmannen slå seg på brystet med en fjerdeplass totalt. Nå er han virkelig i verdenseliten blant driftere, og har vist tydelig fremgang etter en 6. plass i fjor og 12. plass sesongen før. Mange spår at Fredric Aasbø vil bli en av Formula Drifts sterkeste navn i fremtiden.

Fredrics telt i garasjeområdet er en svært populær attraksjon. Her kan alle se den voldsomme turbomotoren med egne øyne. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Irwindale-banen ble stapp full, med over 20 000 tilskuere. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Når delfinalene kjøres, blir avstanden til muren mindre og mindre. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Ikke alle greier å holde bilen unna murveggen i den intense kampen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Fredric lot ingen motstandere slippe unna under den avgjørende tandem-kjøringen. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Fredric kom seg videre fra topp 32, slo ut motstanderen i topp 16, og endte opp blant topp 8, hvor han måtte se seg slått. Innsatsen var likevel god nok til å sikre et godt mesterskapsresultat. Foto: Stein Inge Stølen
Når delfinalene kjøres, blir avstanden til muren mindre og mindre. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Ikke alle greier å holde bilen unna murveggen i den intense kampen. Foto: Stein Inge Stølen
Irwindale-banen ble stapp full, med over 20 000 tilskuere. Foto: Stein Inge Stølen
Fredrics telt i garasjeområdet er en svært populær attraksjon. Her kan alle se den voldsomme turbomotoren med egne øyne. Foto: Stein Inge Stølen