Å ha sex med en bil er fullt mulig, ifølge "Pål" fra Bergen. Foto: Stein Inge Stølen
Å ha sex med en bil er fullt mulig, ifølge "Pål" fra Bergen. Foto: Stein Inge StølenVis mer

”Pål” tenner seksuelt på biler

Det står en eldre bil på en tom parkeringsplass en varm sommerkveld. Panseret damper, det tikker og popper i motoren. Han legger seg sakte over fronten på bilen, kjenner varmen fra metallet spre seg i hele kroppen. Da får ”Pål” (52) fra Bergen full tenning.

Blodet bruser. Pulsen stiger. Du snur deg etter de på gaten. Feminine kurver, opphissende trekk. De seksuelle referansene i bilverdenen er mange. De fleste av oss har vel på et eller annet tidspunkt ytret noe sånt som ”den Ferrarien er like sexy som (fyll inn supermodell/skuespillerinne her)”.

Men hva er det vi egentlig føler? Blir vi opphisset av biler? Ja, mener jeg. Vi dyrker objekter som tiltaler oss visuelt, og ofte behandler vi de som om de hadde følelser og tanker. Men hvor går grensen mellom objektdyrkelse og seksuell opphisselse? Må vi kanskje redefinere betydningen av vårt eget navn – autofil?

– Jeg håper at du forstår hvorfor jeg vil være anonym, sier Pål.
Den middelaldrende mannen understreker at han ikke er flau over fetisjen, eller rettere sagt legningen, som han nå skal dele med Autofils lesere. Men av hensyn til jobb og familie velger han å ta i bruk et alias når han deler sin historie med oss.
– Jeg skjønner jo godt at folk synes det er rart, hvem ville ikke det? Jeg måtte ta mange runder med meg selv da jeg oppdaget denne siden.

Pål har vært seksuelt tiltrukket av biler siden han var 16–17 år, og har funnet en måte å leve ut lystene ved siden av et ellers så normalt liv.
– Første gangen var da jeg hadde sommerjobb som badevakt på 70-tallet. Det var lite å gjøre, og jeg gikk meg en tur på parkeringsplassen. Der sto det en grønn Ascona. Det skjedde noe rart da jeg så på den. Plutselig fikk jeg en innskytelse – jeg ville legge meg på det varme panseret. Umiddelbart etter å ha gjort det, fikk jeg tenning. Etterpå måtte jeg rett ut i vannet og ”kjøle meg ned” …

Varme pansere og eksospotter
Til tross for at den første opplevelsen tok sted i midten av tenårene, tror han at de spesielle følelsene for biler dukket opp allerede tidlig i barndommen.

– Da jeg var liten guttunge, pleide vi å henge etter biler på vinteren. Dette var før veisaltingens tid, hålkeføre og speilblank is var helt vanlig. Bilene kjørte derfor også roligere, og vi hang oss på. Kjempemoro! Men det trigget et eller annet hos meg som jeg nå kan kjenne igjen.

Å bli seksuelt opphisset av bil, er ikke et ukjent fenomen. Mange mennesker over hele verden har stått fram og fortalt om sitt nære forhold til ikke-levende gjenstander. Biler går igjen, men også bygninger og stasjonære maskiner kan gi folk full tenning. En av de mest kjente eksemplene i moderne tid, er svenske Eija-Ritta Eklof Berliner-Mauer, en dame som giftet seg med Berlinmuren sommeren 1979. Hun er selverklært objekt-seksuell, og tenner spesielt på murer og gjerder. Andre bruker terminologien ”meka-seksuell” for å beskrive sitt forhold til mekaniske kreasjoner. Men hvordan … gjør en det … med en bil?

– Personlig foretrekker jeg å ligge på et varmt panser, helst mens motoren går, forteller Pål. – Det må gjerne lukte skikkelig bil også. Og eksosrøret har jo så klart sine åpenbare fordeler, legger han til.

Han forteller om andre likesinnede som tenner på lyden av en startmotor som går uten at motoren får tenning. Andre har en greie for girstenger. Og, som i filmen ”Crash” fra 1996 med Holly Hunter i hovedrollen, finnes det også de som tenner på bilvrak og ulykker. Det har ikke Pål noe til overs for.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Kjører Toyota Prius
– Hvordan er det med bilinteressen, har du hatt ikke-seksuelle følelser for bil?
– For å være helt ærlig så er jeg ikke spesielt bilinteressert. Jeg er veldig glad i å kjøre, og kan bruke mye tid på å studere bildesign. Men ellers har jeg ikke den store lidenskapen for biler.

– Har du en favorittbil?

– Gamle Volvoer. Jeg har varme følelser for 142, og Amazon er fantastisk sexy. BMW av litt eldre årgang med det herlige firkantete designet er også innertier. Gamle amerikanere er også en skikkelig turn-on. Jeg møtte faktisk flere likesinnede på PowerMeet i Sverige. Der gikk jeg og var småkåt hele helga! Jeg prøvde å holde meg på matta, men det var et par bilpansere jeg bare måtte ligge på. Ellers blir det liksom ikke det samme når bilene er nyere enn 80-90-tallet. Den gode, gamle eksoslukta forsvant også med katalysatoren.

Privat kjører 52-åringen rundt i en Toyota Prius. Bruksbilen skal bare fungere, og blir holdt utenfor det seksuelle.
– Jeg prøvde å gjøre det med Prius’en en gang, men det funket ikke. Eksosrøret er skjult, og panseret er bratt. Jeg bare sklir av. Og så er det en sabla usexy bil i grunn.

– Hvor mange motoriserte sex-partnere har du hatt?

– Selv har jeg kun eid to biler som fungerte som sex-partnere. Den ene var en Renault 5, det var bilen jeg oppdaget eksosrøret på. Jeg hadde også en eldre Polo, som hadde et herlig panser. Ellers besøker jeg likesinnede rundt i Europa, og da prøver jeg litt forskjellig. Min beste opplevelse kommer fra et besøk hos en nederlandsk venn. Der fikk jeg kvalitetstid med en Peugeot 504 fra 70-tallet.

– Men hva er den verste opplevelsen?

– Jeg hadde en skikkelig nedtur med en japaner med katalysator. Merke og modell husker jeg ikke en gang, men det var total skivebom. Fikk ikke tenning i det hele tatt.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Åpen med kjæresten
– Har du noensinne blitt oppdaget?
– He-he. Det var en kveld for noen år siden, etter altfor mange pils på byen. Jeg gikk ut i et veikryss og la meg på panseret på noen biler som var ute og kjørte. De trodde nok at det bare var en rar fyllik som hadde det litt gøy, men jeg ble skikkelig opphisset. Jeg har sluttet med sånt nå. Ellers har jeg aldri blitt oppdaget.

– Du har en samboer. Hva var reaksjonen da du fortalte om disse sidene?

– Vi har vært sammen i 25 år i år. Det sier seg selv at noe sånt ikke kan holdes skjult over lang tid, men det tok mange år før jeg turte å fortelle det. Da katten først var ute av sekken, fikk jeg derimot en overraskende positiv tilbakemelding. Kjæresten hadde skjønt at det var noe, men ikke akkurat hva det var. Nå får jeg full forståelse for behovene, og kan leve ut alle sidene mine.

– Føler du at dette er en fetisj eller en legning?

– Dette er noe mer enn en fetisj. Jeg føler meg som en mann med to separate legninger, som jeg ikke blander noe særlig. Det finnes for øvrig både heterofile, homofile og bifile personer av begge kjønn som tenner på biler. Hittil har jeg ikke sett noe mønster, forteller Pål.

Da han etter hvert begynte å forstå sin egen legning, satte han i gang med å søke informasjon om emnet. Internett har vært en stor hjelp, og han har nå kontakt med mange likesinnede.
– Det var helt vidunderlig å oppdage at jeg ikke var alene! Nå chatter jeg med en kar i Praha hver søndag. Vi deler erfaringer og er gode venner.

Sexolog: – Ikke en legning

– Dette har jeg faktisk ikke hørt om før, sier sexolog Gro Isachsen til Autofil.
Men hun understreker at mange kan bli tiltrukket av objekter på grunn av sterke opplevelser i barndommen og puberteten.
– Inntrykk som spiller på flere sanser, har en tendens til å befeste seg.

Hun forteller videre at det er helt vanlig med fetisjer som lever et helt eget liv uten innblanding i sex-livet ellers.
– Det er helt individuelt hva som fungerer. For noen kan det rett og slett bli for mye hvis en blander en sterk fetisj inn i et sex-liv, derfor velger noen å ha to separate sex-liv.

– Vil du definere dette som en egen legning?

– Nei, jeg tror ikke det. Som sagt kan en fetisj være så sterk at den kan dominere et sex-liv, og i mange tilfeller fungere som en enkeltstående tiltrekning. Så teknisk sett vil jeg kalle dette en fetisj. Men definisjonen er jo ikke så viktig, så lenge en er fornøyd med det, avslutter hun.

Hva synes du om Påls fetisj/legning? Diskuter i kommentarfeltet under!