Rune Gokstad og Øystein Bache trivdes godt i sin pent dekorerte rickshaw gjennom 3000 kilometer på indiske veier. Foto: Team Bachstad / NRK
Rune Gokstad og Øystein Bache trivdes godt i sin pent dekorerte rickshaw gjennom 3000 kilometer på indiske veier. Foto: Team Bachstad / NRKVis mer

3000 kilometer i rickshaw

Rune Gokstad og Øystein Bache har vært ute på nye autofile eventyr. Denne gangen har de krysset India på tvers - i en glorifisert plenklipper!

Det verserer mange myter om India. En av de mest populære, er skrøna om at det er verdens mest tettbefolkede land. Det stemmer faktisk ikke i det hele tatt. De er ikke en gang på topp 5; India ligger faktisk på sjetteplass, etter Nederland.

Men når du tar med i betraktningen at landet har 368 innbyggere per kvadratkilometer, og at India dekker et område omtrent ti ganger så stort som Tyskland, er det likevel ingen tvil om at ensomhet er indernes siste problem.

Over 100 millioner kjøretøy
I dette landet finnes det også svært mange kjøretøy. Ikke så mange i forhold til befolkningsmengden riktignok, det finnes bare 22 registrerte kjøretøy per 1000 innbyggere. Til kontrast kan vi fortelle at USA har 675 kjøretøy per 1000 innbyggere. Men likevel snakker vi en anstendig skare av varierte doninger, faktisk over 100 millioner, dosert utover et veinett bestående stort sett av tofelts vei av laber standard.

Trafikksikkerhet blir tolket litt annerledes i India. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Trafikkulykker er dagligdags, nestenulykker skjer bokstavelig talt hele tiden - overalt. Dette er med andre ord ikke landet du vil begi deg ut i trafikken med motorhistoriens minst sikre farkost i. Likevel var det nøyaktig det Rune Gokstad og Øystein Bache gjorde nå i høst...

Fra brannbil til rickshaw
- Vi kjørte 3000 kilometer i en rickshaw. Turen startet i Shillong nordøst i India, øst for Bangladesh og endte opp i Jaisalmer, helt på vestsiden, forklarer Rune Gokstad.
Karene er slett ikke fremmed for langturer i ukjente land. I fjor rattet de en svær Dodge brannbil fra Norge til Ulaanbataar, hovedstaden i Mongolia, i et veldedighetsløp. Over 20 000 kilometer ble da forsert gjennom noen av de mest ugjestmilde strøkene på planeten. Likevel må det sies at rickshaw-utfordringen muligens bød på enda større risiko.

Fjorårets tur gikk til Mongolia i en gammel brannbil som etter ankomst ble donert til det lokale brannvesenet i hovedstaden Ulaanbataar. Foto: Team Bachstad / NRK Vis mer

Måtte kjøre som indere
- Vi fikk et lite sjokk helt i starten av turen. Det var mørkt og regnet høljet ned da vi passerte utkanten av byen Shillong. Mørkekjøring i India er rett og slett livsfarlig. Etter den opplevelsen måtte vi ta oss en skikkelig alvorsprat, forteller Gokstad.
- Et stykke på veien begynte vi å forstå kjørestilen. Vi måtte rett og slett lære oss å kjøre som indere. Et forsiktig, europeisk kjøremønster passer ikke inn i et såpass kaotisk trafikkbilde.

Starten går og karenes første møte med indisk trafikk venter. Foto: Team Bachstad / NRK Vis mer

- Hva synes dere om veistandarden?
- I begynnelsen var det skikkelig ille. Delstatene Assam og Vest-Bengal hadde de klart verste veiene. Men vi var heldige på den måten at de dårligste veiene kom først på turen. Etter hvert som vi forflyttet oss videre vestover, ble standarden gradvis bedre og bedre.

Ikke alt går etter planen... Heldigvis er det sjelden langt til nærmeste inder med inngående rickshaw-kunnskaper. Foto: Team Bachstad / NRK Vis mer

Aldri brems og sving samtidig!
En rickshaw er en trehjuling med et hjul foran og to hjul bak, drevet av en to- eller firetakts motor plassert mellom bakhjulene. På en god dag yter motoren rundt 7 hk, nok til en toppfart på 55 km/t i nedoverbakke og medvind. Løpet Gokstad og Bache deltok i, var et veldedighetsløp knyttet til Cool Earth, en organisasjon som samler inn penger til beskyttelse av regnskogområder. Flere såkalte Rickshaw Runs blir arrangert hvert år, men løpet fra Shillong til Jaisalmer går for å være det mest varierte og spennende løpet.

Men hvordan er det å kjøre en slik primitiv doning over slike avstander?
- Man venner seg til alt, til og med å kjøre rickshaw. Den var egentlig overraskende enkel og grei å kjøre. Så lenge du ikke bremser og svinger samtidig. Da velter du, forteller Gokstad.
- Vi greide heldigvis å unngå det, men mange andre deltakere veltet. Noen fikk lettere skader, men etter det vi vet fullførte alle lagene bortsett fra ett, som valgte å trekke seg underveis.

Det gjelder å hvile når en kan, selv om komforten er så som så. Foto: Team Bachstad / NRK Vis mer

- Hva var den verste opplevelsen?
- Vel, det er jo noe skummelt religiøst over måten indere kjører på generelt. De fleste tror jo på reinkarnasjon, så de kjører bokstavelig talt med et slags dødsønske. Men bussene var spesielt ubehagelige å møte i trafikken. De holdt generelt svært høye hastigheter og bruker størrelsen for alt det er verdt. Ved et tidspunkt møtte vi en som fikk sleng. Da var vi ikke så høye i hatten... Heldigvis hadde vi marginene på vår side.

Hvis du som oss har lyst til å se Rune Gokstad og Øystein Bache krysse India på tvers i en rickshaw dekorert med et digert norsk flagg, er det bare å skru på NRK1 tirsdag 29. januar og se "Team Bachstad i India".

Les mer om programmet på Team Bachstads hjemmeside!