Firedobbel eksos på en Volkswagen Golf? Her lukter det krefter... Foto: Lehmann Photo Syndication
Firedobbel eksos på en Volkswagen Golf? Her lukter det krefter... Foto: Lehmann Photo SyndicationVis mer

280 hk og firehjulstrekk i Golf VII

Neste generasjon Golf blir vist for internasjonale journalister i disse dager. Samtidig tester de også en ny R-versjon. Dette blir en ekte versting...

For ti år siden var 280 hk og firehjulstrekk noe du stort sett fant i gateregistrerte rallybiler som Subaru Impreza WRX STi og Mitsubishi Lancer Evolution. Det råeste du fikk med Golf-emblem, var en R32 med 240 hestekrefter (senere 250) fra en diger og tung 3,2-liters V6-motor. Resultatet var en relativt rask, men likevel udynamisk konebil takket være egenvekten på over 1500 kilo. Den hadde med andre ord ingenting å stille opp med i forhold til de japanske rally-rakettene.

På testbilen kan du se grovere frontleppe og større luftinntak. Foto: Lehmann Photo Syndication Vis mer

Det hele endret seg i 2009, da de lanserte Golf R med 270 hk i en innpakning som veier 100 kilo mindre enn R32. Null-til-hundre gikk plutselig unna på rundt fem og et halvt sekund, noe som på godt norsk kan kalles grisefort. I dagens stadig mer øko-orienterte bilhverdag var det nok mange som trodde at forrige R skulle bli den siste Golfen med slike GTI-knusende krefter. Men neida.

Her kan du se "vanlige" Golf VII som nylig ble vist i Berlin...

Foto: Lehmann Photo Syndication Vis mer

Så hva vet vi egentlig om bilen på bildene? Som vanlig når det kommer til spionbilder, svært lite. Men noen interessante tall har lekket ut: Den vil få minst 280 hestekrefter, firehjulstrekk (såklart) og en lynrask DSG-kasse. Regn med 0-100 godt nede på femtallet og notorisk stanging på turtallssperra i 250 km/t.

Foto: Lehmann Photo Syndication Vis mer