Golf II vokste 30 cm i forhold til forgjengeren og solgte i bøtter og spann. Nå blir gjenlevende eksemplarer svært attraktive på veteranmarkedet. Foto: Volkswagen
Golf II vokste 30 cm i forhold til forgjengeren og solgte i bøtter og spann. Nå blir gjenlevende eksemplarer svært attraktive på veteranmarkedet. Foto: VolkswagenVis mer

1983: Årets nye veteraner

Billig forsikring og minimal årsavgift gjør 1983-bilene til attraktive kjøp. Aldri før har veteranbiler vært så velbygde, pålitelige og velkjørende.

1983 var ikke året for de store sensasjonene, og spesielt Tyskland hadde tynt med nyheter. Men lytt til hode og hjerte! Her finnes det biler som fortjener et evig liv.

Dette er veteranreglene:
Ifølge lovverket defineres en bil som veteranbil fra og med første januar i det året som er 30 år etter bilens produksjonsår. Disse slipper unna med en årsavgift på 415 kroner i tillegg til langt gunstigere forsikring enn andre biler. Med andre ord kan du eie et stykke bilhistorie som i utgangspunktet koster lite å kjøpe, med minimale driftsutgifter. Av og til er det kjekt å være bileier i Norge..!

Volkswagen Golf II

Første Golf fra 1974 målte bare 3,7 meter, og solgte svakt i Norge. Toer’n fra 1983 vokste til 4 meter, hadde mye bedre plass, og steg pent på salgslista. Fabrikken sto selv for designen, selv om Giugiaros stil ble beholdt. Tre- og femdørs er valget, cabben fortsatte nemlig som før, og stasjonsvogn fantes ikke.

GTI er selvsagt mest attraktiv, selv om den lettere forgjengeren var sprekere. Som veteran er Golf II ytterst kurant. 6,3 millioner ble bygget fram til 1992, og massevis av biler gjør lang og tro tjeneste. Kjøp ikke den første og beste, men den mest strøkne! Eller alpe-versjonen Country 4x4 Syncro …

MOTOR: R4, 1,8/112 hk (GTI)
TOPPFART: 191 km/t
0-100: 9,7 sek
L/B/H: 399/168/141 cm
VEKT: 940 kg
PRIS: 5000–35 000 kr
KLUBB: VW-Audi Club Norwegen
WEB: www.vwaudiclub.no

Peugeot 205

Peugeot slet, mye på grunn av den konservative designen. I 1983 snudde den muntre 205 trenden totalt. Den slo an over hele verden, og nådde 5,3 millioner eksemplarer før den takket for seg i 1998. I Norge ble salget tredoblet fra forgjengeren 104. Tre-
og femdørs kombi var basisen.

Slik vasker du bilen riktig: Se video her!

I 1986 fulgte cabben. I 1984 startet GTI-utgavene som takket være lav vekt parkerer Golf GTI; 1,6 med 105-hester, og senere 1,9 med 130 som blåste til hundre på 7,8 sekunder og hadde strøkne kjøreegenskaper. Aller øverst troner rallyutgaven med 200 hester.
I dag: GTI og cab koster litt, resten får du billig.

MOTOR: R4 1,4/80 hk (GT)
TOPPFART: 170 km/t
0-100: 11,6 sek
L/B/H: 371/156/138 cm
VEKT: 810 kg
PRIS: 5000–50 000 kr
KLUBB: Norsk Peugeot Klubb
WEB: www.norskpeugeotklubb.org

Mitsubishi Pajero

Jo, vi hadde et par dyre europeiske terrengbiler pluss noen amerikanske monstre med diger V8-motor, men Pajero traff midt i blinken, skapte ny trend, og slo alle langt ned i støvla. Den greier seg i terrenget, men er samtidig lettkjørt i vanlig trafikk. Kort 5-seter, lang 7-seter, bensin eller diesel.

Lyst på nyere 4x4? Vi har samlet de beste kjøpene...

Over 1000 Pajero ble revet bort i Norge på ett år, nesten alle avgiftsbillig varebil med opptil fire seter trikset inn på mystisk vis. Slike biler ble selvsagt brukt til mer enn søndagstur, så du skal lete lenge etter strøken veteran. Men du er flink med fingrene, ikke sant …?

MOTOR: R4 diesel 2,3/84 hk
TOPPFART: 130 km/t
0-100: Ca. 23 sek
L/B/H: 460/168/195 cm
VEKT: 1685 kg
PRIS: 8000–50 000 kr
KLUBB: Mitsubishi Klubben Norge
WEB: www.mitsubishi-klubben.no

Toyota Camry

Vil du ha veteran med sprelsk design og sjelden teknikk, kan du hoppe over til neste bil. Setter du derimot pris på Toyotas udødelige kvalitet, praktiske egenskaper og saklige stil, kan første generasjon Camry være drømme-bilen for bekymringsløst veteranliv.

Skadet nøkkelen? Det trenger ikke bli så dyrt...

Femdørs kombi er lavere og litt mer sporty, mens firedørs sedan rommer mer. 1,8-motoren på 90 hk holder greit til ett tonn bil, 2,0 med 107 gir mer liv. Glem diesel. Overgang til forhjulsdrift passet godt i vårt vinterland, og salgstallene føyk høyere enn forgjengeren Cressida.

MOTOR: R4, 1,8/90 hk
TOPPFART: 170 km/t
0-100: 12,0 sek
L/B/H: 442/169/137–140 cm
VEKT: 1045 kg
PRIS: 5000–20 000 kr
KLUBB: Toyota Crown Club of Norway
WEB: www.crownklubben.no

Nissan 300ZX

Datsun 240Z fra 1969 slo voldsomt an da den kom i 1969, spesielt i gigantmarkedet USA. Da var det bare å beholde oppskriften, altså en lav, elegant, bakhjulsdrevet sportscoupé med 6-sylindret motor under det lange panseret.

Turid og Gunnar har kjørt samme bil i 40 år

Det nye med 300ZX er overgang fra rekkesekser til V6. 170 hester og mye moment gir kraftfull ytelse, men ikke lynrask sprint. Senere kom turboversjonen som bikker 200 hester og greier 230 km/t. Det fine med alle Z-modeller er solid teknikk og greie bruksegenskaper – i tillegg til slående, udødelige linjer.

MOTOR: V6, 3,0/170 hk
TOPPFART: 220 km/t
0-100: 9,1 sek
L/B/H: 454/173/131 cm
VEKT: 1414 kg
PRIS: 30 000–110 000 kr
KLUBB: Datsun/PMC-Registeret i Norge
WEB: www.datsunpmcregisteret.no

Ford Thunderbird

Mens åttende generasjon var kantete og kjedelig, viste den niende Thunderbird nye takter. Riktignok var mye av teknikken kjent fra før, fra Mustang og andre Forder, men sporty, strømlinjet design i Europa-stil ga et nytt preg.

Slitne skinnseter? Vi har kuren!

Under panseret var 2,3 liters firer med turbo og 144 hester noe helt nytt, men lynrask er den langt fra. Senere ble den blåst opp i 193 hester. 3,8 liters V6 og 5 liters V8 står også på menyen, sistnevnte frister kanskje mest. Nesten 900 000 eksemplarer av nier’n rullet ut til 1988, og de står og venter på deg i USA for en neve dollar.

MOTOR: R4 turbo, 2,3/144 hk
TOPPFART: 192 km/t
0-100: 10,0 sek
L/B/H: 513/181/136 cm
VEKT: 1350 kg
PRIS: 25 000–50 000 kr
KLUBB: Ford Club Norway
WEB: www.fordclubnorway.no

Alfa Romeo 33

På sett og vis representerer 33 det motsatte av hva vi elsker med Alfa Romeo. Den stiller med dødskjedelig, kantete design. Under panseret gurgler riktignok boksermotorer, men futten mangler.

Femdørs kombi og Giardinetta stasjonsvogn er innrettet til hverdagsbruk. Men den ER en Alfa! Det finnes klubber og interesse. Da må også denne tas vare på, og vises fram: «Se, så lavt Alfa sank – er det ikke moro!» Du får den nesten gratis. Har du flaks, kan du faktisk finne 4-hjulsdrift.

MOTOR: 4 syl. bokser, 1,5/84 hk
TOPPFART: 170 km/t
0-100: 13,0 sek
L/B/H: 402–420/161/131–136 cm
VEKT: 890 kg
PRIS: 2000–15 000 kr
KLUBB: Klubb Alfa Romeo Norge
WEB: www.klubbalfaromeonorge.no

Fiat Uno

På italiensk står Uno for tallet én, men hittil har 8,8 millioner rullet ut fra fabrikker over hele verden. Hittil … for den lages fortsatt i Brasil. Uno slo til for fullt i Norge med 508 solgte i startåret 1983, og 2741 stykker i sitt første fulle salgsår 1984.

Europeiske bilskriblere kåret den til Årets Bil foran Peugeot 205 og Golf; kort og hendig, god plass, praktisk kombi. Som vanlig for sydlige hverdagsbiler er de fleste for lengst gravlagt. Har du flaks, finner du en sommerkjørt tantebil med minimal kjørelengde til lav pris. Kjøp, kjøp!

MOTOR: R4 1,1/55 hk
TOPPFART: 150 km/t
0-100: 15,0 sek
L/B/H: 364/156/143 cm
VEKT: 740 kg
PRIS: 3000–20 000 kr
KLUBB: Norsk Fiat Register
WEB: www.norskfiatregister.no

Pontiac Fiero

En lav markkryper etter forbilde fra italienske supersportsbiler, og bak de to setene brøler en … hmm … 2,5 liters firer med 90 hester som bruker nesten 12 sekunder til hundre. Utseendet slo an hjemme i USA. Fiero (italiensk: «stolt») ble bygget i 370 000 eksemplarer 1983–1988, som den første og eneste amerikanske midtmotorbil.

Etter hvert kom 2,8-liters V6 med 137 hester som sprintet på 8 sekunder. Plast-skallet kan byttes med et Ferrari F355 kit-karosseri (på eget ansvar), og råkvass Corvette-åtter kan lures ned i motorrommet. Det blir noe annet…

MOTOR: R4, 2,5/93 hk
TOPPFART: 160 km/t
0-100: 11,8 sek
L/B/H: 470/175/119 cm
VEKT: 1120 kg
PRIS: 20 000–50 000 kr
KLUBB: Pontiac Club Norway
WEB: www.pontiacclubnorway.no

Flere fra 1983:

AUDI 200:
Audi 100 fikk følge av toppmodellen 200.

CHRYSLER LASER:
Stilig forhjulsdrevet sportscoupé.

CHRYSLER NEW YORKER:
Stor sedan med forhjulsdrift.

DAIHATSU CHARADE:
Typisk japansk småtass.

DODGE DAYTONA:
Søstermodell til Chrysler Laser.

FIAT REGATA:
Sedanutgaven av Fiat Ritmo.

FORD ORION:
Escort fikk følge av sedanen med større bagasjerom. Ingen stor suksess.

LANCIA PRISMA:
Sedanversjon av Lancia Delta.

MITSUBISHI SPACE WAGON:
Smart og kompakt 7-seter langt forut for sin tid.

NISSAN BLUEBIRD:
Overgang til forhjulsdrift.

NISSAN MICRA:
Den første Micra.

PONTIAC PARISIENNE:
Canadisk versjon av Chevrolet Caprice.

RENAULT 11:
Sedanversjon av Renault 9. Ingen av dem solgt i Norge.

TOYOTA HIACE:
Tredje generasjon etter gammel oppskrift.

VOLVO 340/360:
Sedanversjonen var ny.