Bilselgere kommer gjerne med "spesialtilbud". Ikke la deg lure! Det er alltid mer å hente på prisen... Foto: Arkivfoto
Bilselgere kommer gjerne med "spesialtilbud". Ikke la deg lure! Det er alltid mer å hente på prisen... Foto: ArkivfotoVis mer

10 feil du bør unngå når du skal kjøpe ny bil

Lyst på ny bil? Her er de klassiske feilene som er så lette å gjøre.

1. La følelsene hvile
Når du kanskje skal svi av noen hundretusener, lønner deg seg ikke å bli revet med. Det er fort gjort å bli blendet av en blank, lekker og tiltrekkende doning i et utstillingslokale som kanskje ikke er det beste kjøpet for deg. Gjør deg kjent med bilens kvalitet, sikkerhet, butikkens service og omtalene bilen har fått i tester. Tenk godt etter om dette er den bilen du virkelig trenger. Selgeren gjør ikke denne jobben for deg. Han vil selge akkurat denne bilen.

2. Ikke glem å sjekke markedet
Når du skal ut for å handle bil, bør du ha gjort hjemmeleksa di skikkelig. På Finn.no annonseres over 98 prosent av samtlige bruktbiler som er til salgs. Her legger også stadig flere forhandlere inn sine demobiler og kampanjebiler. Det gir et godt grunnlag for å sammenligne og kartlegge priser, motorstørrelser, utstyrsnivå osv. Mange av forhandlerne vi har vært i kontakt med, bekrefter at de selv bruker Finn.no for å finne ut hva som er riktig markedspris på en bil.

3. Ikke hopp over prøvekjøringen
Testkjøringen er noe av det viktigste du gjør i kjøpsprosessen. Så å si alle biler ser bra ut i brosjyrer og testkjøringen vil for alvor avsløre om dette er den bilen du og familien er på jakt etter. Å kjøpe bil fra et brosjyrebilde kan bli en stor overraskelse den dagen bilen dukker på tunet hjemme. Kanskje er den for liten, kanskje går den for sakte, har vonde seter, dårlige kjøreegenskaper osv.

4. Ikke glem å prute!
Bilbransjen jobber hele tiden med å dressere bilkjøpere til at prisen i vinduet er den som gjelder. Sørg for å ha hele listen med aktuelle kandidater med deg og argumenter med selger om at hans pris er for høy. Ikke slå deg til ro med prisen på ruta og første tilbud! Er det en bruktbil, kan du ringe en annen forhandler og spør hva en tilsvarende bil du ser på er verdt i innbytte. Da får du en indikasjon på hva selgeren din har betalt for bilen.

5. Ikke la deg lure av fiffige finansieringer
”Du klarer helt klart 3000 kroner i måneden”, sier selgeren. Det høres jo kanskje ikke så galt ut, hvis du for eksempel har gått i felle nummer én og blitt forelsket i bilen. Men bli enige om en pris først, både på den du skal kjøpe og eventuelt den som skal byttes inn, og deretter kan dere begynne å diskuterte finansieringsløsninger. På forhånd bør du sjekke sjekke banker og låneinstitusjoner og skaffe deg et lånebevis. Da slipper du si ja til noe bilselgeren trekker ut av skuffen. Normalt vil et økt boliglån for å finansiere bilen resultere i en forholdsvis lav ekstrakostnad per måned, men totalprisen til slutt blir høyere enn ved å ta opp et vanlig billån. Sjekk også med løsøreregisteret i Brønnøysund om bilen kan være belastet med heftelser. (www.brreg.no)

6. Se opp for ”åpenbare” tilbud
Utgående modeller, ukurante varer og biler som generelt er vanskelige å selge blir gjerne tilbudt til svært gode priser, og gjerne med masse ekstra utstyr. Et firma som har levert tilbake ti like leasingbiler, er ikke en bilbutikks drømmesituasjon. Disse kan fremstå som svært gunstige med nye felger, skiboks og navigasjon med i prisen. Ikke la deg lure. Butikken gjør ikke dette for å være snill mot deg. De forsøker bare å bli kvitt sin egen hodepine. Dette blir ditt problem i neste omgang.

Lurer du på hvilke feil som går igjen på din bil? Sjekk ut Autofils bruktbiltest-arkiv!

7. Sikkerhetsutstyr
Det er viktig å få med seg alle de nye sikkerhetssystemene når man kjøper bil. På nye biler er dette stort sett i orden, med det er fortsatt noen som jukser i faget. For eksempel skal alle biler være utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll (ESP), og vi anbefaler ikke biler som ikke har det. Det er også viktig med flest mulig kollisjonsputer og ikke minst sidekollisjonsputer som redder hodet ved påkjørsel fra siden.

8. Unngå dyrt ekstrautstyr
Det er viktig å ikke bli lurt til å kjøpe masse utstyr som du ikke trenger og som ikke er viktig for bilens annenhåndsverdi. Det er viktig å få med seg komfort- og sikkerhetsutstyr når du kjøper bil, og ”riktig” utstyr kan være verdt pengene. Tenk deg om før du kjøper følgende utstyr som kan være behaglig for deg, men som du ikke nødvendigvis har noe igjen for når bilen skal selges igjen. Unngå ting som heter røykepakke, lyspakke, oppgradert skinnkvalitet, velourmatter, kraftige stereoanlegg, setemassasje, pynt og fjas uten betydning, påkostede felger osv. Listen over slike ting er lang det kan heve prisen med flere hundre tusen. Vi har kjørt mange biler fra Audi, BMW og Mercedes som koster over 300 000 mer på grunn av alt ekstrautstyret.

9. Sjekk verdien på din nåværende bil
Hvis du skal bytte inn en bil hos en forhandler, gjelder det å passe på. Bytter du inn en Toyota hos en Toyota-forhandler går det kanskje fint, men sjekk uansett innbytteprisen i mange butikker. Det kan svinge veldig og ikke regn med at en Volkswagen-forhandler er veldig begeistret for en gammel Kia. Da blir verdien satt lavt, og du lærer den harde veien hvordan man takserer en bil. Da får du høre hvor tragisk din bil er og hvor lite den er verdt. Lakken blir saumfart med lupe og enhver mikroskavank gir store kroneavskrivninger. Vurdér å selge bilen selv. Ofte får du mer igjen ved å selge den privat. Husk at forhandleren beregner fortjeneste på bilen, kanskje også stå for en bruktbilgaranti. Det må du betale for.

10. Vedlikehold og servicehistorikk
Når du skal kjøpe bruktbil, gjelder det å sjekke alt som har med vedlikehold og servicehistorikk. Selv en kvalitetsbil kan bli et elendig bekjentskap hvis den ikke har fått jevnlig vedlikehold. Sjekk serviceboka nøye og se om alt er gjort riktig. Merkeverksteder koster penger, men er også verdt en del når bilen skal selges igjen. Det er også et stort pluss at bilen nylig er EU-godkjent og/eller NAF-testet.