ANNONSØRINNHOLD

Slik fungerer en selvladende hybrid: Mindre utgifter, mindre utslipp

Teknologien som optimaliserer kjøringen.

– Bensinmotoren stopper når bilen står stille. Vanlige eksempler på det er i et lyskryss eller når du står i kø. I høy fart når du ikke gasser eller når du bremser vil den også skru seg av, forteller Rune Brath som er leder for produktseksjonen for Lexus i Norge.

Slik fungerer en selvladende hybrid: Mindre utgifter, mindre utslipp

Lexus var tidlig ute med selvladende hybrider, og har jobbet i mange år med å finpusse teknologien. Det er fortsatt mange som lurer på hvordan det fungerer. En selvladende hybrid leverer ca. 50 prosent el-kjøringstid, 40 prosent el-kjøringdistanse og du sparer ca. 30 prosent drivstoff. Brath forklarer videre:

- Prinsippet med en selvladende hybrid er egentlig ganske lett. Det handler om å skru av bensinmotoren så mye som mulig, slik at den elektriske motoren og batteriet kan jobbe så mye som mulig.

Slik fungerer en selvladende hybrid: Mindre utgifter, mindre utslipp

Med over 10 års erfaring med hybrider har Brath god kontroll på dette, og forklarer videre at med de selvladene hybridene lader også bilen når du bremser. Dette er en gratis energi som vil gå tapt for en vanlig bil. Lexus har også en egen generator som lader batteriet i bilen ved lett kjøring.

– Når motoren vanligvis går på bensin, kommer den oppsparte strømmen inn i bildet. En elektrisk motor hjelper bensinmotoren, eller driver bilen 100 prosent elektrisk ved behov. Under akselerasjon eller kjøring opp en bratt bakke fungerer elmotoren i perfekt samspill med bensinmotoren, fortsetter Brath.

Alle vinner

Til sammen gir den smarte ladingen en netto gevinst. Bensinmotoren blir mer effektiv, og mye av tiden så kan du kjøre 100 prosent elektrisk. Bilen velger hele tiden det mest optimale, og varierer mellom de forskjellige fasene. Bilen lader, skrur av bensinmotoren og hjelper den, samt skrur over til elektrisk kjøring helt automatisk. Dette gjør den uansett hvor langt du kjører.

Avtaler du prøvekjøring idag får du også med en hyggelig overraskelse fra Lexus Financial Services i bilen

FORNØYD: Brath viser frem de solide komponentene i en av Lexus sine modeller
FORNØYD: Brath viser frem de solide komponentene i en av Lexus sine modeller Vis mer

Allerede i 2004 var Lexus den første luksusbilprodusenten som tilbød hybridteknologi kombinert med den fantastiske komforten. De har bygget opp en bred erfaring rundt dette, og tilbyr en effektiv hybridopplevelse.

«For hver kilometer du kjører sparer du deg selv og miljøet.»

Luksus inn i nåtida

En av modellene som benytter seg av denne teknologien er Lexus RX. Dette er en fullhybrid som lader seg selv. Du slipper ladekabler, samtidig som du får en bil som fortsatt oser av luksus. Bilen fikk også fem stjerner i ratingen til Euro NCAP som går på sikkerhet.

Du kan lese mer om RX her.

FOTO: Lexus
FOTO: Lexus Vis mer

Lexus har flere modeller med de samme prinsippene. Lexus NX er også en selvladende hybrid med flere andre fordeler. Den har Lexus Safety System+ som gir deg et aktivt sikkerhetssystem med intelligent teknologi som bistår når det trengs.

Filskiftsvarslingen hjelper deg å holde deg i riktig kjørefelt, og med Adaptiv fartsholder som sørger at du holder avstand til trafikken foran deg. I tillegg kommer NX med et avansert kollisjonsvernsystem som griper inn i nødssituasjoner der det kommer hindringer i veien.

FOTO: Lexus
FOTO: Lexus Vis mer

De avanserte forskjellene

Lexus benytter seg av flere systemer som gjør de attraktive for hybrid-eiere. De fleste modellene har en trinnløs girkasse, noe som skiller seg ut. Det fungerer på mange måter som en vanlig automatisk girkasse, men den gjør at bilen øker farten uten at girkassa produserer merkbare girskift.

Bilene til Lexus har også store batterier, og kvaliteten på komponentene er på topp. Batteriene på minst 2–300 volt gjør at du ikke opplever problemer med det tekniske.

Mindre utslipp enn en vanlig bil

Brath avslutter med å si at de har regnet seg fram til at hybrid-varianter har 30 prosent mindre utslipp sammenliknet med vanlige biler med de samme spesifikasjonene. De har også kommet fram til at om du kjører en fullhybrid fra Lexus vil bensinmotoren være avskrudd ca. 50 prosent av tiden du kjører, ved et normalt kjøremønster som inkluderer kjøring i tettbygd strøk.

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.