Odd Steinar (47) rakk så vidt å sette seg før det plinget i mobilen

Tidligere ble Odd Steinar Rotlid og familien alltid stresset på flyplassen etter ankomst Thailand.

THAILAND-TURIST: Odd Steinar Rotlid og familien er på flere reiser i Thailand i året, og nå har han en bekymring mindre på turene. Alle foto: PRIVAT
THAILAND-TURIST: Odd Steinar Rotlid og familien er på flere reiser i Thailand i året, og nå har han en bekymring mindre på turene. Alle foto: PRIVATVis mer

Før jul søkte Komplett Mobil etter kunder som hadde en spesiell historie å fortelle om sin mobilbruk.

Odd Steinar Rotlid (47) fra Gjemnes på Nordmøre var en av mer enn 30 personer som sendte inn opplevelser de ønsket å dele.

Kamp mot klokken

Gårdbrukerens historie handler om å bli kvitt stress, uro og ekstra kostnader på reise i konas hjemland.

Alt skyldes en enkel endring: Hele familien hans er nemlig blitt Komplett Mobil-kunder, med tjenesten EU+.

Sammen med kona Supinya og to barn reiser Rotlid til Thailand minst to ganger i året. Tidligere følte han det alltid som en kamp mot klokken etter landing på flyplassen.

ANKOMST: Når mobilens skrus på etter landing på Suvarnabhumi lufthavn, hovedflyplassen i Bangkok i Thailand, starter gjerne forbruket av mobildata. Foto: NTB Scanpix / Shutterstock
ANKOMST: Når mobilens skrus på etter landing på Suvarnabhumi lufthavn, hovedflyplassen i Bangkok i Thailand, starter gjerne forbruket av mobildata. Foto: NTB Scanpix / Shutterstock Vis mer

Det gjaldt å skaffe seg et lokalt SIM-kort slik at den norske mobilbruken ikke skulle koste for mye. På tross av innsatsen lyktes han sjelden helt.

Les mer om MaxiFlex: 15 GB til 399,- mnd

– Sist gang satt vi på en kafé på flyplassen og hadde nettopp skrudd på telefonen. Vi skulle bare gi en beskjed til svigermor om at vi hadde landet. Rett etter plinget det inn et varsel om at vi hadde brukt over 400 kroner. Vi hadde nettopp satt oss og nesten ikke brukt mobilen, sier Odd Steinar.

Thailand og USA

Svært mange har liknende opplevelser med mobilen i utlandet, for det kan være veldig kostbart å bruke mobildata med et norsk abonnement. Men med Komplett Mobils EU+-tjeneste kan Rotlid bruke mobilen som hjemme, også i Thailand.

Les mer om EU+

Et abonnement inkluderer ikke bare vanlig bruk i EU-landene, men også USA, Serbia, Montenegro, Thailand, Malaysia, Bangladesh, Pakistan og Myanmar.

Rotlid og familien prøvde tidligere å beskytte seg mot store kostnader ved å bytte til et Thailand-abonnement, men selv det løste ikke alle utfordringene.

SOSIALE MEDIER: Strandbilder kan nå postes rett ut på nettet uten ekstra kostnader, hvis Rotlid-familien ønsker det.
SOSIALE MEDIER: Strandbilder kan nå postes rett ut på nettet uten ekstra kostnader, hvis Rotlid-familien ønsker det. Vis mer

– Det første vi måtte gjøre var å løpe til en butikk på flyplassen, der de selger lokale SIM-kort. Så kjøpte vi mobildata og fylte på hver uke. Regningen ble alltid stor, sier Rotlid.

Fikk tips

Det var også klønete for kontakten med Norge, da familien brukte thailandske SIM-kort og ikke sine norske telefonnumre. Dessuten måtte Rotlid bytte til et norsk abonnement for innlogging på nettbanken.

– Jeg har gått glipp av flere viktige telefoner mens jeg har vært i Thailand. Nå kan jeg senke skuldrene og bare oppføre meg som vanlig. Det var andre som reiste til Thailand som tipset meg om Komplett Mobil. Dette er et tilbud som er kjærkomment for mange, sier han.

Les mer om hvilke land som inngår i EU+

PAPPAPERM: Odd Steinar tilbrakte to måneder i Thailand med kona og sin yngste sønn i fjor.
PAPPAPERM: Odd Steinar tilbrakte to måneder i Thailand med kona og sin yngste sønn i fjor. Vis mer

En ekstra bonus er datamengden Rotlids familie får med Komplett Mobil, spesielt den eldste sønnen opplever det som mer for pengene.

– Jeg har 6 gigabyte, kona har 10 gigabyte, sønnen min har 20 gigabyte. Han er veldig fornøyd, fordi han får så mye mer data for bare 50 kroner mer i måneden. Han gikk fra 8 til 20, og før måtte jeg alltid kjøpe ekstra datapakker til han, både en og to ganger i måneden, sier Rotlid og oppsummerer:

– Dermed løste vi enda et problem, for han som bruker mye data!

Les mer om abonnementene

Dette er annonsørinnhold, og gjort tilgjengelig i samarbeid med Dagbladets kommersielle avdeling. Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på annonse@dagbladet.no for å få vite mer.