<b>BEST KUNDESERVICE:</b> En undersøkelse utført av TNS Gallup og kundeservicespesialistene Dolphin, viser at folk er mest fornøyd med Widerøes kundeservice. Foto: Skjermbilde: Wideroe.no
BEST KUNDESERVICE: En undersøkelse utført av TNS Gallup og kundeservicespesialistene Dolphin, viser at folk er mest fornøyd med Widerøes kundeservice. Foto: Skjermbilde: Wideroe.noVis mer

Widerøe best på kundeservice

Derfor stakk flyselskapet av med seieren.

En ny og landsomfattende kundeservicemåling gjennomført av TNS Gallup og kundeservicespesialistene Dolphin, viser at flyselskapet Widerøe leverer svært god kundeservice.

Via Travel og Ving havnet på 2. og 3. plass på kundeservice innenfor kategorien reise.

Servicemålingen har fått svar fra 38.000 respondenter i løpet av 2011. Undersøkelsen har stilt spørsmål om tilfredshet ved henvendelsesmønster, kvalitetsområder og total tilfredshet, ifølge en pressemelding.

Det er spesielt tre områder som har vært avgjørende for at Widerøes kunder er mest tilfredse: Widerøe er alltid tilgjengelige, de løser en stor del av henvendelsene via chat, og løser dessuten nærmest uten unntak alltid sakene ved første henvendelse, ifølge TNS Gallup.

– Det er sjelden vi ser et selskap utmerke seg så mye i forhold til sine konkurrenter. Widerøe hjelper deg hvor og når du måtte trenge, og det er noe kundene setter pris på. Vi er imponerte, sier Finn Olav Sveinall i TNS Gallup, i pressemeldingen.

Les også: Her får du den beste bankservicen

Døgnåpen kundeservice

– Ble dere overrasket?

Richard Kongsteien er Widerøes kommunikasjonsdirektør. Foto: Kristina Picard Vis mer


– Ja, forsåvidt. Veldig hyggelig, sådan! Samtidig så er kunderespons noe vi har jobbet med i flere år, og det er ekstra hyggelig å se at det blir lagt merke til av kundene, og at de ser at vi skiller oss ut, sier Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe, til DinSide.

Widerøe flyr 2,5 millioner mennesker i løpet av ett år og mellom 7.000 og 8.000 i løpet av en dag.

– Jeg tror grunnen til at Widerøe vant skyldes tre ting. Det er en kombinasjon av responstid, at vi svarer raskt, og tilgjengelighet. Vi har en filosofi om at så lenge butikken er åpen, skal det være folk der. Vi har bemanning hele døgnet på Internett. En annen grunn er kompetanse; når du kommer i kontakt med noen i Widerøe så har de kompetanse nok til å hjelpe deg, slik at du slipper en runddans i avdelingen. Vi løser problemet der og da. Dette er det vi har valgt å fokusere på, og som vi håper blir lagt merke til, forteller Kongsteien.

Widerøes kundeservice består blant annet av 10,5 fulle heltidsstillinger som tar seg av Internett, i tillegg til stasjonsansatte rundt om kring i Norge svarer på telefon når de har ledig tid. Ansvar for det elektroniske ligger i Mosjøen med 10,5 årsverk.

Les også: Dyrere for student enn for voksen?

Stiller høye krav

– Norske kunder stiller høye krav til kundeservice. Å synliggjøre ulikheter ved å gjennomføre en undersøkelse tror vi vil inspirere enda flere bedrifter til å satse enda på å skape gode kundeopplevelser, sier Kristian Schüffner, rådgiver i Dolphin, Norges ledende kompetansesenter innen kundeserviceløsninger, i pressemeldingen.

På grunn av store forskjeller mellom bransjene, har TNS Gallup og Dolphin også kåret syv bransjevinnere der Widerøe også vinner innen reise, samtidig som de altså topper målingen for hele Norge.

BRANSJEVINNERNE ER:
Bank: Skandiabanken
Forsikring: Gjensidige
Telefoni: OneCall
Bredbånd: Telenor
Strøm: Norgesenergi
TV-Distributør: CanalDigital
Reise: Widerøe