"Welcome to Scotland" kostet 1,4 mill

Skottland skulle komme opp med et nytt turistslagord, og brukte 1,4 millioner kroner i prosessen. Kanskje litt bortkastet...

... i hvert fall når resultatet ble det ikke så veldig kreative:

Welcome to Scotland

Tidligere ble flypassasjerene ønsket velkommen til Skottland med frasen "Scotland - the best small country in the world".

Dette slagordet var det tidligere skotske førsteminister Jack McConnell som sto bak. Men da Alex Salmond overtok posten, ville han ha et nytt slagord, skriver The Times.

Seks måneder og 1,4 millioner kroner senere, var altså resultatet "Welcome to Scotland".

Plakatene viser det skotske flagget med denne påskriften, samt forskjellige bilder som skal representere Skottland. Det ene viser en gutt som er på Kelvingrove Art Gallery and Museum i Glasgow. Et annet viser en skallet mann i en regnfrakk som vandrer i en gate i Edinburgh.

Kanskje ikke plakaten som frister turistene mest...
Foto: Visit Scotland Vis mer


Et skilt som skal stå på flyplassen i Aberdeen, viser noen store bølger, og teksten “Home of the world’s largest commercial wave energy farm.” (Hjemmet til verdens største kommersielle bølgeenergianlegg).

- Hvem kommer for å se et bølgeenergianlegg, spør Christine Gupta, sjefen i kommunikasjonsselskapet Gupta Communications.

Den skotske kulturministeren Linda Fabiani, sa imidlertid følgende om kampanjen:

- Dette handler ikke om å lage noen flashy slagord - det er mye mer virkelig enn det. Dette handler om å vise hvpr moderne, livlig og suksessfullt Skottland er.

Kilde: The Times