<b>200 KILOMETER I TIMEN:</b> Det nye NSB toget akselererer fortere enn Flytoget, noe som betyr at det raskere kan nå topphastigheten enn andre tog. Foto: Brynjulf Blix
200 KILOMETER I TIMEN: Det nye NSB toget akselererer fortere enn Flytoget, noe som betyr at det raskere kan nå topphastigheten enn andre tog. Foto: Brynjulf BlixVis mer

Vil NSB slå Flytoget på fart?

Gode nyheter for togpassasjerer som skal til Gardermoen.

Du har sikkert fått med deg at NSB får nye togsett til neste år. Det nye toget har fått navnet «Flirt», og alt så lovende ut da DinSide fikk sjekket ut vidunderet i august. Klikk her for å få en smakebit.

Men vil de nye togene til NSB kjøre fortere enn Flytoget?

– Flytoget har en topphastighet på 210 kilometer i timen, mens de vi har bestilt har en topphastighet på 200 kilometer i timen, sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef for NSB Persontog, til DinSide.

Men selv om topphastigheten ligger bak, vil de nye togene ha en raskere akselerasjon enn Flytoget.

– Det nye NSB-toget kan på en kortere strekning komme opp i 200 kilometer i timen, noe som betyr at vi kan nå topphastigheten raskere enn andre tog, påpeker Lundeby.

NSB lanserer billett-app: Du både kjøper og viser frem billetten med mobilen

Raskere tog til Gardemoen?

Videre forteller Lundeby at NSB holder på å prøvekjøre fem av togene nå, og at det første nye toget vil bli satt i trafikk på strekningen Skien - Lillehammer i februar/mars til neste år.

FLIRT: En av grunnene til at NSB har satt farten på de nye togene til 200 kilometer i timen, er for å utnytte de forbedringer som er i infrastrukturen om 20 år. Foto: NSB Vis mer



Dette er lovende for togpassasjerer som skal til Gardermoen fra Oslo S. For toget som går Skien - Lillehammer har nemlig bare ett stopp etter Oslo S, altså Lillestrøm, før det er på Gardermoen.

I dag bruker NSBs regiontog cirka 26 minutter fra Oslo S til Gardermoen, mens Flytoget bruker 22 minutter med stopp i Lillestrøm og 19 minutter direkte til Gardermoen. Det er altså bare fire minutter i tidsforskjell mellom NSB og Flytoget som stopper i Lillestrøm.

Prisforskjellen er også stor; Flytoget tar 170 kroner for en voksen til Gardermoen, mens NSB tar 88 kroner for både region- og lokaltog.

Ettersom det nye toget akselererer raskere, betyr dette at toget som kommer i februar/mars vil bruke kortere tid til Gardermoen?

– Det kommer ikke til å bruke mindre tid i februar/mars, fordi disse rutene blir satt to ganger i året. Det er ruteomlegging i juni og desember, og så har dette mye med kapasiteten i Oslo-tunnelen å gjøre. Vi legger om til ny rute desember 2012, og da tilpasser vi stoppmønster, ruter og kjøretid etter det, opplyser Lundeby.

Foreløpig vil det bruke den tiden som står i tabellen, men NSB vil tilpasse rutene etter mulighetene fremover.

Les også: NSB viser fram nytt tog

– Moderne på alle måter

Selv om det nye toget ikke vil gå fortere enn før med det første, er det likevel andre fordeler med å ta det.

– Det er et helt nytt tog som er kundevennlig, flott designet, har gode universelle løsninger og universell utforming. 60 prosent av toget har lavgulv, så det er nytt og moderne på alle måter. Man kan absolutt glede seg av å gå inn i et nytt tog, men kjøretiden blir ikke veldig mye redusert i starten.

Togstrekningen Kongsberg - Eidsvoll vil også få nye tog i løpet av 2012, mens togstrekningene Asker - Kongsvinger og Drammen - Dal må vente til 2013.

Ifølge Lundeby vil ikke de nye togene føre til høyere billettpriser.

Døråpneren er ikke til å ta feil av Foto: Brynjulf Blix
Nødtelefon Foto: Brynjulf Blix
Bagasjehylle nedfelt Foto: Brynjulf Blix
Bagasjehyllen felt opp Foto: Brynjulf Blix
God bagasjeplass over setene Foto: Brynjulf Blix
Fine informasjonsskjermer Foto: Brynjulf Blix
Felles boggi mellom vognene gir mer lavgulvplass Foto: Brynjulf Blix
Terskel til plassen over fellesboggien Foto: Brynjulf Blix
Separate boggier mellom motorvogner Foto: Brynjulf Blix
Stikkontakter under setene Foto: Brynjulf Blix
Større platå over separate boggier Foto: Brynjulf Blix
Automater er på plass Foto: Brynjulf Blix
Toalett Foto: Brynjulf Blix
Konduktørens lille avlukke med skjerm Foto: Brynjulf Blix
Praktisk fothviler Foto: Brynjulf Blix
Søppelkasse med kildesortering Foto: Brynjulf Blix
Klappseter Foto: Brynjulf Blix
Førerutsikt Foto: Brynjulf Blix
Speedometer etc. Foto: Brynjulf Blix
Ergonomisk betjening for lokføreren Foto: Brynjulf Blix
Mange togintereserte i alle aldre var på plass Foto: Brynjulf Blix
Togene har stilleavdeling Foto: Brynjulf Blix
Skjerm og informasjonskart Foto: Brynjulf Blix
Togets nummer og topphastighet Foto: Brynjulf Blix
God plass til albuen Foto: Brynjulf Blix
Lyslist Foto: Brynjulf Blix
Grei informasjon Foto: Brynjulf Blix
Knaggen Foto: Brynjulf Blix
Nytt og nesten nytt side om side Foto: Brynjulf Blix

Se bilder av toget her:

Upopulær brødskive: Ingen har kjøpt NSBs frokost

Totalt 150 tog

NSB har bestilt 50 sett med fem vogner i hvert sett, og har opsjon på ytterligere 100. Ifølge NSBs nettsider gir kjøpet NSB mer enn 14.000 ekstra seter. (NSB Persontog har i dag 52.213 seter tilgjengelig, fordelt på 183 togsett, 32 lokomotiver og 170 vogner.)

Toget er 100 meter langt og har 295/274 seter avhengig av versjon.

Den første leveransen som skal kjøre i de regionene hvor type 70 kjører i dag, vil ha typenummer 74. Den neste varianten som skal kjøre som lokaltog, vil ha typenummer 75.