<b>LUKSUS PÅ SKINNER:</b> Slik ser britiske designere for seg et attråverdig alternativ til innenlandsfly og biltrafikk - med et skinnenes svar på Concorde og Rolls Royce. Foto: Priestmangoode
LUKSUS PÅ SKINNER: Slik ser britiske designere for seg et attråverdig alternativ til innenlandsfly og biltrafikk - med et skinnenes svar på Concorde og Rolls Royce. Foto: PriestmangoodeVis mer

Vil lage Concorde-tog

Britiske designere lanserer skinnenes svar på Concorde og Rolls Royce.

Det er designbyrået Priestmangoode som står bak designet av det nye høyhastighetstoget, som de tror kan bli det nye store britiske designikonet, i liga med Concorde, Spitfire, Rolls Royce og Routemaster-bussene.

Priestmangoode har en anselig cv når det kommer til transportdesign: Dette er selskapet bak de første liggesetene for Virgin Airline i 1999, de har jobbet med flyinteriørdesign for internasjonale flyselskaper og -produsenter som Airbus, Boeing, Embraer, Malaysia Airlines og Kingfisher, og har også designet interiøret i Lufthansas nye A380-maskiner.

Nå kan du strekke deg ut også på økonomiklasse

Selskapet er heller ingen novise når det kommer til togdesign: De har en langtidskontrakt med det kinesiske togselskapet Sifang om å designe flaggskiptogene som skal trafikkere landets nye høyhastighetstog-nettverk.

Priestmangoode er også selskapet bak oppfinnelsen Waterpebble, som kan hjelpe deg å kutte vannforbruket - du kan lese om den her på DinSide.

Foto: Priestmangoode
Slik skal du reise på første klasse - med ovservatorieplattform i annen etasje. Foto: Priestmangoode
Og slik blir det på standardklasse - med pendlerseter og avlukkede kupeer. Foto: Priestmangoode
Foto: Priestmangoode
LUKSUS PÅ SKINNER: Slik ser britiske designere for seg et attråverdig alternativ til innenlandsfly og biltrafikk - med et skinnenes svar på Concorde og Rolls Royce. Foto: Priestmangoode


Skinnenes Concorde

Det nye høyhastighetstoget bærer navnet Mercury, og skal altså være skinnenes svar på Concorde. Designerne vil at dette skal få kundene til å velge tog fremfor fly, samtidig som de håper at dette kan være smørbrødet som kan fronte britisk design og ingeniørindustri for verdensmarkedet.

- Å reise med tog må være så spennende som flyreise og like sexy som den nyeste bilen. Det må ikke kun være raskt, det må også være moderne, luksuriøst, spennende og stilig, sier designerne selv om hva som kreves av toget for at reisende skal ha toget som sitt prioriterte fremkomstmiddel.

Mercury er et toetasjes tog med en åpen planløsning. Her er tradisjonelle pendlerseter - men med mulighet for integrering av innebygde multimediamoduler. Her er også private avlukker, for familier, private selskaper eller forretningsmøter. Det vil bli et lekeområde for barna, og en luksuriøs førsteklasseavdeling med egen salong og bar.

Ifølge designerne vil toget bli 400 meter langt, og ha en toppfart på 362 kilometer i timen.


Lovet ny høyhastighetslinje

Den britiske regjeringen har lovet britene en ny høyhastighetslinje som skal binde Storbritannia sammen. Ifølge planene ville en ny lyntoglinje kutte reisetiden fra London til Birmingham fra 1 time og 24 minutter i dag, til 49 minutter med et tog som kjører i 402 kilometer i timen.

I Japan har neste generasjons Bullet Trains, E5, en teoretisk topphastighet på 450 kilometer i timen, men marsfart er satt til 320 km/t. De skal etter planen være på skinnene i løpet av 2011. Franskmennene har reist i lynfart med TGVene siden 1981, tyskerne har hatt ICE-togene siden 1991, og kanalforbindelsen mellom England og Frankrike og Belgia (CTRL) åpnet i 1994. I Spania har de AVE og Talgo-togene.

Verdens raskeste tog

Din mening

Forutsatt at vi hadde effektive høyhastighetstog i Norge, hva ville du foretrekke for innenlandstransport? (Avsluttet)
Tog(84%) 1891
Bil(7%) 156
Fly(7%) 149
Vet ikke(2%) 36
Annet(1%) 15
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Norsk satsing?

I Norge er en eventuell satsing på lyntog fremdeles usikker. Jernbaneverket skal innen februar 2012 legge fram en utredning for politikerne om en norsk satsing på høyhastighetstog. Det er satt av 50 millioner kroner til utredningen.

Høyhastighetskorridorene som skal utredes er Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Trondheim, Oslo-Gøteborg, Oslo-Stockholm, Bergen-Haugesund/Stavanger i kombinasjon med Oslo-Bergen og Oslo-Kristiansand-Stavanger.

- Lyntog er tingen, ikke feig ut nå