Tidligere var slagordet til Tripadvisor: "World's most trusted travel advice".
Tidligere var slagordet til Tripadvisor: "World's most trusted travel advice". Vis mer

Vil henge ut Tripadvisors jukseanmeldere

Tar tøffe midler i bruk for å få bukt med svartmaling av konkurrenter og skamrosing av egne hoteller.

DinSide har tidligere skrevet at du ikke nødvendigvis skal stole på brukernes hotellanmeldelser på Tripadvisor. Det viser seg nemlig at det finnes en rekke falske anmeldelser der, hvis mål enten er å rose eget etablissement opp i skyene (og dermed trekke til seg flere gjester), eller sverte konkurrentene med uriktig kritikk.

Såpass ille har det blitt at over 800 hoteller har takket ja til tilbudet fra firmaet Kwikchex, som lever av å hjelpe bedrifter å beskytte sitt gode navn og rykte på nettet. Det har nemlig kommet frem historier om falske anmeldelser der sparkede ansatte har skrevet om rotter og lopper og det som verre er for å hevne seg mot den tidligere arbeidsgiveren.

Vil henge ut løgnerne

Nå har nevnte firma bestemt seg for å navngi og henge ut hotellanmeldelser som skal være falske, skriver Telegraph.co.uk. Deretter vil nettsiden som har publisert den falske anmeldelsen få to uker på seg til å kontakte brukeren som har lagt ut anmeldelsen og be dem fjerne anmeldelsen. Dersom brukeren ikke kan bevise at han eller hun faktisk har bodd på hotellet som gjest, truer Kwikchex med saksøking.

- Folk som legger ut disse anonyme anmeldelsene kan skade ryktet til både hotellet og personer som jobber der. De må forstå at de ikke bare kan bli saksøkt for krenkelser, men også bli anmeldt for lovbrudd, sa Chris Emmins i Kwikchex til Telegraph.

Tripadvisor har sagt at dersom en bruker kontakter dem for å få en anmeldelse fjernet, vil de gjøre det. Men de vil ikke utlevere navn på noen av sine anmeldere med mindre en domstol ber dem gjøre det.