<b>AIRBUS VIL HA FELLES SETE-STANDARD:</b> En tomme gjør hele forskjellen, ifølge Kevin Kingston, leder for passasjerkomfort hos Airbus. Setene bør minst være 18 tommer brede. Foto: Airbus
AIRBUS VIL HA FELLES SETE-STANDARD: En tomme gjør hele forskjellen, ifølge Kevin Kingston, leder for passasjerkomfort hos Airbus. Setene bør minst være 18 tommer brede. Foto: AirbusVis mer

Vil ha ny setestandard

Airbus vil ha bredere seter på langdistanseflyvninger.

Airbus tar til orde for å innføre en felles standard for setebredde på langdistansefly.

- 18- tommers setebredde (45.72cm) bør bli den nye normen for all flyging på økonomiklasse over lange avstander, oppfordrer selskapet.

Dette gjør de med bakgrunn i søvnstudier de har fått utført sammen med et søvnlaboratorium i London, som viser at én tommers forskjell i setebredden har stor påvirkning på kvaliteten på passasjerenes søvn og hvile i luften.

– Om luftfartsindustrien ikke umiddelbart tar et standpunkt, risikerer vi å sette passasjerenes velvære på spill helt til 2045 og deretter. Da vil en hel generasjon passasjerer bli henvist til seter som er basert på utdaterte standarder, uttaler Kevin Kingston, leder for passasjerkomfort hos Airbus.

Hvem eier egentlig armlenet?

Søvnstudie

Det er sikkert mange som har reist ganske langt med litt lite plass, og som kan skrive under på det som Airbus og The London Sleep Centre har funnet, men her er i alle fall fakta om undersøkelsen og hva de har kommet frem til:

1 tomme er hele forskjellen: Og her skisserer Airbus hva den ene tommen i forskjell gjør. Foto: Airbus Vis mer


  • Studiene er gjort ved hjelp av såkalt polysomnografi, som viser at en setebredde på 18 tommer bedret passasjerenes søvnkvalitet med 53 prosent, sammenlignet med en bredde på 17 tommer. Et utvalg av passasjerer fikk målt sin fysiologiske søvn, inkludert hjernebølger, øye-, mage-, bryst- og hoftebevegelser.

  • Forskjellen var signifikant. Alle passasjerene opplevde en dypere, mindre forstyrret og lengre natts søvn i et 18 tommers sete. De gikk fra et søvnstadium til det neste slik du forventer at de ville gjort under normale omstendigheter. I et smalere 17-tommers sete ble passasjerene påvirket av en rekke forstyrrelser, noe som medførte at de sjelden opplevde en dyp, restorativ søvn.

      – En tomme innebærer en stor forskjell i passasjerenes komfort, sier doktor Irshaad Ebrahim ved The London Sleep Centre, som utførte forsøkene.
  • Med andre ord: Studien konkluderer med at å øke setebredden fra 17 til 18 tommer gir en dramatisk bedring i passasjerenes søvnkvalitet.

    Og Airbus er ikke alene, også SAS stiller seg positive til forslaget.

    – Dette er et positivt forslag til glede for millioner av reisende som flyr over lange avstander, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DinSide.

    Slik er det i dag

    For virkeligheten i luften er ofte en helt annen enn 18-tommers seter. Det er nemlig opp til flyselskapene selv å velge setebredde når de kjøper fly.

    Det er flere aspekter som er med og bestemmer hva stolbredden blir:

  • Bredden på flyet
  • Hvor bred midtgangen er
  • Hvor nær veggen du kan plassere stolen
  • Og ikke minst: Hvor mange seter flyselskapet velger å ha i bredden
  • Mens Boeings stolebreddestandard på 17 tommer ble etablert med Boeing 707 fra midten på 1950-tallet, etablerte Airbus sin standard med 18 tommer cirka 25 år senere, med A300 i slutten på 70-tallet.

    Slik får du et ekstra flysete - og bedre plass

    Norwegian har 17-tommers seter om bord sine nye Boeing 787-Dreamlinere, mens SAS har 18-tommers seter om bord sine nye Airbus A350 og 17-tommers seter om bord 787.

    3+3+3 hos Norwegians Dreamliner. Foto: Gaute Beckett Holmslet Vis mer


    – Setebredden på Economy er 17,2 tommer, mens setebredden på Premium Economy er 19 tommer. Vi er svært fornøyd med setekomforten og vi får også god tilbakemelding fra passasjerene, sier Astrid Mannion, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, til DinSide.

    – Konfigurasjonen har vi selv bestemt, vi har en 3-3-3-konfigurasjon i Economy og en 2-3-2-konfigurasjon i Premium Economy, og det er vi veldig godt fornøyd med, sier hun videre.

    SAS har også ni i bredden på økonomiklasse, men her skiller det litt i setebredden mellom Boeing og Airbus-maskinene.

    Bilde fra Airbus 350 XWB - som altså er med ekstra bredde. Foto: AIRBUS Vis mer


    – I vår GO-klasse har både A350 og 787 ni bredden i setekonfigurasjonen, men på grunn av at A350 har en bredere kropp enn 787, er stolbredden i A350 18 tommer mens den i 787 er 17 tommer, forklarer Knut Morten Johansen i SAS til DinSide.

    På businessklasse hos Qatar er det i alle fall ikke noe problem med hverken smale seter eller beinplass. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


    DinSide var nylig om bord Qatars nye Dreamliner, og også der er det valgt en 3-3-3-konfigurasjon på økonomiklasse. På businessklasse er ikke mangel på plass et tema, som du kan se av bildene i den aktuelle saken.

    Les også: Her er de dårligste flysetene

    Setebredden krymper

    For mens befolkningen vokser i bredden og setestandarden på andre offentlige seter som kino og idrettsstadioner øker, har det vært en dreining mot at setebredden på fly minsker.

    Slik er utviklingen av setebredde ulike steder. Foto: Airbus Vis mer


    Ifølge Wall Street Journal er det nå flere flyselskaper som skviser inn et ekstra sete, slik at man får ti seter per rad i stedet for ni, som var standarden.

    I fjor ble hele 70 prosent av Boeings 777 levert med ti seter i bredden, mot kun 15 prosent 10-setere i 2010.

    SAS forteller også til DinSide at de har mulighet til å øke til ti seter i nye A350. Dette er imidlertid ikke noe de vil implementere.

    – Vi har 18 tommer i dag i A330/A340 og kommer å fortsette med dette i A350. Vi har i A350 muligheter å gå opp til ti i bredden, men kommer ikke å utnytte denne muligheten - da vi anser stolen bli for smal, uttaler Johansen.

    Av selskapene som har bestilt Boeings nye Dreamliner, har 90 prosent valgt en ni-seters konfigurasjon, over en romsligere 8-seters konfigurasjon.

    Og ti flyselskaper i verden flyr med en smalere Airbus A330 med ni-seters konfugurasjon i stedet for åtte-seters, som de var designet for. For disse selskapene betyr dette seter med en bredde på 16,7 tommer, som er blant de smaleste flysetene du kan trenge baken din ned i.

    Ifølge Wall Street Journal, har trenden skiftet fra en økende bredde på flysetene på 70- og 80-tallet, og til stadig smalere seter.

    Vi reiser lengre

    Flere av oss reiser lengre, stadig oftere. Se bare på reisemålsstatistikkene til reisebyråene:

    Ifølge Ticket feriereiser, er Thailand og USA på 2. og 3. plass på listen med vinterens mest bestilte land.

    Ifølge Airbus, har reisemønsteret vårt endret seg betraktelig de siste 50 årene, og bare de siste fem årene alene har antall flyginger over 11.000 kilometer, økt med 70 prosent. Dette er reiser på mer enn 13 timers varighet.

    For bare 15 år siden var det ikke mulig å fly over 13.000 kilometer i ett jafs. De nye langdistanseflyene som lages i dag, kan fly mye lenger enn dette - eksempelvis har Boeings 787 Dreamliner en rekkevidde på over 15.000 kilometer.

    Airbus forteller at passasjertrafikken vil doble seg i løpet av de neste 15 årene, og frem til 2032 vil verdens flyselskaper anskaffe flere enn 29.220 nye passasjer- og fraktfly.

    – Dersom ikke flyindusstrien ikke setter en standard nå, risikerer vi å sette passasjerenes komfort på spill helt til 2040 og enda lengre, som vil si at neste generasjon er henvist til setekomfort etter 1960-standard. Vi oppfordrer alle flyselskaper til å se på forskningen vår, for som forskningen viser: En tomme gjør hele forskjellen, uttaler Kevin Kingston i Airbus.