<b>VIL FRISTE TIL NORGES-FERIE:</b> Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin vil ha nordmenn til å bruke mer penger på ferie i Norge. Foto: Innovasjon Norge
VIL FRISTE TIL NORGES-FERIE: Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin vil ha nordmenn til å bruke mer penger på ferie i Norge. Foto: Innovasjon NorgeVis mer

Vil ha mer av pengene dine

- Nordmenn bør bli enda flinkere til å bruke penger også når de ferierer i eget land, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.

- Nordmenn er noe mer tilbakeholdne i forhold til å bruke penger når de ferierer i Norge, sammenliknet med når de ferierer i utlandet, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin.

Som en del av markedsstrategien for 2012, ønsker Tuftin og Innovasjon Norge å satse mer på norske turister.

- Dersom vi hadde klart å overbevise nordmenn om å legge igjen en like stor andel av feriebudsjettet sitt i Norge som det de gjorde for fem år siden, ville turistinntektene i Norge vært omlag fire milliarder kroner høyere ved utgangen av 2011 enn det som vil bli resultatet i år, forteller Tuftin.

Innovasjon Norge vil satse mer på å få nordmenn til å reise mer i eget land.

- Vi kommer til å jobbe enda mer i forhold til det norske markedet, for å få nordmenn til å feriere enda mer i eget land, sier Tuftin.

På ski til helgen? Se hva det koster dit du skal - PRISOVERSIKT med heiskortpriser

Europa i krise

2011 var året da utlendingene ble hjemme og nordmenn reiste mye både ute og hjemme. Innovasjon Norge tror at 2012 vil bli et år preget av Europa i krise og en sterk norsk krone - som gjør Norge til et dyrere reisemål for veldig mange.

- En sterk norsk krone og et Europa i krise er ikke et godt utgangspunkt for det kommende året, sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Han spår en total vekst til Norge på to prosent i 2012, basert på en null vekst fra utlandet, men en oppgang på tre prosent fra det norske markedet.

Utfordringen er at tilstrømmingen av utlendinger ikke øker like mye som nordmenns iver etter å oppleve andre land.

Det er da Innovasjon Norge vil gjøre en innsats for å få nordmenn til å åpne øynene for Norge som ferieland.

VI VIL OPPLEVE: Nordmenn vil ha opplevelser også når de ferierer i Norge, som her på havrafting i Lofoten. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


Dette vil vi ha

Tuftin i Innovasjon Norge tror at nordmenn på ferie i eget land vil ha mye av det samme som utlendinger som kommer hit: opplevelser.

- Vi vil også oppleve. Vi vil sykle, vi vil vandre, vi vil se på fugler, vi vil se hva som skjer i eget land, vi nordmenn skal ikke heller lenger bare ligge i ro.

Bli med på havrafting i Lofoten

- Reiser vi nært eller langt, når vi reiser i eget land?

- Det varierer nok, alle har nok en drøm, vi som bor på Østlandet har nok en drøm om å reise til Nord-Norge, og nordlendingene har nok en drøm kanskje om å reise til Oslo. Vi ønsker å reise ganske langt - og med stadig rimeligere flypriser også i Norge, er mulighetene for å besøke andre landsdeler også blitt bedre.

Selv om vi reiser endel i Norge, reiser vi ifølge Tuftin ikke nok, og vi bruker ikke nok penger. Nordmenn på ferie i hjemlandet bor gjerne hos venner eller kjente, i stedet for å bruke penger på overnatting.

- Nei vi reiser ikke nok i Norge, vi kan reise mye mer i Norge. Vi kan ikke nekte nordmenn å reise til utlandet, det å dra på en sydenferie og få sol, det tror jeg bare er naturlig - og det markedet bare vokser og vokser, sier Tuftin til DinSide.

- Men vi har jo mye mere ferie, og i tillegg til denne sydenferien, så mener vi at folk kan reise mye mye mer i Norge også. Fordi her er det masse muligheter. Det folk sier når de har vært på en reise i Norge, er at når du har vært i Lofoten og vært ute og fisket og dratt noe skikkelig stor fisk, så er det ofte opplevelser som sitter mye bedre enn det at du lå på en strand et eller annet sted i verden, sier Tuftin videre.

DinSide dro på kongekrabbesafari i Nord-Norge

- Ikke sexy nok

Hvorfor er det slik at nordmenn er mer tilbakeholdne med å bruke penger på ferie i eget land?

- Det vet jeg ikke, men du skal ikke se bort fra at vi har kanskje ikke vært flinke nok heller til å vise hva de kan bruke penger på. Og så er det litt sånn at man passer på pengene sine og er ikke produktene sexy nok eller interessante nok, så bruker man ikke penger.

Innovasjon Norge vil sette inn en ekstra innsats for å friste nordmenn til å bruke litt av ferien og feriepengene i hjemlandet.

- Vi kjører ganske mye annonsekampanjer i løpet av sommersesongen, og det kommer vi til å gjøre enda mer av. Og det som er viktig for oss der, det er å være veldig tydelige. Det er ikke sånn "reis til Nord-Norge og opplev Nord-Norge", for da bare bygger vi opp under en drøm som allerede er der. Men vi må være veldig konkret og veldig spesifikke, vi må få frem at "drar du til det stedet så kan du oppleve det og det", sier Tuftin.

Du kan være jagerflyver for en dag - i Norge

- Noe av utfordringen er å ha så gode aktiviteter at folk vil betale mye penger for det. Vi ser at folk har høy betalingsvilje, men de vil ha value for money.

- Man kan ikke lene seg tilbake og tro at utenlandske turister og nordmenn finner norske reisemål, man må være ute og markedsføre og fortelle. Man må være med og foreslå hva de kan oppleve i for eksempel Tromsø, sier Tuftin.