Vil ha konkursvern for flyreisende

Forbrukerombudet mener flyreisende bør ha samme konkursvern som pakkereisende.

I en høringsuttalelse til EU-kommisjonen, uttrykker det norske forbrukerombudet at det er særdeles viktig at dagens ordning med konkursvern for pakkereisende, også bør gjelde reisende med ruteflyselskap.

- Jeg mener at forbrukere som velger å kjøpe en flybillett fra et ruteflyselskap bør ha de samme rettighetene til å få igjen pengene sine ved en konkurs i selskapet som reisende som velger å kjøpe en pakkereise", sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding fra Forbrukerombudet.

Den norske pakkereiseloven ble endret i 2006 bl.a. ved at konkursvernet nå også gjelder tilbud som ligner på pakkereiser, bare du har kjøpt to elementer hos en og samme tilbyder; transport, innkvartering og/eller andre turisttjenester.

- En annen viktig utvikling er at arrangørene i stadig større grad ligger i direkte
konkurranse med flyselskapene. Det har skjedd en oppblomstring av flyselskap som
spesialiserer seg på billige reiser og feriemarkedet. De satser ofte tungt på tradisjonelle
pakkereisedestinasjoner, og de tilbyr ofte bestilling av hotell, leiebil og annet via sine
nettsider. Sist men ikke minst går de i langt større grad enn tidligere konkurs, skriver Thon i høringsuttalelsen.

- Samlet sett betyr dette at vi i dag har et bilde hvor pakkereisearrangører, reisebyrå og
flyselskap konkurrerer med tilbud, og tildels pakker, som for kundene fremstår som
svært like. Mindre prisforskjeller og tilfeldigheter vil ofte være det avgjørende for
kundens valg. Bl.a. ved konkurs vil imidlertid forskjellene i rettighetssituasjonen kunne
være dramatiske. Ut fra helt sentrale hensyn som like konkurranseforhold og et rimelig
og forutberegnelig forbrukervern bør man derfor ved revisjonen av pakkereisedirektivet
utvide pakkereisedefinisjonen slik at den er tilpasset dagens virkelighet og pålegge
reisegarantiordning også for reisebyrå og flyselskap.