Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Vil ha gratis ombooking ved kanselleringer

Ny undersøkelse viser hva passasjerer mener er rimelig å forvente

Er flyet kansellert? Gikk ikke avgangen når den skulle? Ble bagasjen forsinket? Det er slike hendelser som irriterer flypassasjerer.

I en nylig undersøkelse ble 2.100 amerikanere spurt av nettsiden Airfarewatchdog.com om hva de mener flyselskapene kan gjøre for å bedre servicen overfor passasjerene. Her er det de svarte, ifølge eturbonews.com:

- 56 prosent mente flyselskapene ved kanselleringer eller forsinkelser bør booke om passasjerer til andre flyselskaper uten ekstrakostnad.

- 25 prosent mente flyselskapene bør booke passasjerer om til andre flyselskaper dersom de legger ned en rute de allerede har solgt billetter til.

- 14 prosent mente flyselskapene bør refundere bagasjeavgiften dersom bagasjen forsvinner eller blir forsinket.

- 7 prosent mente alle refunderinger bør utbetales innen 30 dager.

Gode innspill?

De som deltok i undersøkelsen skulle altså svare på tiltak de mente ville bedre servicenivået hos flyselskapene. Og det føles helt klart ikke kundevennlig å bli sittende på flyplassen og vente på et fly som aldri tar av, når andre flyselskaper har avganger som går akkurat dit du skal. Flyselskapene skulle selvsagt booke om sine passasjerer til konkurrentenes avganger dersom de ikke klarer å holde det de lover, og frakte passasjerene dit de har betalt for å reise. SAS lover faktisk dette i sine Befordringsvedtekter (se punkt 9.2.1.2). Norwegian og Ryanair kan bare tilby en annen av sine avganger, eller pengene tilbake.

Det samme burde ideelt sett også gjelde om en rute blir nedlagt. Flyselskapene vil da gi alle passasjerer tilbake pengene sine, men burde de ikke egentlig skaffe passasjerene billetter med et annet flyselskap som fortsatt flyr til destinasjonen?

Innspillet om tilbakebetaling av bagasjeavgift er faktisk ganske godt. Når du må betale opptil 200 kroner for å få sjekket inn kofferten, skulle det vel bare mangle at du fikk disse pengene igjen dersom flyselskapet ikke klarer å levere den tilbake til deg i riktig tid?

Noe overraskende er det at bare syv prosent mente at refunderinger bør tilbakebetales innen 30 dager. 30 dager er da lang nok tid til å få overført penger?

Hva mener du?

DinSide har tidligere presentert en artikkel der undertegnede utbroderer hvordan drømmeflyselskapet skal være. Har du noen tanker om dette? Har du forslag til tiltak flyselskapene bør gjøre for å bli mer kundevennlige og gi passasjerer bedre service? Skriv i debattforumet under.

Flyservice

Bør flyselskapet fikse deg plass hos konkurrenten ved store forsinkelser eller kanselleringer uten ekstra kostnad? (Avsluttet)
Ja, absolutt(90%)
Nei, det er å kreve for mye(10%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Rutenedleggelse

Bør flyselskapet fikse deg nye billetter med et annet selskap dersom de legger ned ruten? (Avsluttet)
Ja,helt klart(82%)
Nei, det holder å få pengene tillbake(18%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Bagasjerot

Bør flyselskapet refundere bagasjeavgiften om bagasjen er forsinket eller rotes bort? (Avsluttet)
Ja, definitivt!(94%)
Nei, det virker urimelig(6%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Refunderinger

Bør flyselskapene ha tilbakebetalt deg refunderinger innen 30 dager? (Avsluttet)
Ja, det skulle bare mangle(89%)
Nei, men innen tre måneder burde de klare det(11%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.