Vil gjøre flyplassene grønnere

Oslo (NTB-Trygve Mellvang-Berg): Kollektivsatsing, dyrere parkering og premiering av mer miljøvennlige fly er blant tiltakene Avinor vurderer for å bedre miljøprofilen til landets lufthavner.

En tiltaksgruppe ledet av strategidirektør Jon Sjølander i Avinor er i gang med å snu alle steiner i Avinor-systemet for å se hvor energi kan spares og utslipp kan kuttes.

Utgangspunktet er stempelet flybransjen har fått som klimaversting og prognosene Avinor har om stadig økt trafikk.

Stabilisere

- Vi mener og tror at det vil være mulig i alle fall å stabilisere utslippene fra norsk luftfart til tross for at vi opplever vekst, sier administrerende direktør Sverre Quale i Avinor til NTB.

Norske flyplasser skal bli mer miljøvennlige. Foto: Warisawa Niemwongse Vis mer


Arbeidet skal resultere i en egen rapport i januar neste år og Bellona, Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender er hentet inn som bidragsytere, i tillegg til flyselskapene.

- Det dreier seg først og fremst om mer optimal trafikkavvikling og om de forholdene vi har direkte kontroll over på bakken. Dette har vi stor tro på, sier Quale.

Ved å legge til rette for mer direkte flyginger, og kutte ned på sirkling, skal landingene bli «grønnere». Men Avinor har også planer om å premiere flytyper med relativt sett lave utslipp av klimagasser.

- Vi vurderer lavere avgifter for spesielle flytyper. Bruk av avgifter er i det hele tatt et hovedpoeng, sier Sjølander til NTB.

Kollektivsatsing

Avinor vil blant annet satse på å utbygge kollektivtrafikken til og fra flyplassene. Da kan det også bli aktuelt å sette opp parkeringsprisene på flyplassene.

- Men alle tiltak er foreløpig på vurderingsplanet, sier Sjølander.

I byer som Haugesund, Stavanger, Molde og Bodø velger færre enn to av ti reisende kollektive løsninger på vei til flyet.

- Kan vi omfordele fra bil til buss eller tog er det bra, sier Sjølander.

I første rekke er et prosjekt satt i gang på Gardermoen, mens Flesland og Sola vil følge.

Den planlagte utbyggingen av terminal 2 på Gardermoen vil også bli preget av utvalgets arbeid.

- Vi ser på alt fra kjøring på flyplassene til tiltak for å spare strøm, sier Sjølander.

I Avinor-ledelsen ser de på miljøarbeidet som viktig for «å holde orden i eget hus».

- Vi må ta vår andel av klimautfordringen, sier Avinor-styreleder Inge K. Hansen.

Samtidig legger han ikke skjul på at det er et dilemma for Avinor at de samtidig bygger ut kapasiteten for at det skal bli mulig med enda flere flyavganger, med medfølgende utslipp.