Ryanair foretrekker å få klagene skriftlig tilsendt i posten, på telefonen eller via faks.  Foto: Per Ervland
Ryanair foretrekker å få klagene skriftlig tilsendt i posten, på telefonen eller via faks. Foto: Per ErvlandVis mer

Vil gjøre det lettere å klage på Ryanair

Flyselskapet er blitt beordret av EU til å opprette en klage-epost.

Ryanair er ikke som andre flyselskap. De liker nemlig å gjøre ting på sin helt egen måte.

Blant annet insisterer lavprisselskapet på at alle flybillettene skal bookes via deres nettside. Og gjør du ikke nøyaktig som de ber deg om, som for eksempel å sjekke inn online, kan du vente deg et saftig gebyr.

Selskapet krever også 40 euro, altså cirka 320 norske kroner, i gebyr dersom du møter opp på flyplassen uten boardingkortet.

Og hvis kabinkofferten din er for stor for hattehylla, kan du være sikker på at det ikke er gratis.

Vil tjene millioner på å hjelpe deg

Vanskelig å klage

Men selv om Ryanair krever at passasjerene skal forholde seg til nettsiden, nekter de selv å ha en e-post hvor kunder kan sende klagene sine eller få en erstatning via mail.

Slik det er nå, må misfornøyde kunder ringe til en telefonlinje som koster 1 pund i minuttet. Dette tilsvarer cirka 10 norske kroner. Hvis du ikke ønsker det, kan du sende en skriftlig klage i posten eller fakse en klage, noe som ikke akkurat står i stil med dagens teknologi.

Nå har EU-kommisjonen sagt at flyselskapets regler er i strid med EU-direktiver, som dekker e-handel og internettbaserte selskaper, skriver Daily Mail.

Tiss i buksa og skyld på Ryanair

Er forpliktet til å ha epostadresse

I et brev skriver kommissær Michael Barnier, som er ansvarlig for det indre marked og tjenester, at flyselskapets kommunikasjonsregler er uforenelig med artikkel 5 i EUs direktiv om e-handel. Det krever nemlig at selskaper som Ryanair har en e-postadresse som kundene kan henvende seg til.

Kommisjonen har uttalt at de vil kontakte de irske myndigheter for å være sikker på at Ryanair adlyder loven. Nå skal det hele være opp til Irlands forbrukerråd om de vil ta affære. Og dersom de ikke gjør det, vil kommisjonen kunne ta det hele til retten for å få de irske myndighetene til å håndheve loven.

Mer bråk for Ryanair

Fornøyd med gammel prosedyre

Ryanairs pressetalsmann, Stephen McNamara, bekrefter ovenfor Daily Mail at det ikke er mulig å henvende seg til flyselskapet via e-post. Han vil derimot ikke uttale seg om Ryanair har blitt kontaktet av Europakommisjonen.

– Det finnes ingen e-postadresse som kunder kan nå oss på. Istedet kan de skrive et brev eller kontakte vår hjelpetelefon. Jeg kommer ikke til å miste nattesøvnen av dette, fordi vår metode har fungert de siste 15-20 årene, sier McNamara til nettsiden.

Foreløpig er det uklart om Ryanair vil opprette en e-postadresse. Så langt er det bare denne metoden som fungerer for å kontakte Ryanair.


Se en oversikt over alle Ryanairs avgifter her