Michael O'Leary, CEO i Ryanair, sier til DinSide at en innenriksbillett i Norge med Ryanair vil koste rundt 10 euro - tilsvarende 73 norske kroner. Her avbildet på en pressekonferanse i Oslo 8. januar 2013. Foto: Per Ervland
Michael O'Leary, CEO i Ryanair, sier til DinSide at en innenriksbillett i Norge med Ryanair vil koste rundt 10 euro - tilsvarende 73 norske kroner. Her avbildet på en pressekonferanse i Oslo 8. januar 2013. Foto: Per ErvlandVis mer

Vil fly deg for 73 kroner i Norge

Ryanair vil fly deg innenriks i Norge for 73 kroner én vei.

Ryanair ønsker å fly innenriksruter i Norge, til priser ned i 10 euro - tilsvarende 73 norske kroner. Fra før av flyr de innenriks i Spania, Italia og Storbritannia.

Hit vil de fly

Ifølge O'Leary er det de større destinasjonene som er mest interessant for en eventuell kommende innenrikssatsning.

– De store destinasjonene på vestkysten og nord i Norge. Men utfordringen for oss for øyeblikket er at de fleste av disse flyplassene er drevet av Avinor, og deres kostnader er veldig høye. Du kan ikke betale Avinor 25-30 euro for retten til å fly til deres flyplasser, og deretter selge billetter til 10 eller 20 euro, sier O'Leary til DinSide.

Se grunnen til at Ryanair tjener penger

Din mening

Hva synes du om at Ryanair vil fly innenriks i Norge? (Avsluttet)
Det er supert, kjør på!(62%) 2482
De bør holde seg til internasjonale ruter, la andre fly innenriks(33%) 1326
Vet ikke(5%) 199
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hva synes du om at Ryanair vil fly innenriks i Norge? Stem i avstemmingen til høyre, eller skriv din mening i debatten nedenfor.

O'Leary sier til DinSide at de trenger å få overbevist Avinor om at de går glipp av en stor del av markedet, ved at de ikke tilbyr et lavkost-alternativ. Han sier at dersom eksempelvis 500.000 passasjerer på en innenriksrute betaler avgifter på i gjennomsnitt 100 euro, så vil de kunne øke det passasjertallet til 1 million passasjerer per år, dersom avgiftene ble senket til 20-30 euro.

– Hva vil Ryanair-prisen på en flybillett innenriks i Norge være?

– Vi vil måtte starte på 10 euro. Så 10-20-30 euro, sier O'Leary til DinSide.

10 euro tilsvarer 73 norske kroner med dagens valutakurs. 30 euro er 220 kroner.

Ryanair setter opp prisene på bagasje

Vil utvide med flere flyplasser i Norge

I tillegg til innenrikssatsningen, ønsker også Ryanair å øke sin tilstedeværelse i Norge med flere flyplasser for internasjonale ruter.

– Ja, men for øyeblikket er det på hold inntil vi kan få bestilt flere fly, sier O'Leary.

– I løpet av de neste to eller tre årene ønsker vi å starte flyvninger på i det minste tre eller fire norske flyplasser, i tillegg til Rygge, Haugesund og Torp. Dette ville også hjelpe oss med innenrikssatsningen, men igjen må vi komme til en enighet med Avinor før vi kan iverksette disse planene - og vi må kjøpe flere fly, sier O'Leary.

Han sier de har vært i samtaler med Avinor de siste 12 årene, men at ingenting skjer.

– De henviser til loven, og at dersom vi får rabatt, så må andre også få rabatt. Men så gi dem rabatt, da, sier vi, uttaler O'Leary.

Avinor svarer

– Vi har dialog med alle flyselskap som måtte være interessert i å fly til og fra våre lufthavner – også Ryanair. Og alle flyselskap – inklusive Ryanair, er hjertelig velkommen til å fly på våre lufthavner, mot å betale de prisene som er fastsatt av Samferdselsdepartementet.

Det er for øvrig viktig å trekke fram at de avgiftene flyselskapene betaler til Avinor, gjør oss i stand til å drive et lufthavnnett bestående av 46 lufthavner uten statlige tilskudd, sier pressesjef Sindre Ånonsen til DinSide.

Ja takk, begge deler

Ryanair-sjefen Michael O'Leary sier til DinSide at målet for det norske markedet er å vokse fra 2,1 til 2,5 millioner passasjerer i år, og fra 2,5 til 5 millioner årlige passasjerer i løpet av en femårsperiode etter dette.

– Dette fordrer imidlertid to ting: Å bestille flere fly fra Boeing, det ville gi oss flere fly som vi kunne fordele til Norge i løpet av de kommende årene. I tillegg trenger vi å komme til en enighet med noen av Avinors flyplasser, slik at vi kan komme inn på det norske innenriksmarkedet, i tillegg til å kun gjøre internasjonale flyvninger, sier Michael O'Leary, til DinSide.

Han forteller at de har vært i samtaler med Boeing om levering av nye fly, og at de forhåpentligvis vil kunne annonsere en ny bestilling hos Boeing innen utgangen av 2013.

Han understreker at han ikke vil inn på det norske innenriksmarkedet på bekostning av det internasjonale markedet.

– Vi vil gjøre begge deler, sier O'Leary til DinSide.

Langdistanseflyvninger på vent

O'Leary har tidligere annonsert at de ønsker å fly langdistanse, og snart starter Norwegian opp langdistanseflyvninger til USA og Asia.

Så når vil Ryanair komme på banen med sin langdistansesatsning?

– Vi hadde en plan om å drive langdistanseflyvninger, men problemet for oss med langdistanse er at vi ikke får tak i noen langdistansefly, sier O'Leary til DinSide.

Ryanair vil ta 100 kroner til New York

Han poengterer at markedet nå er fullstendig forandret, fra hvordan det så ut da de annonserte disse planene.

– Dette er fordi Boeing og Airbus har hatt så store leveranseproblemer med å få levert A380 og 787, Gulf-selskapene har bestilt så store mengder fly, og prisene har blitt veldig høye. Så det er ingen mulighet for oss til å bestille langdistansefly på sannsynligvis fire eller fem år. Dette er dermed ikke noe vi vil komme til å gjøre, hverken som Ryanair eller som et søsterselskap, på sannsynligvis fire eller fem år, sier O'Leary til DinSide.