British Airways ønsker å gå sammen med tre konkurrenter. Foto: Kevin McCool
British Airways ønsker å gå sammen med tre konkurrenter. Foto: Kevin McCoolVis mer

Vil etablere verdens største flyselskap

Ny sammenslåing kan frakte 200 mill. passasjerer årlig.

British Airways er i øyeblikket i samtaler med australske Qantas om å slå seg sammen, skriver Timesonline.co.uk.

Fra før av har BA diskutert det samme med spanske Iberia, og håper også å få med seg American Airlines på planene. Sammen ville disse fire blitt verdens største flyselskap, men kapasitet til å frakte nærmere 200 millioner passasjerer årlig.

For bare en drøy måned siden slo de amerikanske flyselskapene Delta Airways og Northwestern Airlines seg sammen. Per i dag er dette verdens største flyselskap.

Det er det vanskelige markedet som gjør at BA ønsker å gå sammen med andre flyselskaper. I løpet av første halvår av det finansielle året 2008 har det britiske flyselskapets overskudd falt med hele 92 prosent til 52 millioner pund. Ifølge administrerende direktør Willie Walsh, er en sammenslåing med andre flyselskaper helt nødvendig, men han har sagt at han ønsker at BA skal komme ut av det som en del av verdens første og største globale flyselskap, ifølge Timesonline.co.uk.

Ryanair på offensiven

Samtidig som BA jakter på selskaper å slå seg sammen med, prøver Ryanair for andre gang å kjøpe opp sin irske konkurrent, Air Lingus. Ledelsen i Air Lingus har avvist forslaget, og ber hovedaksjonære, den irske stat, om ikke å selge til lavprisselskapet.

Ryanair går som vanlig motstrøms på andre områder, også. Mens de fleste flyselskaper forsøker å holde billettprisene oppe, dumper Ryanair sine priser for å lokke flere til sine ruter. Nå koster det 30 kroner å fly til en rekke av selskapets destinasjoner, deriblant London og Frankfurt.

Lufthansa dumpet SAS

SAS var tidligere i høst i samtaler med Lufthansa om hvorvidt det tyske selskapet skulle overta SAS. Lufthansa trakk seg imidlertid fra forhandlingene i midten av november. I stedet velger Lufthansa å kjøpe seg inn i Austrian Airlines. Tidligere har selskapet kjøpt seg inn i Brussels Airlines. SAS fortsetter å slite i et vrient marked.

Hvilke flyselskap er i faresonen for å gå dukken? Det ser du i saken Disse går mot krasjlanding