<b>SKAPER FLYFORSINKELSER:</b> Passasjerer som nekter å slå av elektronisk utstyr ved takeoff og landing, risikerer å bli bøtelagt. Slike situasjoner skaper ofte forsinkelser, som igjen koster flyselskap massevis av penger.  Foto: Per Ervland
SKAPER FLYFORSINKELSER: Passasjerer som nekter å slå av elektronisk utstyr ved takeoff og landing, risikerer å bli bøtelagt. Slike situasjoner skaper ofte forsinkelser, som igjen koster flyselskap massevis av penger. Foto: Per ErvlandVis mer

Vil bøtelegge mobilbrukere på fly

Flypassasjerer som nekter å slå av elektronisk utstyr, kan risikere store bøter.

Flypassasjerer som ikke skrur av mobiltelefonen eller nettbrettet sitt ved avgang eller landing, bør bli bøtelagt eller anmeldt. Det mener i det minste politiet på flyplassene i New York.

De vurderer å innføre bøter på titusenvis av dollar for oppførsel som fører til flyforsinkelser, ifølge The Sydney Morning Herald

Over 400 saker

– Vi synes dette er den riktige tingen å gjøre, ikke minst med tanke på hvor mye flyforsinkelser koster, og ulempene disse forsinkelsene medfører for våre passasjerer og flyplassens evne til å takle 100 millioner passasjerer hvert år, uttalte Pat Foye, administrerende direktør i Port Authority of New York and New Jersey, tidligere denne uka.

I fjor ble det meldt inn 400 saker der passasjerer nektet å slå av elektronisk utstyr på flyplassene John F Kennedy International, LaGuardia og Newark Liberty International. Ifølge Foye skal det være enda flere episoder hvor det oppstod forsinkelser som følge av dette, uten at politiet ble tilkalt.

Les også: Passasjer nektet å slå av mobilen

Derfor må elektronisk utstyr være avslått

I dag må alt utstyr som kan sende eller motta radiosignaler være helt avslått når flyet lander og letter. Det spiller ingen rolle om utstyret er i flymodus, den må være avslått uansett.

– Man skal være oppmerksom på at mobiltelefoner søker etter nærmeste basestasjon under hele flyreisen om mobilen står på. Samtlige passasjerer har mobiltelefon i dag, så hvis man ikke skal ha en seriøs tilnærming til dette sikkerhetskravet vil 180 telefoner stå på kontinuerlig søk under hele flyturen, har Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, tidligere uttalt til DinSide.

Men hvis det hadde vært så farlig at mobiltelefonen var på, hadde flyselskaper virkelig overlatt den sikkerheten helt og holdent til passasjerene?

– Saken er den at flyene ikke er sertifisert for at sendere/mottakere og elektronisk utstyr står på i forbindelse med start og landing. Det har vært foretatt tester hos flyfabrikantene for å sjekke hvorvidt dette påvirker instrumentene om bord, men svarene på disse har ikke vært entydige etter det jeg kjenner til, forklarte Johansen i SAS.

– Å få flyene sertifisert for dette er også en omstendelig prosess, siden kravet til høy sikkerhet er så betydelig. Henstillingen om å slå av alt elektronisk utstyr om bord gjøres på bakgrunn av at flyet ikke er sertifisert for dette.

>>>Hvorfor får du ikke lov til å bruke dine egne hodetelefoner på flyets lydanlegg?

Tror reglene blir endret

Det er likevel mye som tyder på at reglene om elektronisk utstyr på fly snart kan bli endret.

Man frykter at potensielle radiosignaler kan forstyrre flyets systemer, men siden dette baserer seg på gamle tester med gammelt utstyr i gamle fly, åpner nå de amerikanske luftfartsmyndighetene, Federal Aviation Administration (FAA), for å se på reglene på nytt.

– Med tanke på ny teknologi, og fordi flyselskapene ikke har utført tester i nyere tid, vil FAA se med friske øyne på bruken av personlig elektronikk på fly, sier Laura J. Brown i FAA til The New York Times.

Om reglene faktisk blir endret, kan det føre til at du kan lese på nettbrettet ditt under hele flyturen. FAA får støtte fra norske luftfartsmyndigheter.

– Dagens regler er beregnet på steingammel teknologi, uttalte Gudmund Taraldsen, spesialrådgiver i Luftfartstilsynet, til DinSide, som mener at reglene er gamle, og bør fornyes.

Når han får spørsmål om vi snart kan sitte med nettbrettet vårt både under avgang og landing, svarer han:

– Ja, det vil jeg tro. Det går i den retningen. Flyene blir nå konstruert på en måte som gjør at sårbare instrumenter og systemer blir beskyttet mot strålingen, fortalte Taraldsen, som understreker at dette er hans personlige mening, og ikke nødvendigvis den offisielle meningen til Luftfartstilsynet.