<strong>EVA: </strong>Hun jobber hos SAS og sier hun kan svare. Men programmerte svar har sine svakheter. Foto: Sas.no
EVA: Hun jobber hos SAS og sier hun kan svare. Men programmerte svar har sine svakheter. Foto: Sas.noVis mer

Vi sjekket opp Eva i SAS

Funker svarroboten? DinSide testet.

Nylig skrev den danske avisen Politiken.dk at SAS' svarrobot Eva gir ubrukelige svar.

DinSide bestemte oss dermed for å sjekke ut om den norske Eva snakker bedre for seg.

Slik introduserer hun seg på sas.no:

    «Hei, jeg er Eva og jobber for SAS. Jeg kan svare på spørsmål om våre produkter, og vise deg hvor du kan finne informasjon på sas.no. Dersom jeg ikke kan gi deg svar på ditt spørsmål, tilbyr jeg deg chat med en av våre konsulenter.»
Men klarer hun å gi svar på våre spørsmål?

Her kan du se hva vi spurte om:

Slik gikk det

Som du ser av eksempelbildene over, er det noen ganger bedre å skrive ett ord enn en setning, andre ganger ikke. Et eksempel på dette er når vi skriver «drikke», hvorpå Eva svarer at «Jeg kan hverken drikke eller spise», noe som i og for seg er ganske uinteressant.

Når vi spør «Jeg har flyskrekk, hvilke tilbud har dere til meg?», svarer Eva «SAS flyr til en rekke destinasjoner, og nye ruter kommer til og andre legges ned. Vi anbefaler derfor at du leter etter din destinasjon på vår nettside eller ved å kontakte vårt reisesenter».

Men når vi skriver «flyskrekk» sender Eva en lenke med nyttig kursinformasjon for folk som har flyskrekk. Hun svarer «Det finnes kurs for deg som synes det er ubehagelig å fly. Jeg åpner en side hvor du kan lese mer om kurs»

Når Eva får spørsmål om «gratis kaffe?», svarer hun «Jeg tror du spør om noe som du kan ha med i bagasjen». Du må altså veksle mellom stikkord og setninger for å virkelig få svar på det du vil ha.

Les også: SAS mobber konkurrenten med ny app

Eva blir stadig «fikset på»

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, forteller at SAS begynte med Eva i 2006 i Sverige, og at hun kom til Norge året etter.

– Det er noen hos oss i SAS som legger inn svarene, og vi har fortløpende oppdateringer uken i gjennom. Vi går også i gjennom de spørsmålene Eva ikke har forstått, og forsøker å fange opp ulike innfallsvinkler slik at det blir gitt svar som er relevant til spørsmålene. Det er ikke alltid at Eva får med seg alle variasjonene av ord og spørsmålsstillinger, så denne tilbakemeldingen fra DinSide er vi takknemlige for. Eva skal bli stadig bedre til å svare, sier Johansen.

Han forteller at Eva skal reflektere SAS’ verdier og det de står for.

– Vi vil nok i tiden framover utvikle hennes personlighet ytterligere, slik at man også kan få svar på litt andre ting. Hun er ikke fri for humor, men det kan være litt vanskelig å bruke ironi i en slik sammenheng for eksempel, forklarer informasjonssjefen.

Det er også ganske mange som benytter seg av Evas hjelp.

– Det er mange som har fått et «forhold til Eva». Bare i august måned så var det cirka 150.000 som hadde en prat med henne, påpeker Johansen.

>>>Snart blir det dyrere å fly - les hvorfor

– Er du singel, Eva?

Og mens vi i DinSide først var i gang med å chatte med Eva, kunne vi jo like gjerne prøve å sjekke henne opp i samme slengen.

Her ser du hvordan det gikk: