<b>VANLIG:</b> Kabinpersonalet drilles på mange ulike situasjoner, slik at de skal kunne reagere på refleks. Den mest vanlige av slike nødsituasjoner er imidlertid sykdomstilfeller hos passasjerene.  Foto: KRISTIN SØRDAL
VANLIG: Kabinpersonalet drilles på mange ulike situasjoner, slik at de skal kunne reagere på refleks. Den mest vanlige av slike nødsituasjoner er imidlertid sykdomstilfeller hos passasjerene. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Vi sjekker ut flysikkerhetstreningen

Slik trener flyselskapene på krisesituasjoner.

- Vi drilles i sikkerhet, ikke i service. Vi trener og trener på situasjoner vi håper ikke skal skje, forteller Ellen Halvorsen, purser og instruktør for kabincrew hos SAS.

Dinside har besøkt opplæringssenteret for kabinpersonalet hos SAS på Gardermoen samt hos Ryanair på Stansted, og har fått se nærmere på hvordan sikkerhetsutstyret om bord fungerer, og hvordan besetningen trener.

Les også: I denne flysimulatoren trener pilotene. Den koster 81 millioner kroner. Vi har prøveflydd!

- Kunnskap hjelper ikke, vi må handle på refleks

SIKKERHET ER VIKTIGST: Sikkerheten er viktigst, ikke mat og service. -Vi gjør sikkerhetsvurderinger hele tida, vi evaluerer og skanner passasjerene fra de går om bord, sier Ellen Halvorsen (til høyre), instruktør og purser hos SAS. På bildet er også SAS-kabinpersonale Vibeke Johnson (til venstre) og Gabrielle Lørincz (i midten). Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


- Sikkerhet er viktigst. Vi trener crewet på å kunne vurdere risiko og håndtere ulike situasjoner, vi trener på samarbeid mellom crew og cockpit og kommunikasjon oss imellom, forteller Halvorsen til Dinside.

På samme måte som kabinpersonalet, bruker også pilotene det meste av treningstiden til å øve på situasjoner de håper ikke skal skje. For eksempel ved hjelp av flysimulatorer som denne. For når en uønsket situasjon oppstår, er det viktig at man er såpass drillet på situasjonen at man handler på refleks.

- Det nytter ikke bare med kunnskap. Det er hva du gjør når du havner i en stresset situasjon som må trenes opp. På et vis trener vi instinktene, slik at vi ikke skal bli handlingslammet. Vi ønsker å opptre mest mulig hensiktsmessig dersom noe skjer, sier Halvorsen.

«Mock-up» - et treningsfly

TRENINGSFLY: Ryanair har et fullsize fly i treningshangaren, en såkalt «Mock-up» som brukes til sikkerhetsopplæring av kabinpersonale. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Mange flyselskaper gjør som SAS og leier treningstider på spesielle treningsbaser (som denne driftet av CAE på Gardermoen), mens andre selskaper har investert i egne fasiliteter - som for eksempel Ryanair. Prinsippene vil likevel være de samme:

I tillegg til flysimulatorer for piloter, vil også mekanikere og kabinpersonale ha sine egne avdelinger for trening. I kabinavdelingen på Gardermoen står det et halvt fly i naturlig størrelse, en såkalt «mock-up», hvor kabinbesetningen drilles i uønskede situasjoner.

Dinside har fått være med og se hvordan noe av treningen foregår, og fått prøve ut en del av sikkerhetsutstyret som finnes om bord et vanlig passasjerfly.

Vi har for eksempel fått være med på røykutvikling i kabinen og evakuering via evakueringssklie. Da fikk vi erfare hvordan røyken stiger opp, og viktigheten av lysmarkørene på gulvet. Og vi fikk skikkelig fart på sklia!

Les også: Dette inneholder flyselskapenes nødpakker

PILOTMASKE: Pilotenes oksygenmasker er av en annen type enn den som passasjerene har tilgang til. Foto: KRISTIN SØRDAL
PILOTMASKE: Den strammer seg rundt hodet, og skal brukes i nødsituasjoner som brann, røykutvikling eller trykkfall. Det er mikrofon i maskene, slik at pilotene kan kommunisere. Foto: DINSIDE
HVA SKJULER SEG HER? Du går forbi når du går om bord og forlater flyet. Vet du egentlig hva skapene skjuler? Foto: KRISTIN SØRDAL
FØRSTEHJELPSUTSTYR: Dette skapet rommer oksygantanker med masker, som de bruker ved sykdomstilfeller. Her er også redningsvester, baby-vester, baby-seler og førstehjelpsutstyr. Foto: KRISTIN SØRDAL
HVA ER DETTE? Hva skjuler seg bar den lille, skrå skapdøren? Foto: KRISTIN SØRDAL
MEGAFON: Det skjuler seg en megafon. Ved nødsituasjoner er det viktig å snakke høyt, for å vekke eventuelle passasjerer som hargått i sjokk. Foto: KRISTIN SØRDAL
BEVISSTLØST ER TUNGT: Det er tungt å flytte på en bevisstløs person, selv en som ikke veier så mye. Foto: KRISTIN SØRDAL
KABINBESETNINGEN: Kabinbesetningen sitter på klappseter. Alle disse plassene er utstyrt med vest og lommelykt. Foto: KRISTIN SØRDAL

Se bilder: Sikkerhetsutstyret du kanskje ikke visste om:

Sjekker lista - alltid!

SJEKKLISTER FOR NØDSITUASJONER: I tillegg til at kabinpersonalet drilles i ulike situasjoner, skal de alltid kontrollere sjekklista som gjelder for den aktuelle situasjonen. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer
SJEKKLISTE: Sjekkliste for sykdomstilfeller. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer



Alle i crewet har sin egen post med tilhørende oppgaver underveis. Alle postene er fysisk utstyrt med sjekklister for ulike situasjoner. Dersom det oppstår en uønsket situasjon, er det forhåndsdefinerte regler for hvem som skal gjøre hva i situasjonen, ut i fra hvor den enkelte befinner seg, og de konfererer med sjekklistene.

På den måten kan de være sikre på at alle viktige punktene blir kontrollert og utført.

Skanner passasjerene hele tida

Du trodde kanskje at det kun handler om service når flybesetningen ønsker passasjerene velkommen om bord i døra og når de triller traller opp og ned for å servere kaffe? Der må du tro om igjen, for det er egentlig andre oppgaver som er viktigere.

- Det handler ikke bare om at vi smiler og serverer kaffe, men vi observerer hele tiden. Det gjelder å være litt i forkant. Vi gjør sikkerhetsvurderinger, vi evaluerer og skanner passasjerene hele tiden, fra de går om bord. Vi evaluerer hva vi kan forvente, forteller Halvorsen til Dinside.

Når kabinbesetningen triller drikktrallene opp og ned, er det altså ikke kun det de gjør; de monitorerer også passasjerene for å se om det for eksempel er noen som ser syke ut eller om de ser situasjoner som de antar kan utvikle seg. Det er der det gjelder å være i forkant, for kanskje kan et sykdomstilfelle unngås ved å være litt føre var.

Sykdomstilfeller er også de mest vanlige av såkalte uønskede episoder som oppstår om bord på fly.

- Det kan skje veldig mye med passasjerene. Det kan være besvimelser, blodtrykksfall, hjerteproblemer, føling og andre sykdomstilfeller, sier Halvorsen.

- Det skjer ikke daglig, men jevnlig, sier hun.

BEVISSTLØST ER TUNGT: Det er tungt å flytte på en bevisstløs person, selv en som ikke veier så mye. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Det er en grunn til at de roper!

Dersom du har vært om bord i et fly når det har skjedd uønskede episoder, har du ganske sikkert lagt merke til at kabinpersonalet hever stemmen. Vi har også kunnet lese oppslag i media hvor passasjerer har uttalt at de har følt at situasjonen har vært ute av kotroll fordi kabinpersonalet har ropt.

Det er imidlertid en grunn til at kabinpersonalet roper under spesielle situasjoner, og det er noe de trener på under opplæringen.

- Vi roper høyt for å få folk til å reagere, og for å vekke de som har gått i sjokk, forteller Halvorsen.

En som har gått i sjokk, blir nemlig fullstendig handlingslammet, og man må få dem til å lytte og følge instruksjonene.

Her kan du se hvordan de trener på en evakuering over flyvingene, og ja - de skal altså rope!

Pilotmaskene er veldig anderledes ...

SLIK VIRKER DEN:Jesus Figuero, sikkerhetsinstruktør hos Ryanair, viser hvordan pilotenes oksygenmaske fungerer. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Det er fire oksygenmasker i panelet over hver 3-er rad i flyet. Lukene spretter opp og maskene skal falle ned, ved behov. Da har du ifølge Andrew Daines i Ryanair cirka 15-20 minutter med oksygen, som skal være nok til at flyet er nede på bakken.

Og som du kan se i videoene nedenfor, er passasjerenes masker veldig forskjellige fra de som pilotene har.

Her kan du se hvordan pilotmaskene fungerer (videoene har lyd):

... og slik virker passasjerenes masker: