- Vi måtte sove på stranda

Restplassen ble et mareritt for Apollo-kundene. Men selskapet tar ikke selvkritikk.

Svenskene Vladimir Guala och Tove Tengnér angrer seg nok for at de kjøpte en siste-liten-reise til Hellas. For da de ankom hotellet fikk de et stort sjokk: toalettet var lekk, det var flekker i badekaret og edderkopper i sengen.

Fortell om din skrekkopplevelse i sommer nederst i saken

Turen og hotellrommet hadde de bestilt gjennom chartergiganten Apollo. Da svenskene ønsket å bytte hotellrom, ble de blankt avvist av reiseselskapet.

Apollos informasjonsjef, Kajsa Moström, sier til Aftonbladet at det er trist at paret ikke ble fornøyde, men at de har fått hva de har betalt for.

Les også: Skrekkhistorier fra stranden

- Hotellet er ikke vårt førstevalg, og det brukes bare for uspesifiserte reiser. Men en skal være klar over at standarden kan bli enkel når en reiser uspesifisert, sier Moström.

Restplass

Tør du å bestille uspesifisert bosted? (Avsluttet)
Nei, det tar jeg ikke sjansen på(50%) 646
Ja, det går som regel bra(41%) 532
Vet ikke(9%) 113
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Sov på stranda

Det svenske paret sier at dersom de hadde visst hvordan ferien kom til å bli, ville de blitt hjemme.

- Ferien vår ble helt mislykket. Vi vet en ikke kan ha altfor store forventninger når det gjelder siste-liten-reiser, men dette var under den standarden en skulle forvente seg, sier Vladimir Guala til svenske Aftonbladet.

Den andre natten orket ikke paret å overnatte på hotellet lenger. De tok med seg laken og handklær og sov på stranda i stedet.

Apollo snudde

Enden på visa ble bedre enn begynnelsen for det misfornøyde paret. Etter at storavisen Aftonbladet konfronterte Apollo med saken, fikk paret bytte hotellrom de to siste dagene av sin ferie.


Slik klager du

Har du opplevd et liknende hotellmareritt? Forbrukerrådet har laget en liten smørbrødliste over hva du bør gjøre om du ikke er fornøyd med pakkereisen din.

På stedet:

  • Snakk med en representant for arrangørens så fort som mulig. Hvis de ikke har fått mulighet til å hjelpe deg på stedet, vil dere være vanskelig å få prisavslag/erstatning når du kommer hjem.
  • Mindre ting kan du først prøve å løse ved å henvende deg i resepsjonen eller til arrangørens representant.
  • Hvis du ikke er fornøyd med det du oppnår, innrett deg så godt du kan resten av ferien. Ta vare på kvitteringer og reisebeviset. Det vil gjøre klagesaken din enklere.

    Når du kommer hjem:

  • Send inn en skriftlig, begrunnet klage til selgeren av reisen. Gjør rede for hva som har skjedd og bakgrunnen for dine krav. Etter dagens vilkår må en reklamere så fort som mulig og senest fire uker etter at turen er avsluttet.
  • Forbrukerrådet gir råd om reklamasjoner.
  • Om du vil gå videre med saken kan du kontakte Reklamasjonsnemda for pakkereiser .



    Kilder: Aftonbladet, Forbrukerportalen