Ryanair-sjef Michael O'Leary da han var i Norge for å skape blest om de nye rutene fra Rygge. Foto: Per Ervland
Ryanair-sjef Michael O'Leary da han var i Norge for å skape blest om de nye rutene fra Rygge. Foto: Per ErvlandVis mer

- Vi må bli dyrere, sier Ryanair-sjef

Mener lavprisstempelet må bort for at selskapet skal kunne vokse videre.

Dette er ord knapt noen hadde ventet å høre fra Michael O'Leary, Ryanairs frittalende og pr-glade sjef. Dette er mannen som gjerne slenger med leppa om konkurrentene, og som har uttalt at målet hans har vært å tilby flybilletter helt gratis.

Men det var faktisk det han sa - at det irske flyselskapet må bevege seg vekk fra lavprisbilletter og en forretningsmodell som "ikke er bærekraftig", skriver Guardian.co.uk.

I samme åndedrag sa han at for å vokse videre og bli et "modent" flyselskap trenger Ryanair en ny sjef. O'Leary mente at hans lederstil ikke vil passe i denne utviklingen.

Les alt vi har skrevet om Ryanair i det siste.

Snittpris på 315 kroner

O'Learys 16 år i sjefsstolen har gjort at Ryanair har blitt Europas største flyselskap på kortdistanse. 73,5 millioner passasjerer flyr med selskapets 250 fly hvert år, og den gjennomsnittlige billettprisen er så lav som 40 euro, cirka 315 kroner.

Men å selge seter til denne lave billettprisen kan ikke fortsette, mener O'Leary. En av grunnene til at Ryanair har kunnet tilby såpass lave billettpriser, er at flyselskapet har operert med ruter til mindre og regionale flyplasser, og ikke de dyre hovedflyplassene nærmere bysentrene. Eksempler på dette er at Ryanair ikke flyr fra Gardermoen, men Torp og Rygge.

Les også: Derfor blir lavprisbilletten dyrere enn du trodde

Nå begynner imidlertid selskapet å endre strategi, og vil tilby sine passasjerer ruter som går til større hovedflyplasser. Ryanair har allerede åpnet ruter fra Norge til London Gatwick og Barcelona El Prat. Tidligere fløy selskapet bare til London Stansted og flyplassen i Girona, nabobyen til Barcelona.

- Vi må i løpet av de nærmeste årene bevege oss vekk fra vår besettelse for å ha markedets laveste priser, sa O'Leary til den britiske avisen.

Det koster et flyselskap betraktelig mer å operere fra hovedflyplasser nærmere byene. Men passasjerer er som regel villig til å betale mer for flybilletten når de lander nærmere sentrum. Dette gjelder spesielt forretningsreisende, som er mer opptatt av effektivitet, og ikke pris.

Les også: Kan du endre billigbilletten?

Ikke dyrere med det første

Det er ingenting som tilsier at Ryanair kommer til å øke billettprisene betraktelig med det første. Ifølge O'Leary vil han sitte i sjefsstolen og kjøre lavprisstrategien inntil selskapet er blitt omtrent dobbelt så stort som i dag, og opererer rundt 400 fly.

- Da vil vekstraten synke til 2-3 prosent per år. Aksjeeierne vil ha utbytte, og da er det på tide med en annen ledelse, sa O'Leary.