På kort sikt kan vi vente oss dyrere billetter. Flyselskapene har rett og slett ikke råd til en priskrig. Foto: Colourbox
På kort sikt kan vi vente oss dyrere billetter. Flyselskapene har rett og slett ikke råd til en priskrig. Foto: ColourboxVis mer

Vi kan vente oss dyrere flybilletter

Flyselskapene har ikke råd til priskrig.

Finanskrisen har allerede fått store konsekvenser for reiselivsbransjen. Ferien er noe av det første som ryker når nordmenn strammer livreima.

Også bedriftene reduserer antall forretningsreiser og velger billigere flybilletter og hoteller for å spare kostnader.

Resultatet av dette er at hotellprisene i Norge vil flate ut, etter flere år med ganske kraftig prisstigning.

Det er HRG Nordic som konkluderer med dette etter at de har gjennomført en undersøkelse for å sjekke prisutviklingen neste år.

Flybillettene blir dyrere

I motsetning til hotellprisene, som blir stående på stedet hvil, mener HRG Nordic at flybilletter kan bli enda dyrere på kort sikt. Grunnen til dette, er at fly blir satt på bakken for å forsøke å unngå overkapasitet i markedet.

- Men fortsatt er det usikkerheten som er det eneste sikre innen disse to sektorene, sier markedsdirektør i HRG Nordic Simen A. Johannessen i en pressemelding.

Færre flyr

En rekke flyselskaper har allerede gått dukken som følge av de høye drivstoffprisene i sommer, og selvsagt finanskrisen som rammet i høst. Den globale passasjertrafikken falt med 2,9 prosent i september 2008 i forhold til september 2007, og kapasitetsutnyttelsen falt 4,4 prosentpoeng til 74,8 prisent.

- Dette er første gang siden krisen rundt SARS-viruset i 2003 at passasjertrafikken synker. Selv om oljeprisen er halvert sammenlignet med toppen i juli, er ikke dette nok for å kompensere for inntektsbortfallet. Samlet tap for alle verdens flyselskaper i 2008 vil passere 6 milliarder US dollar, sier Johannessen.

Både SAS Norge og Norwegian rapporterte en nedgang i sin kabinfaktor på innenrikstrafikken for oktober.

- Når Norwegian har 3 prosentpoeng og SAS Norge hele 8,3 prosentpoeng lavere kapasitetsutnyttelse, forteller det tydelig av trafikkutviklingen er svakere enn forventet. Kapasitetsutnyttelsen er viktig, fordi den forteller hvorvidt kundene kan forvente flere eller færre billigbilletter, sier Johannessen.

Prisene stiger

I dårlige tider skulle man tro at prisene på flybilletter ville falle, men slik er det ikke, ifølge HRG Nordic.

- Enkelt sagt, så har ikke flyselskapene råd til en priskrig. På kort sikt kan vi ikke forvente en priskrig, fortsetter Johannessen.

- Jeg kan ikke si noe om hvordan prisutviklingen vil gå, men det er helt klart at det blir et krevende marked fremover. Vi forventer et fall i antall reisende som følge av finanskrisen, sier Thomas Midteide, kommunikasjonsdirektør i SAS til DinSide.

Resultatet av færre reisende, er at flyselskapene velger å sette fly på bakken. SAS Norge har meldt at de vil sette åtte fly på bakken.

- Det blir viktig for flyselskapene å fokusere på lønnsomhet, fortsetter han.

SAS har gått gjennom sitt rutetilbud, og kuttet ti sommerruter, de fleste til typiske feriedestinasjoner. Fra før av har selskapet kuttet to andre ruter (se rutene som kuttes her). Midteide forteller at selskapet hele tiden vurderer sitt rutetilbud, men det foreligger ingen planer om flere rutekutt med det første.

Norwegian med nye fly

Mens SAS Norge setter noen av sine fly på bakken, venter Norwegian på en rekke nye fly selskapet bestilte da utsiktene så lysere ut.

- Dersom flyselskapene evner å redusere kapasiteten tilstrekkelig, slik vi forventer, vil prisene stige i 2009. Samtidig vet vi at Norwegian har bestilt mange nye fly som de selvsagt ikke vil ha stående på bakken. Kommer mange av disse inn på norsk innenriks, vil vi få en priskrig umiddelbart, sier Johannessen i HRG Nordic.