<b>HER TRENES PILOTENE:</b> Disse flysimulatorene er laget av CAE, og koster 81,6 millioner kroner i innkjøp. Vi har prøveflydd. Foto: KRISTIN SØRDAL
HER TRENES PILOTENE: Disse flysimulatorene er laget av CAE, og koster 81,6 millioner kroner i innkjøp. Vi har prøveflydd. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Vi har prøvd flysimulatoren til 81,6 millioner kroner

Det eneste stedet vi tør være flykaptein for en dag.

- Når dere kommer inn i flyet, kan det virke litt overveldende for mange. Men det er ikke noe å være redd for. Dere må bare kaste dere i det, og ha det gøy, sier Nick Coates, en av Ryanairs flyeksaminatorer ved treningssenteret på Stansted, hvor vi er for å teste flysimulatorene som pilotene bruker under opplæring.

Coates tar imot oss inne på et kontor på treningssenteret, og gir oss en rask og effektiv briefing på hva som venter oss inne i simulatoren:

Bilde på bilde presenteres på en skjerm, med anvisninger om at den ene spaken skal trekkes ut og opp for å styre landingshjulene, en annen skal trekkes opp og ned et visst antall hakk for å styre flapsen på vingene, og atter noen andre knotter skal skrus på, i en spesiell retning. Det er mildt sagt til å bli svett av.

- Du ser litt skeptisk ut, sier piloten og setter øynene i oss.

Vi drikker vann. Og tenker at dette aldri kan gå bra. Hvordan skal vi greie å huske hvilke brytere og hendler som skal skrus, skyves og trekkes i?

Les også: Vi festet kameraer på en koffert og sjekket den inn. Her kan du se hva som skjedde med den!

EKTE VS SIMULATOR: Simulatorene er eksakte replika av en vanlig cockpit, men opplæringseksaminator Nick Coates hos Ryanair sier til Dinside at simulatorene nok er ørlite mer følsomme på rattet, enn originalene. For ordens skyld: Den ekte cockpiten er øverst. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Litt for dyr for gutterommet ...

Ryanair har flere simulatorer, men to av dem er plassert på Stansted-flyplassen i London, og det var altså dit vi ble invitert for å prøvefly. Simulatorene er produsert av CAE, som også leverer til andre flyselskap, og prisen er altså 12 millioner dollar i innkjøp.

Det tilsvarer 81,6 millioner norske kroner med dagens kurs. Per stykk.

Kaptein-plassen er til venstre

EKSAMINATOR: Nick Coates er eksaminator på B737 800, ved Ryanair opptreningssenter. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


- Vær så god, hvem av dere vil være kaptein for dagen, spør Nick Coates, idet vi entrer den ene av de to flysimulatorene?

Kapteinen sitter alltid til venstre i cockpiten, mens co-piloten sitter til høyre. Men begge plassene er utstyrt likt i forhold til muligheten å styre flyet. Coates forteller at det ikke er noen spesiell grunn til at kapteinen alltid sitter til venstre, kun at det historisk sett alltid har vært slik.

Vi velger setet til venstre; dette er kanskje den eneste dagen i livet hvor vi har mulighet til å leke kaptein og styre et fly, på ordentlig …

Flyturen vår denne dagen tar cirka 15-20 minutter. Og vi får to turer, en som kaptein og en som co-pilot for vår makker denne dagen.

Coates viser oss hvordan det ser ut om de endrer været fra snøfall til mørke, skumring og solrike dager, men vi får heldigvis fly under gode værforhold. Destinasjonen blir satt til Dublin.

Her kan du se hvordan det gikk da vi prøvefløy:

Les også: Dinside har også fått være jagerfly-pilot for en dag. Her kan du se hvordan det var

Skiftende værforhold

SIMULATOR-ANSVARLIG: Ranjit Rayat er ansvarlig for den tekniske driften av simulatorene ved Ryanairs treningssenter ved Stansted. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Googles kartbilder er av tjenestene som benyttes for å skape de ganske så naturtro bildene du kan se ut av vinduene fra simulator-cockpit.

- Du kan velge mellom de fleste flyplassene som finnes, men velger du en flyplass som vi ikke flyr til, vil det ikke være mye detaljer i bildet, forklarer Ranjit Rayat, teknisk ansvarlig for simulatorene ved Ryanair-anlegget på Stansted, til Dinside.

De destinasjonene selskapet reiser ofte til, for eksempel Dublin eller Stansted, har de derimot mye detaljer på.

Rask i responsen

Flymaskinen vi får fly, er en CEA 5000-serie simulator, med elektriske bevegelsessensorer.

Som du kan se i videoen, responderer simulatoren på hva som skjer underveis på flyturen; den hopper og rister om du havner utenfor rullebanen, og du kan kjenne at den beveger seg opp og ned og til sidene, etter hvert som du svinger på flyet og vender nesen oppover eller nedover.

- Er du klar? Husk, at på rullebanen kan du ikke styre med styrekonsollen. Du må bruke pedalene til å styre med når du er på bakken, minner Coates oss om.

- Vær klar til å trekke kontrollen opp. Pull up, pull up!, anmoder Coates, og vi skyver og trekker i konsollen - for vi har selvsagt glemt hvilken vei den skal - og betjeningen er veldig motsatt av hva man intuitivt skulle tro.

- Flaps til 2, beorder Coates vår co-pilot.

Vi er overrasket over hvor sensitiv simulatoren er når det kommer til å respondere når vi drar og skyver på spakene, og etter en del vingling til å begynne med, går det lettere.

STØ KURS: Vi styrer ut fra linjene på skjermen til venstre. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Koster 1,3 millioner kroner å drifte

Ifølge Rayat, bruker disse mindre elektrisitet enn de eldre simulator-typene. Likevel er det anseelige mengder strøm som går med til å drifte simulatorene.

Peter Bellow, som er ansvarlig for den operasjonelle flydriften hos Ryanair, sier til Dinside at simulatorene ved Stansted drar strøm verdt 20.000 euro årlig per stykk. Det alene tilsvarer 169.536 norske kroner.

- De nye simulatorene bruker kun strøm når de beveger seg, dette til forskjell fra de eldre simulatorene, som brukte strøm også når de ikke beveget seg, forteller Rayat.

- Vi har likevel årlige utgifter til vedlikehold og reservedeler på cirka 120.000 £, forteller Rayat til Dinside (tilsvarende 1,298 millioner norske kroner, red. anm.).

Totalt blir dette altså driftskostnader på drøye 1,3 millioner kroner per simulator.

Les også: Boeing og NASA tester ny teknologi som skal minske luftmotstanden

Kjøper simulatortjenester

Tormod Sandstø, pressetalsmann i SAS, forteller at de kjøper simulatortjenester fra eksterne aktører, som for eksempel CAE. Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no Vis mer


CAE leverer flysimulatorer til flere flyselskaper. Men det er også endel flyselskaper som kjøper alt av simulatortrening fra eksterne leverandører, som for eksempel fra CAE sine simulatorssentre.

SAS er et av disse.

- For ti år siden hadde SAS sine egne simulatorer, men siden da har vi leid det inn for opplæring og jevnlig trening av våre piloter, forteller pressetalsmann i SAS, Tormod Sandstø, til Dinside.

Bakgrunnen for at de gikk over til å kjøpe simulatortjenester, er at det er om omfattende operasjon med drift og vedlikehold.

- Nå kjøper vi tjenester der det passer oss best, av leverandører som er tilpasset oss, sier Sandstø.

SAS kjøper for tiden simulatortjenester hos CAE og Lufthansa.

- I bunn og grunn er simulatortrening myndighetspålagt. Vi har mange ulike former og faser av opplæring, og dette er en veldig viktig del av det. I simulator er det nesten ingen normalflyvninger. Man trener på situasjoner som man sannsynligvis aldri vil komme opp i - men det er viktig å ha trent på det dersom det skulle skje.

Eksempelvis gir simulatoren mulighet til å trene på hvordan det er å fly et fly uten motor.

- Og dagens simulatorer gir en veldig realistisk opplevelse, sier Sandstø til Dinside.

Etter å ha prøveflydd simulatoren utenfor London, må vi si oss enige i det.

Det ristet for eksempel ganske bra da vi landet, og når flyet skjenet litt utenfor rullebanen...