Mai Nguyen og familien føler seg lurt. De var forespeilet en reise med hypermoderne underholdning på flyet. Nå blir de bedt om å ta med seg en bok. Foto: Norwegian/Mai Nguyen/privat
Mai Nguyen og familien føler seg lurt. De var forespeilet en reise med hypermoderne underholdning på flyet. Nå blir de bedt om å ta med seg en bok. Foto: Norwegian/Mai Nguyen/privatVis mer

– Vi har blitt lurt!

Familien trodde de skulle fly med Norwegians nye Dreamliner - med topp moderne underholdningssystem. Slik ble det ikke.

Familien Nguyen føler seg lurt av Norwegian. De trodde de skulle fly i Norwegians nye Dreamliner, med berøringsskjermer for hvert enkelt sete og et topp moderne underholdningssystem - noe som var viktig for familien med to barn.

Ettersom Dreamlinerne ble forsinket fra fabrikken, leide Norwegian inn erstatningsfly, og flyet som ble skissert som erstatning, så greit ut for familien.

To dager før avreise, får de imidlertid vite at det ikke finnes underholdningssystem på flyet de må fly med - og de blir bedt om å ta med lesestoff.

– Vi føler at vi har blitt lurt, sier Mai Nguyen til DinSide.

Les også: Tips til den lange flyreisen: Slik gjør du den mer komfortabel

Akseptabelt fordi det hadde underholdningssystem

"Din egen, personlige underholdningsskjerm, stappfull av et elektronisk utvalg av populære filmer, klassikere, TV-serier og barne-TV. Du vil aldri kjede deg med filmer og TV-serier fra hele verden", skrev Norwegian. Foto: Norwegian Vis mer


Da Norwegian lanserte sine langdistanseruter med Dreamliner i fjor, med tur-returbilletter til under 5.000 kroner, slo familien Nguyen til og bestilte fire billetter.

Noen måneder etter fikk de beskjed at Norwegian måtte leie inn et annet fly, og de ble tilbudt å kansellere reisen dersom de ønsker det.

Mai Nguyen sier til DinSide at de føler seg lurt. Foto: Privat/Mai Nguyen Vis mer


– Da vi fikk beskjed om erstatningsfly ble vi litt skuffet, men vi kunne da avbestille reisen og få pengene tilbake. Vi vurderte ganske nøye da vi fikk beskjeden. Vi logget oss inn og så på bildene av det innleide flyet. Det var ikke så pent som Dreamlineren, men akseptabelt fordi den hadde underholdningssystem - noe vi synes er viktig på en lang reise med barn. Dessuten hadde vi avtalt ferie fra jobben, hotell var bestilt og barna gledet seg, så for vår del kunne vi ikke kansellere, sier Mai Nguyen til DinSide.

Slik bør du kle deg på flyreisen

– Ta med eget lesestoff

To dager før avreise, får familien altså beskjed fra Norwegian at det ikke finnes underholdningssystem om bord. De blir oppfordret til å ta med lesestoff.

– Jeg fikk sjokk. To dager før reisen, liksom. Beskjeden vi fikk var: "Vi beklager at det innleide flyet på din reise til Bangkok ikke har underholdningssystem om bord og oppfordrer deg derfor til å ha med eget lesestoff eller underholdning", forteller Nguyen.

Etter den siste beskjeden, ringer Mai Nguyen til Norwegian for å si ifra om forholdet, men får ikke annet enn en beklagelse.

– Vi er veldig skuffet etter alt skrytet om nye avganger til Bangkok og New York til en billig pris i den nye Dreamlineren. De kunne ikke noe annet enn å beklage. Vi kunne ikke få noe rabatt, vi kunne ikke få en oppgradering, og heller ikke få pengene tilbake hvis vi avbestilte, sier Nguyen.

Hun forteller at kundeservice oppfordret dem til å ta med gameboy eller iPad, slik at ungene kunne spille.

– Men vi hadde ikke noe iPad eller gameboy, og hvis vi nå skal kjøpe det for dette formålet, hvem skal da betale for det, spør Nguyen. Familien valgte likevel å kjøpe to iPad før avreise.

– Fordi vi ikke ønsker ti timer med mas på flyet. Det vil ødelegge ferien for oss og for andre som sitter ved siden av, sier Nguyen.

– Ville dere avbestilt reisen nå, om dere kunne?

Mai Nguyens barn på 10 og 12 år gleder seg til ferien. Foto: Mai Nguyen Vis mer


– To dager før ? Når alt er iboks? Vi har søkt om permisjon fra skolen for barna, fordi vi reiser noen dager før skoleferien, ferie fra jobben, bestilt alle hotellene, har avtale med venner om treff i Bangkok, og det viktigste er at barna gleder seg veldig til reisen, slik at en avbestilling nå vil medføre en veldig stor skuffelse for dem. Har vi noe valgt da? sier Nguyen.

Hun synes prisavslag fra Norwegian hadde vært på sin plass.

Langt fra reklamen

Dette sier Norwegian om underholdningen om bord, i informasjonen på sine nettsider. Som du kan se, er det langt fra dette, til null underholdningsmuligheter og med alt overlatt til eget lesestoff eller medbragt utstyr:


– Leieselskapet har ikke levert

– Er ikke dette å lure passasjerene? De var forespeilet en reise med Dreamliner, med hver sin egen, private berøringsskjerm og hypermoderne om bord-underholdning – og så, to dager før avreise, får de vite at det ikke engang finnes et underholdningstilbud om bord – og de blir oppfordret til å ta med seg lesestoff eller underholdning selv?

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier at Norwegian beklager, men sier de tror at de fleste familiene kan løse dette selv. Foto: Per Ervland Vis mer


– Dette er en uheldig situasjon. Det er en innleid maskin, som vi må bruke fram til Dreamlineren kommer. Vi var blitt lovet at dette skulle ha et underholdningssystem, men dette har ikke selskapet levert. Vi er i dialog med dem, da dette er noe de må finne en løsning på, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, til DinSide.

– Men vi forstår det veldig godt at folk blir skuffet. Og det er derfor vi sender ut denne meldingen også. Slik at dersom de ønsker å lese eller se film, så tar med seg det de selv ønsker. Dette er en service til passasjerene, slik at de vet om forholdene, sier Sandaker-Nielsen videre.

Velg dette flysetet om du skal fly langt

Forventer at de fleste kan løse dette selv

Han sier også at de fleste i dag har en eller annen håndholdt enhet som de kan ta med seg om bord, og at Norwegian tror at hver familie greier å løse dette selv.

– Vi forventer at de fleste har mulighet til å ta med en bok eller et ekstra blad, og vi gjør det vi kan for å forsøke å løse dette. Men det er lite vi kan gjøre når de vi har leid av ikke har levert det de skal, sier han.

Så langt har Norwegian imidlertid ikke kommet noen vei med tanke på selskapet de har leid flyene av.

– Men vi håper at passasjerene skal komme seg dit de skal, og at de får en behagelig reise. Det viktigste for oss i denne situasjonen, er at passasjerene kommer fram, sier informasjonssjefen.

– Men det er jo ikke passasjerenes feil at ikke selskapet dere har leid av ikke leverer, det er jo deres ansvar. Har dere ikke vurdert å tilby eksterne nettbrett, eller annen type underholdning til disse passasjerene? Hadde ikke det vært mulig?

– Vi har diskutert det, men slik situasjonen er nå, er det dessverre ikke det. Vi tror at de reisende er såpass for seg at kan ta med seg den underholdningen de har behov for, sier Sandaker-Nielsen.

I første omgang er dette en situasjon som gjelder det første innleide flyet, men ifølge Sandaker-Nielsen vil det trolig også gjelde det neste innleide flyet som snart settes i trafikk. De innleide flyene skal gå inntil Dreamlinerne blir levert og kommer i trafikk. Den første Dreamlineren skal etter planen leveres i juni, men vil i første omgang gå mellom europeiske destinasjoner. Sandaker-Nielsen sier til DinSide at de vil settes inn på langdistanseflyvningene i løpet av august - men kan ikke si noe mer om når i august dette vil skje.

– I mellomtiden vil vi oppfordre passasjerene til å ta med seg en god bok, eller fylle iPaden med gode filmer og underholdning, avslutter han.

Her kan du se hva du får om bord, hos alle verdens flyselskaper

Her kan de klage

Dersom du mener at du ikke har fått det produktet du har kjøp, kan du klage. I dette tilfellet bør familien om de ønsker det, først sende en skriftlig klage til Norwegian, eksempelvis med et krav om prisavslag. Dersom selskapet ikke er villige til å gi dem medhold, kan familien klage videre til Transportklagenemnda.

Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos råder familien til å klage dersom de ikke vinner frem hos Norwegian. Foto: Kolonihaven/Forbrukerrådet Vis mer


Ifølge Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, finnes det eksempler på folk som har klaget på flystandard, men disse har ikke fått medhold - heller ikke hos klagenemnda.

– Det er ikke gøy at ting ikke går som planlagt. Men det skal mye til for å få erstatning eller prisavslag på en flyreise. Det finnes vedtak i flyklagenemnda på folk som klager på at flyet ikke har samme standard som de er lovet, men de har ikke nådd frem, sier Skaug Halsos til DinSide.

– Likevel må hver sak behandles individuelt, slik at dersom familien ikke når frem overfor Norwegian, så kan de klage til Transportklagenemnda og legge ved kvittering for ekstrautgiftene, råder Skaug Halsos.

Les også: Her er Norges klagenemnder

Dreamlinerne skal fly i Europa

Norwegian har som nevnt, leid inn fly for langdistanseflyvningene. Når de får levert de første nye flyene, etter planen i slutten av juni, vil det ikke settes inn på langdistanserutene. I stedet skal det fly på utvalgte europeiske ruter, i perioden 4. juli til 4. august.

Dette betyr at samtidig med at noen heldige reisende uventet får fly Dreamliner i sommer, så må de som har kjøpt billetter for å fly med Dreamliner, fly med de innleide flyene.

Ifølge informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian er formålet at pilotene skal få den nødvendige treningen med den nye flytypen.

– Når man tar i bruk en helt ny flytype som eksempelvis 787 Dreamliner eller Airbus 380, må pilotene konvertere til flytypen ved å gjennomføre et visst antall avganger og landinger. Dette er helt vanlig prosedyre for alle flyselskap og alle flytyper. For å kunne sette inn Dreamlineren på langrutene så fort som overhodet mulig, vil disse flygningene derfor gjennomføres på europeiske ruter, uttaler Sandaker-Nielsen til DinSide.