Verdens syv utroligste byggverk

Her er noen av verdens mest spenstige konstruksjoner.

I vår utrolige verden er det mulig å stoppe tidevannet, å omgjøre ørken til dyrket mark og bebodde områder, å bygge broer over skyene og skyskrapere høyere enn man skulle tro var menneskelig mulig. Se disse utrolige menneskeskapte konstruksjonene.

Vet du om byggverk eller konstruksjoner som du synes er enda mer sinnssyke enn de vi nevner her? Skriv det inn i forumet under artikkelen.

Vis mer


Tidevannsprosjektet i Venezia

Tidevannsprosjektet i Venezia kommer til å blir det mest omfattende flomhindringstiltak i verden. Prosjektet har vært debattert i over 40 år, som en måte å bevare vannbyen for senere generasjoner. Venezia synker nemlig langsomt i havet, og jo mer byen synker, jo mer utsatt blir den for tidevannsbølger og flom.

Prosjektet omfatter 79 barrierer som skal stagge vannstrømmen inn mot Venezia. Barrierene er 20 meter brede og 28 meter høye hver seg, og veier 300 tonn. Normalt sett vil barrierene ligge langsmed havbunnen, og være fylt med vann. Men når vannet blir truende, pumpes luft inn i barrierene, og vannet tvinges ut, og slik reiser barrierene seg opp - og blir som en demning mot vannstrømmene.

Se denne bildespesialen fra et flomrammet Venezia

Verdens høyeste utvendige heis

Bailong-heisen i Zhangjiajie, Kina, er en av de høyeste utvendige heisene i verden. Den er bygget på siden av en høy klippevegg, og strekker seg 326,14 meter opp i været. Her er det bare å holde seg fast, og denne heisen er absolutt ikke for pyser. Kinesiske talsmenn er imidlertid usikre på hvor lenge denne heisen kommer til å bestå, ettersom det er stilt spørsmålstegn ved påvirkningen denne heisen har på natur og miljø. Den har også vært stengt for bruk i perioder.

Se bilder og film i denne artikkelen

Bailong-heisen i Kina. Vis mer


Verdens høyeste bro

Verdens høyeste bro er Millau-broen i Aveyron i Sør-Frankrike. Broen er 2.460 meter lang, og veibanen ligger på det høyeste 270 meter over elven Tarn. Her er åtte brospenn, hvorav de midtre og høyeste er 342 meter. Broen er 23 meter høyere enn Eiffeltårnet, så her er det muligheter for god utsikt på en tåkefri dag.

Millau-broen. Foto: Foto: Eiffage Vis mer


Broen ble åpnet i desember 2004. Den er en del av motorveiforbindelsen A75 mellom Clermont-Ferrand i Midt-Frankrike og Beziers på Middelhavskysten. Du sparer seks mil på å kjøre broen i stedet for den alternative ruten gjennom dalen.

Verdensberømte broer

Slik skal Burj Dubai bli seende ut, når det er ferdig. Foto: Emaar Properties Vis mer


Verdens høyeste skyskraper

Burj Dubai har blitt 154 etasjer og 574,5 meter høyt, og er verdens høyeste frittstående byggverk. Men det vokser stadig. Akkurat hvor høyt det skal bli vil ikke byggherrene ut med. De vil forvirre eventuelle andre som vil forsøke seg på å ta verdensrekorden i høyeste byggverk. Når Burj Dubai står ferdig, melder byggherren Emaar Properties at tårnet vil tilfredsstille og være best på alle kriterier som rådet for høye bygninger og byboliger krever (Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH)). Rådet måler høyde til strukturelle topp, den høyeste bebodde etasje, høyde til toppen av taket og toppen av spiret, tårnet, antennen, masten eller flaggstangen.

Emaar lover at Burj Dubai skal bli høyere enn tv-masten KVLY/KTHI i Blanchard, Nord-Dakota, som strekker seg opp til 628,8 meter over bakken ... Denne kvalifiserer nemlig teknisk sett til verdens høyeste konstruksjon, selv om den stabiliseres av bardun-ståltråder.

Bilder og mer om Burj Dubai her

Undersjøiske tunnel-rekorder

Ettersom vi bor her vi bor, i tunnellandet Norge, tar vi med dette punktet om tunneler. Verdens lengste undersjøiske tunnel, er Seikantunnelen i Japan. Den er 53,85 kilometer lang. Dette er også verdens lengste jernbanetunnel av noe slag, i hvert fall inntil videre. Tunnelen ble bygget for å sikre det farlige Tsugaru-stredet, hvor en tyfon sank fem ferger og drepte 1.430 mennesker i 1954. Myndighetenes svar på folkets opprør som kom i kjølvannet av denne ulykken, var å bygge en tunnel som en tryggere måte å krysse stredet på. En bro var utelukket, pga. de uberegnelige værforholdene. Byggingen startet ti år etter ulykken, og tunnelen stod ferdig i 1988. Arbeiderne kunne ikke bruke en vanlig tunnelboremaskin, på grunn av de vanskelige bunnforholdene. I stedet måtte de grave og sprenge seg vei fra Honshu til Hokkaido.

Vis mer


I dag er det raskere, og nesten like billig, å fly mellom de to øyene, i stedet for å reise med tog gjennom tunnelen. Men som et ingeniørmessig verk er Seikantunneen et av mesterverkene på 1900-tallet. I 2005 startet utvidelsen av tunnellinjen slik at den skal kunne ta de hurtiggående Shunkhansen-togene. Planlagt ferdigstillelse for dette prosjektet er 2015.

St. Gotthard basetunnel i Sveits vil utkonkurrere japanerne når den åpner i 2015. Kanaltunnelen mellom England og Frankrike er kanskje den mest kjente undersjøiske tunnelen, men denne er ikke like lang som Seikantunnelen - England-Frankriketunnelen er 50,45 kilometer lang.

Vi har verdens dypeste undersjøiske tunnel: Hitratunnelen når 264 meter under havet ...

Vannbroen ved Magdeburg. Foto: Magdeburg turistinformasjon Vis mer
Mumbarak pumpestasjon. Vis mer


Vannbro i Tyskland

Det tok seks år og 500 millioner euro å bygge dette gigantiske badekaret av stål og betong. Vanbroen leder skipstransporten over elven Elben, utenfor Magdeburg ved Berlin. Den er 918 meter lang, og er bygget for å lette skipstranpsorten som tidligere har vært prisgitt den ustabile vannstanden i elven Elben. Det var et stort problem at skipene ble stående fast dersom vannstanden sank til uakseptabelt nivå.

Fra ørken til dyrkbar mark ...

The Toshka Project i Mubarak, Egypt, forsøker å forandre 202.343 hektar med ørkenlandskap til dyrkbar og beboelig jord. Pumpestasjonen Mubarak Pumping Station er i senter for området, og har en kapasitet på å pumpe inn 1,2 millioner kubikkmeter med vann per time. Vann pumpes inn fra den nærliggende Lake Nasser. Den skal også omdirigere 10 prosent av landets vann fra Nilen, og skal øke det beboelige landarealet i Egypt med så mye som 25 prosent. Befolkningstallet i Egypt har økt fra 20 millioner til nær 70 millioner i de siste 20 år, og det er anslått at det vil nå 120 millioner innbyggere om 20 år fra nå. 60 proset av befolkningen bor i byer eller bynære områder, men byene vokser raskere enn infrastrukturen rekker å henge med. Landet trenger altså mer land og flere byer, og det er det de bygger nå.

Prosjektet er planlagt ferdigstilt i 2017, og da antar man at det nye området skal kunne tilby 2,8 millioner nye jobber, og at drøye 16 millioner mennesker vil komme for å bo i de nye byene som er planlagt her.

Kilde: Weburbanist, caplex, wikipedia og offisielle nettsider for de ulike prosjektene.